SEO productpagina’s toepassen

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Een productpagina zal je altijd op een webshop tegenkomen. Deze bevat belangrijke informatie omtrent een product of artikel. Goed geschreven productpagina’s verhogen de omzet. Dit komt omdat ze duidelijk zijn en bezoekers verleiden om een aankoop te doen.

Heb je wel eens bedacht dat het moeilijk is om met productpagina’s hoog in Google te scoren? Dit komt omdat de informatie op dit soort pagina’s vaak beperkt is. Daarom is er SEO voor productpagina’s. Deze techniek ziet er wel anders uit dan voor bijvoorbeeld blogs of homepages.

Gebruikservaring is belangrijk

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger draaide SEO om spamachtige praktijken om zoekmachines te misleiden. Gelukkig is dit verander, en is kwaliteit zeer belangrijk geworden. Tegenwoordig moet een website of webshop een goede gebruikservaring bieden.

Die gebruikservaring kan over van alles gaan. Bijvoorbeeld de lengte van een tekst, kwaliteit van afbeeldingen, de laadtijd, het menu of de navigatie en nog veel meer. Denk ook eens aan het lettertype, kleurgebruik en logo’s.

SEO productpagina: 5 vijf handige tips

Hoe kun je met een productpagina je concurrenten voorblijven of hoger in Google staan? Dat doe je middels SEO voor product pagina’s. Speciaal voor webshops heb ik vijf nuttige tips.

Niet oneindig scrollen

In 2022 kwam Google met infinite scrolling (oneindig scrollen). Oftewel: zoekresultaten blijven (op smartphone) laden waardoor je niet meer naar een nieuwe pagina hoeft te gaan. Voor marketeers leuk, want ze kunnen hun klanten beloven dat deze altijd op pagina 1 staat.

Voor een webshop is oneindig scrollen een dooddoener. Misschien wil je zoveel mogelijk producten op je pagina tonen, maar het leidt bij de gebruiker tot frustratie. Hij ziet geen einde en blijft hierdoor maar scrollen en scrollen. Zonder ook maar echt naar de producten te kijken.

Wanneer je veel producten op een en dezelfde pagina toont dan leidt dit ook tot een trage webpagina. Hoe langzamer je site laadt, hoe meer moeite zoekmachines moeten doen om hem te crawlen. Niet echt goed voor je SEO score.

Waardevolle informatie

Wanneer je een productpagina maakt dan is het belangrijk dat je informatie omtrent het product of artikel toont. Denk hierbij aan specificaties en de prijs. Maar alleen met deze informatie ga je niet hoog in de organische zoekresultaten scoren. Daar is wel wat meer voor nodig.

Eigenlijk zou je een stukje tekst van zeker 300 tot 400 woorden moeten schrijven. Wanneer je het vervelend vindt om dit naast het product te tonen dan kun je dit ook oplossen door het onderaan de pagina te publiceren. Eventueel met een Lees meer-optie. De Lees meer-functie verbergt het grootste gedeelte van de tekst voor de bezoeker, maar zoekmachines kunnen het nog crawlen. Aan de andere kant kan de bezoeker de tekst tevoorschijn halen door op een knop te klikken of tikken.

Gebruik de juiste zoektermen

Wanneer je een koffiemachine verkoopt is het niet zo handig om zoektermen zoals waterkoker of tuinslang in je tekst te verwerken. Hiermee breng je niet alleen de bezoeker maar ook zoekmachines in verwarring. Bedenk eerst waar de gebruiker naar zal zoeken. Gaat het om het koffiemachine, gebruik dan zoekwoorden zoals ‘koffiemachine’ of het merk van het apparaat.

Voer eventueel een zoektermenonderzoek uit. Hiermee krijg je inzicht in de meest gebruikte zoektermen door gebruikers. Je ziet hoe vaak er per maand een bepaalde zoekterm wordt gebruikt. En ook hoe hoog de concurrentie hierop is.

Productfoto’s die tot de verbeelding spreken

SEO voor je productpagina gaan natuurlijk niet alleen over tekst. Afbeeldingen horen hierbij. Het is heel eenvoudig om de productfoto’s, gemaakt door de fabrikant, op je webpagina te plaatsen. Wil je echt uniek zijn en de aandacht trekken, probeer dan zelf product foto’s te maken.

Foto’s of afbeeldingen vergroten de betrokkenheid van bezoekers. Wil je dat de foto’s ook in zoekmachines verschijnen, voeg dan een alt-beschrijving toe.

Als alternatief is er de productvideo. Hiermee bouw je vertrouwen op, want het is bewezen dat mensen dankzij een video sneller een aankoop doen. Ook met video’s kun je hoger in de zoekresultaten staan. Geef de juiste omschrijving aan de video mee.

Toon verschillende opties

Wanneer je een jas in verschillende maten verkoopt dan is het logisch om dit in de productomschrijving te zetten. Of in ieder geval bij de opties. Denk echter ook aan een jas die je in verschillende kleuren verkoopt.

Sommige webshops maken voor elke kleur jas weer een andere webpagina aan. Dit is gevaarlijk want hierdoor ben je geneigd om dezelfde tekst te gebruiken, of een beetje aan te passen. Je krijgt dan duplicate content. Google zal hierdoor een keuze moeten maken en toont slechts één webpagina in de zoekresultaten. Al die andere webpagina’s zijn niet meer zichtbaar.

Door verschillende opties te tonen voorkom je duplicate content. Maar het is voor de gebruiker ook veel makkelijker om het complete aanbod te zien. Zo kunnen ze sneller een aankoop doen, zonder zich door oneindig veel webpagina’s heen te moeten worstelen.

Plaats reviews of beoordelingen op je webshop

Mensen kopen sneller iets wanneer ze zien dat anderen tevreden zijn. Of wanneer het bedrijf aantoont dat het een goede klantenservice heeft. Daarom werkt het goed om reviews of beoordelingen van klanten op je website te plaatsen.

Je moet ervoor zorgen dat deze reviews of beoordelingen eerlijk tot stand zijn gekomen. Je mag ze niet verzinnen. Wanneer je iemand betaalt voor het schrijven van een review dan ben je verplicht om dit erbij te vermelden.

Reviews of beoordelingen tonen verhoogt de betrouwbaarheid. Maar er is meer, want zoekmachines indexeren dit.

Wil je het helemaal goed aanpakken, toon dan reviews in de zoekresultaten door gebruik te maken van gestructureerde gegevens. Dit verhoogt de conversie.

Is het niet fijn om te zien dat SEO voor een productpagina helemaal niet zo moeilijk is? Experimenteer ermee of vraag mij om hulp.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven