SEO bureaus die resultaat bieden: een speld in een hooiberg?

Je bent op zoek naar wat betaalbare SEO bureaus die resultaten bieden. Is dit zoeken naar een speld in een hooiberg? Nee, maar wees voorzichtig met verboden technieken. Middels black hat SEO is het natuurlijk om een website snel hoog in Google te krijgen. Op lange termijn levert dit je gegarandeerd een afstraffing op. Het eindresultaat: je staat lager in Google dan ooit tevoren én bent een hoop geld kwijt. Hoe je betrouwbare SEO-bureaus vindt, dat lees je in deze blogpost.

De werkzaamheden van een SEO bureau

Bedenk van tevoren of je wel een SEO bureau nodig hebt. Er zijn namelijk een hoop zaken die je zelf kunt doen, dit bespaart ook nog eens op de kosten. Ook moet je weten hoe een dergelijk bureau te werk gaat. Veel SEO bureaus voeren namelijk niet alle werkzaamheden zelf uit. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van content, het belangrijkste onderdeel van SEO. Dit kan middels een SEO-bureau maar ook rechtstreeks bij de SEO tekstschrijver.

Dit is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat een SEO-bureau vertrouwt op iemand die bekend is met het creëren van SEO teksten. Het slechte nieuws is dat je misschien wel extra kosten kwijt bent. Er zijn ook SEO-bureaus die een goedkope tekstschrijver via een platform inschakelen. Voor enkele euro’s laten ze een tekst schrijven. Dit kan niet altijd de allerbeste SEO tekst zijn.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Content, linkbuilding en technische optimalisatie

SEO (zoekmachine optimalisatie) bestaat uit drie pijlers. De belangrijkste pijler is content, met name teksten. Dat is ook waarmee je in Google gevonden wordt. Schimmige SEO bureaus willen nog wel eens content van andere websites ‘jatten’. Terwijl anderen naar de allergoedkoopste tekstschrijvers op zoek gaan. Soms kom je bij buitenlandse aanbieders uit, vaak zoeken ze ook zelf contact op. Wees een beetje voorzichtig met dit soort schimmige SEO bureaus.

Linkbuilding wordt zowel door betrouwbare als onbetrouwbare SEO bureaus toegepast. Het probleem met linkbuilding is dat in veel gevallen backlinks worden ingekocht. Google is hier duidelijk in: dat mag niet. Wanneer Google in de gaten heeft dat je backlinks inkoopt of ruilt dan volgt er een (handmatige) actie. Hierdoor scoort je website flink lager in de organische zoekresultaten.

Een andere pijler van SEO is technische optimalisatie. Dit is wel goed, je website moet namelijk technisch in orde zijn. Veel SEO bureaus verrichten dit onderdeel zelf, soms wordt hier een webdesigner voor ingeschakeld.

Onbetrouwbare SEO bureaus herkennen

Ken je het verschil tussen betrouwbare en onbetrouwbare SEO bureaus? Voor een leek is dit heel moeilijk, daarom vind je hieronder een aantal tips.

Sommige onbetrouwbare SEO bureaus benaderen je middels koude acquisitie. Je ontvangt een mail in het Nederlands of Engels waarbij je een aanbod tot SEO diensten krijgt. Je kunt je ten eerste afvragen waarom je benaderd wordt. Heeft het bureau zo weinig te doen dat het zelf actief moet gaan naar klanten? Wat mij betreft geen goede reclame. Laat je niet verleiden door dit soort acquisitie e-mails, je bepaalt zelf of en wat je nodig hebt.

Een startend SEO-bureau (deze hoeft niet onbetrouwbaar te zijn) scoort slecht in Google. Van alle online marketingbureaus weet nog geen 10% op de eerste pagina van Google te scoren. Dat kan ook niet want er kunnen maar 10 websites op de eerste pagina van Google staan. Heb je een SEO bureau gevonden, vraag dan naar een portfolio of voorbeelden.

Dan heb je nog de SEO-bureaus die je snel resultaat beloven. Binnen enkele dagen op de eerste pagina van Google? Bullshit. Ik zeg niet dit het onmogelijk is want je kunt zeker binnen 2 tot 8 weken bovenaan in Google staan. Maar niet binnen enkele dagen, vaak is er dan toch gebruik gemaakt van black hat SEO technieken . De weken die daarop volgen zak je weer net zo hard terug en vaak nog dieper. Zo beland je van de wal in de sloot.

Zaken doen met een betrouwbaar en ervaren bureau

Laat een onbetrouwbaar of slecht SEO-bureau liever links liggen. Het kost alleen maar geld en levert je weinig tot niets op. Wanneer je onder de rader van Google komt omdat je black hat technieken toepast ben je het haasje. Het is dan helemaal niet zo makkelijk om je oude posities terug te winnen.

Doe alleen zaken met een betrouwbaar en goed marketing bureau. De vraag is hoe je zo’n SEO-bedrijf herkent. Eigenlijk is dit heel eenvoudig: kijk naar het tegenovergestelde van wat je hierboven hebt kunnen lezen. Hieronder de herkenningspunten van een goed en betrouwbaar bureau:

  • Heeft naamsbekendheid opgebouwd en hoeft niet aan koude acquisitie te doen (meestal)
  • Scoort hoog in Google (of voor klanten)
  • Belooft geen snelle resultaten
  • Is transparant over wie wordt ingeschakeld
  • Werkt met eerlijke tarieven

De tarieven van SEO-bureaus: niet te hoog en niet laag

Onervaren of startende SEO-bureaus willen nog wel eens met lage tarieven werken. Dit is de ideale manier om klanten aan te trekken. Ga je met zo iemand in zee, wees er dan zeker van dat de juiste SEO technieken worden toegepast. Goedkope SEO gaat samen met een maandbedrag van € 100 tot € 300.

Wees ook voorzichtig met dure SEO bedrijven. Een hele hoge prijs staat niet garant voor resultaat. Bekijk daarom wat je investering uiteindelijk gaat oplossen. Het is niet nodig om voor € 2000 of zo backlinks in te kopen, dit kan zelfs schadelijk zijn. Bedenk dat de wereld van zoekmachine-optimalisatie een vrije markt is. Af en toe een echte cowboymarkt.

Langzaam hoger in Google

Ik zeg altijd “SEO is net als een dieet, neem er je tijd voor”. Zo klopt het ook, want met een goed dieet val je langzaam af en blijft je gewicht de komende jaren gezond. Dankzij goed uitgevoerde SEO-technieken stijg je langzaam hoger in Google. De posities die je opbouwt blijf je ook lange tijd aanhouden, soms wel meer dan 10 jaar.

Conclusie: richt je zeker niet op een crashdieet met snel resultaat én het jojo-effect. Ga voor een betaalbaar & goed SEO bureau. Wil je meer hierover weten, neem dan contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.