Tips om blogs te schrijven in slechts 30 minuten

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Consequent bloggen zorgt voor meer naamsbekendheid, een hogere ranking en meer klanten. Hierbij is het belangrijk dat je geweldige inhoud creëert. Maar dit is niet zo eenvoudig als gedacht. Vaak ben je een tijd bezig met het bedenken van goede ideeën. Dan heb je nog niet eens iets op je beeldscherm staan!

Soms ben je uren bezig voordat je blogpost gereed is. Dat is frustrerend, want er zijn veel andere dingen die je moet doen. Toch is het belangrijk om te blijven bloggen, want hiermee trek je nieuw publiek aan. Bovendien genereren blogs een hogere omzet voor je bedrijf.

Waarom je sneller moet leren schrijven

Steek je veel tijd in het schrijven van een blog? In het begin deed ik zeker vier uur over het schrijven van een goede blogpost. Nou ja goed, hij was niet altijd overtuigend en er konden wel wat taalfouten instaan. Tegenwoordig lukt het mij om in slechts 30 minuten een overtuigende blog te schrijven. Hij is overtuigend genoeg om nieuwe klanten aan te trekken, iets dat ik in mijn omzet terugzie.

Bloggen voor je eigen website is altijd makkelijker dan wanneer je dit voor anderen doet. Nu scheelt het dat ik ongeveer 10 verschillende websites heb, met allemaal wisselende onderwerpen. Hierdoor bouwde ik veel ervaring over verschillende onderwerpen op. Dat maakte het door de jaren heen makkelijk om over de meest uiteenlopende onderwerpen te bloggen.

Waarom is snel bloggen zo belangrijk? Nou, omdat je voor je website veel content nodig hebt. Het scheelt of je 10 blogs per dag of slechts twee blogs per dag op je website kunt publiceren. Veel kwalitatieve content scoort beter.

Professionele tekstschrijvers halen ook veel profijt uit snel schrijven. Hierdoor kunnen ze hun kosten laag houden. Kijk maar eens wat de dagelijkse omzet is, in vergelijking met langzame schrijvers:

  • De langzame schrijver creëert twee blogs per dag, tegen een prijs van € 280 per stuk = € 560
  • De snelle schrijver creëert 12 blogs per dag, tegen een prijs van € 75 per stuk = € 900

De omzet van de tweede tekstschrijver of copywriter is vele malen hoger, al helemaal wanneer je dit naar een maandomzet vertaalt.

In een recordtijd een blog schrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen ik eind jaren 90 begon met bloggen, scoorde mijn inhoud hoog in zoekmachines. Dat was in die tijd niet zo moeilijk, er was weinig concurrentie. Maar naarmate het internet groeide, werd het steeds moeilijker om online op te vallen.

SEO werd steeds belangrijker. Hiermee werden er veel fouten gemaakt, ook door mij. Net als veel anderen faalden ik met veel van mijn blogs. Maar andere successen wisten deze mislukkingen goed te maken.

Een van die fouten was geld uitgeven aan adverteren in Google. Ik dacht dat dit meer klanten op zou leveren. Maar dat deed het niet. Er waren teveel concurrenten die ook adverteerden. Mijn budget was niet groot genoeg om dit vol te blijven houden. Hierdoor heb ik veel geld verspild. Ik zeg niet dat je helemaal niet in zoekmachines moet adverteren, maar een goede positie in de organische zoekresultaten levert veel meer op.

Dus richtte ik mij steeds meer op bloggen, maar dan wel op een snel tempo. Want dat leverde uiteindelijk het meeste op. Iedereen kan snel leren bloggen. Ik geef je een aantal tips waarbij je in 30 tot 40 minuten tijd een goede blog van 600 woorden schrijft.

Afbeeldingen: snel geschreven blogs (deze waren elk in 30 minuten klaar) hoeven niet op kwaliteit en relevantie in te leveren. Ze scoren vaak hoger dan langzaam geschreven blogs.

1. Maak een contentkalender

Je hebt nieuwe ideeën voor je blogs nodig. Het is vaak lastig om deze zomaar uit je mouw te schudden. Ik maak elke zaterdag een contentkalender voor die week daarop. Dit verdeel ik in twee categorieën:

  • Content voor de eigen websites
  • Content voor klanten

Waar vind je nieuwe blogideeën? Allereerst kun je uitgaan van bestaande content op je website, of content die je eerder voor klanten hebt geschreven. Vaak vind je van hieruit nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld wanneer je over de verzorging van grasparkieten hebt geschreven. Van hieruit zou je kunnen schrijven over een kooi voor grasparkieten, de voortplanting, voeding of gedrag.

Daarnaast kun je kijken waar concurrenten over schrijven. Je eigen concurrenten óf de concurrenten van klanten. Soms hebben ze geweldige ideeën die je kunt gebruiken voor nieuwe blogs. Het gaat niet om wie het eerste met een idee of onderwerp was, maar wie er beter over schrijft. Het is dus belangrijk om dieper op het onderwerp in te gaan.

Ik ben geen fan van ChatGPT, maar deze tool helpt je bij het bedenken van blogideeën. Dit kan dus zeker nuttig zijn (maar laat je blogs niet door ChatGPT schrijven!).

Zorg dat je ook titels voor je blogs bedenkt. Dat doe je tegelijk met het bedenken van blogonderwerpen. Schrijf de titel alvast op. Ik doe dit zelf in een spreadsheet, maar je kunt het ook in een Wordbestand doen, of ergens anders waar jij dit praktisch vindt.

Door vooraf een contentkalender met blogtitels te maken, word je veel productiever. Wanneer je enkele keren een contentkalender hebt gemaakt, zul je merken dat dit nog geen kwartier werk kost. Waarbij je toch ruim 50 blogideeën opschrijft. Zelf maak ik een wekelijkse contentkalender voor 60 blogs, maar je kunt ook met 20 stuks beginnen, en het zo opbouwen.

2. Voer een zoektermenonderzoek uit

Veel tekstschrijvers of bloggers gebruiken een standaard SEO-tool voor hun zoektermenonderzoek. Maar het is veel beter om te kijken waar je eigen website, die van klanten en van concurrenten goed op scoort. Je moet concurrenten of anderen voor jou laten werken, en niet tegen jou laten werken.

Het is niet zo dat je hun content of ideeën één op één over moet nemen. Kijk vooral welke blogs of artikelen van je concurrenten goed scoort. Noteer de zoektermen en gebruik ze in je eigen blogs. Zorg dat jouw blogs het beter gaan doen.

Dit betekent dat je de zoektermen op een slimmere manier inzet. Veel schrijvers mikken op korte en populaire zoektermen. Wanneer je voor een long-tail en minder populaire term gaat, scoor je hier vaak 10 keer beter op.

Het uitvoeren van dit onderzoek hoeft niet veel tijd te kosten. Wanneer je hier ervaring mee hebt, en je weet welke hulpmiddelen je hiervoor moet gebruiken, kost het je slecht 3 minuten om de juiste zoektermen te vinden. Meestal heb je die zoektermen al gevonden bij het maken van je contentkalender.

3. Doe onderzoek tijdens het schrijven

Waarschijnlijk doe je eerst onderzoek naar het blogonderwerp, en dan pas begin je met schrijven. Je zou dit eigenlijk andersom moeten doen. Start met schrijven en doe tussendoor onderzoek. Doordat je verschillende mini onderzoekjes doet, kun je jouw blog op die manier goed opbouwen. Dit voorkomt ook dat je 50 tabbladen open hebt staan.

Je moet je weg op het internet weten te vinden. Zo moet je feilloos met zoekopdrachten om kunnen gaan, waardoor je direct vindt waar je naar op zoek bent. Het helpt ook wanneer je veel kennis omtrent een onderwerp hebt. Schrijf ik over onderwerpen waar ik veel vanaf weet, zoals financiën, marketing, gezondheid of technologie, dan hoef ik bijna geen onderzoek te doen. Dat scheelt enorm veel tijd.

Soms schrijf ik blogs voor klanten met onderwerpen waar ik minder vanaf weet. Ik geef toe dat het dan ook wat langer duurt om een blog te schrijven. Met een beetje pech ben ik dan in totaal 60 minuten bezig, maar dat is nog steeds heel snel.

Heb je goede bronnen of onderzoeksresultaten gevonden voor onderwerpen waar je vaker over schrijft? Sla deze bij je favorieten op, dan vind je ze veel makkelijker terug. In mijn werkbalk staan 7 mappen met in elke map 50 websites om informatie terug te vinden. Zorg dat je ze duidelijk indeelt, anders raak je het overzicht kwijt.

4. Schrijf alsof je het tegen je partner of kind hebt

Veel schrijvers besteden te veel tijd aan het nadenken over de inhoud van hun teksten of blogs. Stel dat je tegenover je partner of kind staat en je voert een gesprek, of je legt iets uit over een bepaald onderwerp.

Moet je dan ook zo lang nadenken over het verhaal dat je vertelt? Waarschijnlijk niet, dus waarom zou je deze methode niet gebruiken om snel een blog te schrijven? Wanneer je iets op papier of beeldscherm zet, doe je net alsof je tegenover iemand staat en je verhaal vertelt. Geloof me, de woorden rollen dan veel makkelijker uit je toetsenbord.

Het kan lastig zijn om op deze manier te schrijven. Het is een vaardigheid die je jezelf moet aanleren. We schrijven nu eenmaal anders dan dat we praten. Het vergt veel oefening om op een vertellende manier te schrijven, als je begrijpt wat ik bedoel.

5. Bespreek het probleem van de lezer

Mensen lezen je blogs niet zomaar. Ze hebben altijd een probleem of een vraag. Dit geldt niet alleen voor je eigen blogs maar ook wanneer je voor anderen blogs schrijft. De inhoud van een blog moet een probleem of vraag weerspiegelen. En hier natuurlijk antwoord op geven, of een oplossing bieden.

Waarschijnlijk heb je hier al over nagedacht toen je een contentkalender maakte. Zodat de inhoud aanstuurt op het probleem of de vraag. Kijk maar eens naar deze blogpost die je nu leest. Je wil weten hoe je in slechts 30 minuten een blog schrijft. In mijn artikel geef ik je hier antwoord op, in de vorm van verschillende tips.

6. Overtuigen

Je blogs moeten overtuigen. Dat doe je op verschillende manieren. Simpel gezegd hanteer ik altijd vijf methoden:

Vertel je verhaal. In mijn blogs vertel ik altijd iets over mijn achtergrond. Of, als ik voor iemand anders schrijf, over diens achtergrond. Dat kunnen kleine dingen zijn. Zoals dat ik vroeger moeite had met bloggen. Of dat ik uit Limburg kom. Het kan ook iets groots zijn. Het helpt vaak om je kwetsbaar op te stellen. Als ik zeg dat mijn blogs in het begin niks opleverden, dan stel ik me kwetsbaar op. Het zorgt vaak voor een grotere betrokkenheid.

Geloofwaardigheid is ook belangrijk. Als ik jou zou vertellen dat mijn omzet dit jaar 3 miljoen euro was, dan geloof je mij niet. Als een webshop vertelt dat zijn product jou gegarandeerd 15 kg laat afvallen, geloof je dit ook niet. Wat je vertelt moet geloofwaardig overkomen.

Betrouwbaarheid is het derde dat in je teksten naar voren moet komen. Betrouwbaarheid bouw je op door je beloftes na te komen. Als klanten telkens bij je terugkomen, en velen zijn al meer dan 7 jaar klant bij mij, dan komt dat door betrouwbaarheid. Maar je doet dit ook door consistent elke dag met je boodschap te verschijnen.

Wederkerigheid. Dit betekent dat je vrijblijvende waarde biedt. Wanneer je gratis advies of informatie via je blogs deelt, is de beloning heel groot.

Zorgt dat de inhoud van je blogs urgent is. Lezers moeten gemotiveerd raken om actie te ondernemen. Ze kunnen hun gedrag niet langer uitstellen, en dat is allemaal aan de inhoud van jouw blogs te danken.

Maak gebruik van een wekker of timer

Oefening baart kunst. Je kunt geen blog in 30 minuten schrijven, zonder dat je eerst ervaring opbouwt. Snel leren schrijven is net als van 3 km hardlopen, naar een hele marathon hardlopen. Je moet conditie en kracht opbouwen.

Ik werk altijd met een digitale timer. Echt altijd. Op mijn smartphone zet ik de stopwatch aan, op het moment dat ik het eerste woord schrijf. Hij gaat pas uit wanneer de blog geheel is afgerond. Door bij te houden hoeveel tijd je aan alle onderdelen besteedt, kun je jezelf verbeteren.

Sneller dan snel

Het lijkt onmogelijk om in 30 minuten een blog te schrijven. En toch kan het. Door te doen alsof je een verhaal vertelt, merk je dat het bloggen steeds sneller gaat. De voorbereidingen helpen je ook, en kosten weinig tijd.

Natuurlijk ben ik geen superblogger. Ik kan geen blog van 1500 woorden in 30 minuten schrijven. Wél een blog van 600 woorden. De snelste schrijfster is Barbara Blackhurn, met 750 aanslagen oftewel 150 woorden per minuut. Zij zou over een blog van 600 woorden, inclusief onderzoek en ideeën opdoen, minder dan 30 minuten kwijt zijn. Dat red ik niet.

AI-schrijfhulpmiddelen

Wil je supersnel bloggen? Wanneer de kwaliteit van de inhoud minder belangrijk is, zou je ChatGPT of iets vergelijkbaars kunnen proberen. Wel moet je de blog dan nog naar eigen smaak aanpassen. Ik gebruik AI-tekstschrijvers liever niet. Het kost mij alles bij elkaar, met aanpassen, meer dan 30 minuten voor een blog van 600 woorden. Zonde van je tijd. Die teksten missen ook aan persoonlijkheid.

Je kunt het wel inzetten voor het maken van een blogoverzicht, en hier je eigen invulling en opvulling aan geven. Scheelt je toch al snel 10 minuten van je tijd. Bedenk wel dat een AI-tool nooit een vervanging is voor een menselijke schrijver.

Wil je effectief blogs leren schrijven die hoger in Google verschijnen? Volg mijn training SEO Content Schrijven. Of laat je blogs door mij schrijven, dan weet je zeker dat je goed zit.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven