Wat is een EMD/Exact Match Domain

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Exact Match Domains (EMD) waren vroeger heel waardevol voor SEO. Het gaf een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Wanneer je tegenwoordig gebruik maakt van een EMD gaat het niet langer om de domeinnaam, maar ook om inhoudskwaliteit.

Ik laat je zien wat een EMD/Exact Match Domain is, en welke rol dit tegenwoordig binnen SEO speelt.

Wat is een Exact Match-Domain?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een Exact Match Domain (je mag als laatste woord ook ‘domein’ gebruiken) bevat exacte trefwoorden in de domeinnaam. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Groothondenras.nl
  • Babykleding.com
  • Waterflesjes.be

Wanneer je bijvoorbeeld hoog wil scoren op de zoekterm babykleding, dan levert het vermelden van deze zoekterm in de domeinnaam een voordeel op.

Geschiedenis van EMD (domeinen)

In de beginjaren van deze eeuw, zo rond het jaar 2000, kwamen veel bedrijven er achter dat EMD’s werken. Door de belangrijkste zoekterm in hun domeinnaam op te nemen, rankten ze sneller en hoger in Google.

Ruim 12 jaar lang was dit een veelgebruikte techniek om de topposities van Google te domineren. Er verschenen steeds meer Exact Match Domain websites. Helaas zaten hier ook veel lage kwaliteit websites en zelfs spamachtige sites tussen.

In 2012 maakte Google een einde aan de populariteit van Exact Match Domain. Het introduceerde het exact match-domeinalgoritme.

Wat het nieuwe algoritme betekende

Google besefte dat kwaliteit van inhoud belangrijk was. Het moest niet langer alleen maar naar trefwoorden of zoektermen kijken. Het nieuwe algoritme zorgde ervoor dat kwaliteit boven Exact Match Domains uitsteeg. Hierdoor zijn veel EMD-websites uitgestorven. Ze hadden niet langer een kans van slagen.

Exact Match Domain sinds 2023 (en verder)

Ondanks dat Google zijn best doet om websites van lage kwaliteit te weren, lukt dit niet altijd. Websites kunnen hun organische posities versterken door te kiezen voor Exact Match domeinen. Hierbij is een goede strategie belangrijk. Ga je alleen maar voor een domeinnaam met exacte overeenkomsten, dan kom je niet ver. Google kijkt ook naar de inhoud en wat de kwaliteit hiervan is.

Verkeerde informatie over EMD’s

Het is een mythe dat EMD’s geen invloed hebben op de rankings in zoekmachines. Dat hebben ze wel. Vooral lokale bedrijven halen hier voordeel uit. Bijvoorbeeld:

  • schoenmakeramsterdam.nl
  • bakkerij-almelo.nl

Maar ook bedrijven die landelijk of misschien wel buiten de grenzen actief zijn, kunnen baat hebben bij een EMD-website.

Het is een feit dat Google geen websites straft wanneer ze EMD’s gebruiken. Maar het wordt ook niet extra beloond. De hoogste kwaliteit inhoud zal het altijd winnen.

Waar veel Exact Match Domain’s goed scoren

Toch zie je dat sommige Exact Match Domain websites hoog in de organische zoekresultaten scoren. Vaak betreft het websites die al meer dan 15 jaar bestaan. Zij hebben in het vroegere SEO tijdperk de focus op EMD gelegd. Juist omdat deze websites al zo lang bestaan, hebben ze door de jaren heen veel kwalitatieve inhoud gepubliceerd.

Bedrijven of marketeers die het tegenwoordig lukt om een relevante domeinnaam te bemachtigen, hebben vaak veel kennis omtrent SEO. Het is dan ook logisch dat ze kwalitatieve inhoud publiceren en hierdoor sneller opvallen.

Het is dus een wisselwerking tussen een domeinnaam met een exact matchende zoekterm en hoge kwaliteit.

Alleen een Exact Match Domain gaat niet werken

EMD’s zijn zeker niet waardeloos. Sterker nog, je kunt er ontzettend hoog mee in Google scoren. Maar wanneer je alleen voor een Exact Match Domain gaat en je gooit er een paar artikeltjes op, is de kans groot dat dit niks teweegbrengt.

Alleen wanneer je goede content deelt, heeft een Exact Match Domain een hoge waarde. In alle andere gevallen is het nutteloos om dit soort domeinen te registreren.

De handel in deze domeinnamen

Beginnende marketeers en onervaren ondernemers denken dat een EMD de beste manier is om hoog te scoren. Het is misschien vervelend om te horen, maar dit is niet de methode om het publiek voor je te winnen.

Wanneer je bijvoorbeeld de domeinnaam fietsenmakerrotterdam.nl registreert, wil dit niet zeggen dat je goud in handen hebt. Zolang je geen kwalitatieve content deelt, zul je er niet mee gaan ranken. Dat is een feit.

Onwetendheid brengt geld in het laatje. Daarom verkopen veel webmasters en domeinhandelaren EMD’s aan de onwetenden. Soms worden dit soort domeinen voor honderden tot duizenden euro’s verkocht. Je kunt het deze handelaren niet kwalijk nemen, het is uiteindelijk wat de gek ervoor geeft. En als jij die gek bent die denkt dat je met een EMD en weinig content gaat scoren, dan is het je eigen schuld dat je te veel geld uitgeeft.

Betrouwbare websites met expertise en beoordelingen

Was het maar zo makkelijk om met een EMD bovenaan in Google te verschijnen. De ranglijsten zijn gevuld met betrouwbare websites. Het gaat hier om websites die autoriteit hebben opgebouwd en die vanuit expertise publiceren. Vaak ontvangen ze ook positieve beoordelingen en recensies van klanten.

Haal er het grootste voordeel uit

Wanneer je in staat bent om kwalitatieve en relevante content te maken, biedt een EMD concurrentievoordeel. Maar dan moet de inhoud ook echt goed zijn, en afgestemd op de gebruikersintentie. Dit betekent dat je aan de slag moet met het schrijven van de beste blogs, artikelen en webteksten.

Het is mogelijk om dit zelf te doen. Begin hier echter alleen aan wanneer je weet hoe zoekmachines werken, en hoe ze websites beoordelen. Twijfel je, dan is het beter om samen te werken met een professioneel.

In ruim 25 jaar tijd bouwde ik succesvolle websites waarvan sommigen meer dan 1 miljoen bezoekers per maand behaalden. Tegenwoordig help ik bedrijven om hun positie in de organische zoekresultaten te verbeteren. Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Neem contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven