Facebook en Instagram adverteren: de cursus

Bijgewerkt: 12 september 2023

Adverteren op social media is effectief en redelijk goedkoop. Het rendement op investering (ROI) is bij Facebook advertenties vele malen groter dan bij Google Ads. Middels advertenties kom je bij je doelgroep onder de aandacht.

Hoeveel levert een advertentie je op, welk budget moet je aanhouden en hoe stel je alles op de juiste manier in? Het is belangrijk dat je het hoogste rendement behaalt. Met de Facebook en Instagram adverteren cursus leer je alles wat je moet weten.

Facebook en Instagram horen bij elkaar

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het prettige aan deze twee sociale netwerken is dat ze onder één bedrijf vallen. Dit maakt het makkelijker om vanaf één platform te adverteren. Plaats je bijvoorbeeld een advertentie op Facebook, dan kun je dit tegelijkertijd op Instagram tonen.

Waarom adverteren op Facebook en Instagram?

Meer dan 7 miljard mensen maken elke maand gebruik van Facebook en Instagram. In Nederland heeft Facebook 9,9 miljoen gebruikers, Instagram is goed voor 7,8 miljoen gebruikers (2023). Ten opzichte van 2022 is Instagram met 18% gegroeid en Facebook met 5% gekrompen.

Het zijn allemaal indrukwekkende cijfers. Jouw doelgroep zit op Facebook of Instagram, en misschien wel beiden. Tenzij je doelgroep uit tieners (tot/m 19 jaar) bestaat, is adverteren op deze twee platforms zeer interessant. Het levert je naamsbekendheid en nieuwe klanten op.

Leren adverteren

De lage drempel tot adverteren maakt het verleidelijk om snel wat advertenties online te gooien. Maar niet alle advertenties zijn succesvol. Zonder duidelijk doel, het ontbreken van een afgebakende doelgroep en met verkeerde inhoud geef je geld uit dat niks oplevert.

Adverteren fileren. Het is belangrijk dat je er van het gedrag van je publiek leert. Maar ook dat je voor een duidelijke waardepropositie zorgt. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Wil je het beste uit je advertentiecampagne halen? Volg dan cursus Facebook en Instagram adverteren.

Dit ga je leren

De Facebook en Instagram adverteren cursus is geschikt voor iedereen die wil leren adverteren. Of je nu zakelijk of privé doet, het is belangrijk dat je de juiste technieken aan miljard.

Maak succesvolle advertenties in Facebook en Instagram! Dit is wat je tijdens de cursus leert:

  • Doelgroeponderzoek
  • Doelen stellen
  • Verschillende soorten advertenties
  • Goede afbeeldingen en creatieve inhoud
  • Advertenties optimaliseren voor mobiel
  • A/B testen
  • Duidelijke call-to-action (CTA)
  • Monitoren en aanpassen van campagnes

Daarnaast maak je kennis met de competitieve advertentie veiling. Welk budget moet je instellen, en wat bepaalt of jouw advertentie wordt weergegeven?

De online cursus Facebook en Instagram adverteren is voor iedereen die social media advertenties in wil zetten. Of wanneer je jouw advertenties wil optimaliseren. Of je nu webshop eigenaar, ondernemer, marketeer of social media specialist bent, met deze cursus doe je de nodige basiskennis op.

Start deze week nog met de cursus

De online cursus volg je vanuit je eigen omgeving. Of dit nu thuis of op het werk is, je hebt alleen een laptop/pc/tablet en een internetverbinding nodig.

Doordat je het geleerde direct in de praktijk brengt, omdat je waar je fouten maakt. Dankzij de cursus krijg je ook meer inzicht in je doelgroep. Niet alleen handig bij adverteren op Facebook en Instagram, maar ook om je website toegankelijker te maken. Oftewel: je gebruikt de kennis die je opdoet tevens voor SEO en SEA.

De cursus is voor een beperkt publiek beschikbaar. Stuur een mailtje en ontdekmogelijkheden en voordelige prijs.


Alles wat je moet weten over adverteren op Facebook en Instagram

De cursus is geheel op jouw wensen en doelen afgestemd. Wil je nu alvast wat weten over adverteren op Facebook en Instagram? Hieronder volgen enkele tips en trucjes om het beste uit je advertentiecampagne te halen.

Veel gemaakte fouten bij adverteren

Iedereen kan een advertentieaccount bij Facebook aanmaken. Hiermee plaats je advertenties op Facebook, maar tegelijkertijd ook op Instagram. Totdat dit zo laagdrempelig is, proberen veel mensen het uit. Maar uitproberen is niet de juiste manier. Je moet het gelijk goed aanpakken, anders geef je geld uit dat je nooit meer terug ziet. Hieronder de 10 meest gemaakte fouten.

  1. Slechte afbeeldingen die niet opvallen
  2. Niet begrijpen van je doelgroep
  3. Geen duidelijk doel stellen
  4. Te veel tekst en afbeeldingen
  5. Onvoldoende A/B testen
  6. Advertenties die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel
  7. Geen duidelijke call-to-action
  8. Te veel advertenties tegelijkertijd
  9. Het negeren van advertentieprestaties
  10. Het negeren van relevante statistieken

Dat zijn veel fouten. Zelfs als je maar één van deze fouten maakt, leidt dit tot slechtere prestaties.

Enkele tips om het beste uit adverteren op Facebook en Instagram te halen

Je hoeft niet direct de cursus te volgen om het adverteren te begrijpen. Daarom heb ik wat tips om je in het gehele gebeuren te verdiepen.

Segmenteer je doelgroep

Maak gebruik van gedetailleerde targetingopties. Zo richt jij je advertenties op specifieke demografische gegevens, interesses en gedragingen.

Gebruik retargeting

Maak retargetingcampagnes . Het is bedoeld om mensen te bereiken die al interesse hebben getoond in je producten of website.

Maak boeiende videoadvertenties

Video’s hebben vaak een hogere betrokkenheid dan afbeeldingen. Probeer korte, pakkende video’s te maken.

Gebruik UGC (User-Generated Content)

Laat klanten content delen over jouw producten of diensten. Hiermee bouw je vertrouwen op en vergroot je de betrokkenheid.

Optimaliseer voor mobiel

Zorg dat je advertenties goed worden weergegeven en goed werken op mobiele apparaten, aangezien veel gebruikers mobiele apps gebruiken.

Voeg sociale bewijskracht toe

Gebruik recensies, beoordelingen en getuigenissen om het vertrouwen van potentiële klanten te vergroten. Voeg dit zeker aan je advertenties toe.

Test verschillende advertentie-indelingen

Probeer verschillende advertentie-indelingen. Denk hierbij aan carrouseladvertenties, diavoorstellingen en collectieadvertenties. Ontdek welke het beste voor je doelstellingen werkt.

Experimenteer met advertentieplaatsingen

Test waar je advertenties het beste presteren – in de nieuwsfeed, verhalen, Marketplace, etc.

Optimaliseer de landingspagina

Zorg dat de bestemmingspagina van je advertentie relevant is en een duidelijke CTA. Dit moet aansluiten bij je advertentie.

Gebruik de Facebook Pixel

Installeer de Facebook Pixel op je website. Hiermee houd je conversies bij en krijg je inzicht in het gedrag van je websitebezoekers.

Biedingsstrategieën testen

Experimenteer met verschillende biedingsstrategieën, zoals CPM, CPC, of conversie-optimalisatie, om te zien welke het beste voor je campagnes werkt.

A/B-test van je advertenties

Test verschillende koppen, afbeeldingen, CTA’s en advertentie-teksten. Alleen zo ontdek je welke combinaties het meest effectief zijn.

Gebruik automatische regels

Stel automatische regels in om advertentieprestaties te bewaken en automatisch aanpassingen te maken, op basis van vooraf bepaalde criteria.

Seizoensgebonden campagnes

Profiteer van seizoensgebonden trends en vakanties. Speel hierop in met aangepaste advertentiecampagnes.

Houd rekening met de koopreis

Begrijp de customer journey en pas je advertentiestrategie aan op basis van de fase waarin je doelgroep zich bevindt (bewustwording, overweging, aankoop).

Maak gebruik van Facebook Insights

Gebruik de inzichten van Facebook om te begrijpen hoe je doelgroep op je advertenties reageert. Pas je strategie eventueel aan.

Gebruik dynamische advertenties

Maak dynamische advertenties. Deze advertenties geven automatisch producten of diensten weer die relevant zijn voor individuele gebruikers, op basis van hun gedrag op je website.

Experimenteer met tijdstippen en frequentie

Test verschillende tijdstippen van de dag en de week. Ontdek hiermee wanneer je doelgroep het meest actief is. Pas aan de hand hiervan je advertentieplanning aan.

Blijf op de hoogte van de algoritme-updates

Facebook en Instagram passen regelmatig hun algoritmen aan. Blijf van deze updates op de hoogte. Pas je strategie aan om de impact ervan te minimaliseren.

Meet de ROI

Blijf de return on investment (ROI) van je advertentiecampagnes meten. Optimaliseer op basis van de resultaten je budget en strategie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven