Zo doe je mee aan online marketing

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Verkoop je producten of diensten via het internet? Dan is het belangrijk om mee te doen aan online marketing. Dit omvat verschillende promotietechnieken om je merk onder de aandacht te brengen. Dit gaat niet alleen over online adverteren maar ook om een goede vindbaarheid in zoekmachines, activiteit op social media en technieken zoals e-mail marketing.

Stel je eens voor dat je met je website bovenaan in de organische zoekresultaten staat. Dit is gratis en het levert je veel bezoekers en potentiële klanten op. Of dat mensen je via social media weten te vinden en geld bij jouw bedrijf uitgeven.

Online marketing biedt geweldige kansen. Zonder veel geld uit te geven bereik je jouw doelgroep op een effectieve manier.

Zelf een digitale marketeer worden (zonder ervaring)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Iedereen kan zich met online marketing bezighouden. Bijvoorbeeld het schrijven van blogs, of actief zijn op social media. Je kennis en ervaring bepalen hoe effectief je marketinginspanningen zijn.

Wanneer je weinig ervaring met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie hebt, is het lastig om hoge posities in Google te behalen. Maar onmogelijk is het niet, want de SEO-technieken zijn door iedereen aan te leren.

Dit geldt ook voor andere vormen van digitale marketing zoals social media, contentmarketing, e-mail marketing, SEA, affiliate marketing en nog veel meer.

Misschien denk je erover om digitale marketingdiensten aan te bieden. Of je wil over marketing leren zodat je het op je eigen website of webshop toepast. Ik laat je zien hoe je een digitale marketeer wordt, zonder enige ervaring.

Geen achtergrondervaring vereist

Wil je meedoen aan online marketing? Je moet weten dat er geen specifieke achtergrondervaring vereist is. De meeste marketeers leren zichzelf de technieken aan. Dit kost wel veel tijd, en de kans is groot dat je bepaalde technieken verkeerd aanleert.

Het alternatief is een cursus of training volgen. Het is handig om van tevoren te bepalen welke rol je wil spelen. Is dat de rol van copywriter, influencer, social mediaspecialist, adds specialist, linkbuilder of misschien wel webmaster?

Leer de basisprincipes van online marketing

Het is heel belangrijk om eerst over de basisprincipes te leren. Dit betekent dat je veel leest over digitale marketing, de verschillende vormen en welke technieken er zijn. Maar ook welke SEO-tools je kunnen helpen, wat het verschil is tussen SEO en SEA en hoe je analyses uitvoert.

Daarnaast moet je over een aantal vaardigheden beschikken. Je hebt sterk leiderschap nodig. Je moet namelijk in staat zijn om processen en anderen aan te sturen. Dit helpt bij het opbouwen van sterk leiderschap:

  • Begrijp je sterke en zwakke punten
  • Stel duidelijke doelen
  • Ontwikkel sterke communicatievaardigheden
  • Toon begrip voor de gevoelens en behoeften van anderen
  • Leer hoe je tijdige beslissingen neemt
  • Wees vastberaden
  • Ontwikkel zelfvertrouwen
  • Help anderen om te groeien en zich te ontwikkelen
  • Bouw een sterk team

Begin je eigen website

Een van de beste tips die ik je kan geven is om je eigen website te starten. Het maakt niet uit of het een zakelijke website of een hobbyproject betreft, zolang je maar ergens mee begint. Je moet namelijk weten hoe een website in elkaar steekt, welke factoren Google overweegt om je website te ranken en hoe je jouw website op social media promoot.

Probeer digitale marketing op je eigen website uit. Hierdoor kun je onbeperkt experimenteren, zonder dat je hiermee schade aan de websites van anderen aanricht. Het duurt enkele maanden voordat je begrijpt waarom je website op bepaalde zoektermen rankt en waarom je wel of geen verkeer via andere kanalen binnenkrijgt.

Volg de individuele training SEO & Social Media

Wanneer je echt mee wil doen aan online marketing, is het handig om de individuele training SEO & Social Media te volgen. Deze training bestaat uit twee praktische video’s die je op eigen tempo volgt, terugspoelt en opnieuw bekijkt. Net zo vaak als nodig is.

Hierna krijg je twee individuele sessies, waarbij we samen kijken naar je website en social mediakanalen. Wat heb je geleerd en is voor jou toepasbaar? Hoe krijg je jouw website hoger in Google en trek je de aandacht via social media?

De gehele training is gericht op jouw persoonlijke situatie. Of je nu je eigen website hoog in Google wil krijgen of in de toekomst klanten wil helpen, de training vormt een goede basis waarbij je de juiste vaardigheden ontwikkelt.


Raak vertrouwd met marketingtools

Hoe meer je met verschillende marketingtools werkt, hoe makkelijker het is om je doelen te bereiken. Je moet wel weten welke marketingtools effectief zijn en jou vooruithelpen. Wanneer je de verkeerde tools gebruikt kost het veel tijd zonder dat het iets oplevert.

Begin zeker met het verkennen van Google Analytics en Google Ads. Neem ook de volgende tools in je verkenningstocht mee:

  • Google Search Console
  • Bing webmaster programma
  • Ahrefs
  • Semrush
  • MailChimp
  • Moz
  • Canva
  • HubSpot

Geloof me, deze tools ga je in de toekomst nodig hebben. Zo niet dan weet je in ieder geval hoe ze werken en wat ze voor jou kunnen betekenen. Wie weet moet je er in de toekomst toch gebruik van maken.

Maak verschillende social media accounts aan

Er bestaan meer dan 20 social media platforms. Ze zijn niet allemaal geschikt voor je bedrijf of je werk als marketeer. Toch is het raadzaam om de verschillende social mediaplatforms uit te proberen. Je maakt kennis met verschillende doelgroepen en op welke manier er gecommuniceerd wordt.

Het is aan te raden om zeker drie verschillende platforms voor je bedrijf te blijven gebruiken. Welk platform je kiest hangt van je activiteiten of je aanbod af. Door goed om te gaan met social media bereik je een grotere doelgroep en krijg je organische bekendheid.

Experimenteer met online adverteren

Het is ook aan te raden om af en toe te adverteren. Bijvoorbeeld voor je eigen website of bedrijf, of die van klanten. Probeer verschillende platforms en netwerken uit. Denk hierbij aan:

  • Adverteren in Google
  • Adverteren in Bing
  • Adverteren op social media
  • Gastbloggen
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing

Dit zijn allemaal activiteiten om je merk, product of dienst bij het publiek onder de aandacht te brengen. Hoewel het geld kost, is het zeker de moeite waard om uit te proberen. Dan weet je ook hoe dit werkt en of het voor jou effectief genoeg is.

Probeer je vaardigheden en kennis uit op de websites van anderen

Om je vaardigheden nog verder uit te breiden, is het aan te raden om ook te experimenteren met websites van anderen. Je kunt marketingdiensten aanbieden, of anderen vragen of je ze gratis mag helpen. Zolang je maar aan je vaardigheden kunt blijven werken.

Stel een duidelijke marketingstrategie op. Bepaal welke marketingtechnieken je inzet en wat de doelen zijn. Blijf meten, analyseren en je strategie aanpassen. Net zolang totdat het gewenste effect bereikt is. Door aan de website van anderen te werken dwing je jezelf om procedures op te zetten en je vaardigheden te verbeteren.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven