SEO betekenis

Oh jee, de SEO betekenis. Waarschijnlijk heb je al vaker de afkorting SEO voorbij zien komen. Wat is SEO? Nee, het betekent niet Slagroom En Oliebollen (maar het klinkt wel lekker). De komende 7 minuten lees je alles over de SEO betekenis en waarom je dit toe moet passen.

Een Engelse afkorting

Wat is SEO? Het gaat hier om een Engelse/ Amerikaanse afkorting. SEO staat voor Search Engine optimazation (of optimisation). Wanneer je dit naar het Engels vertaalt dan kom je op zoekmachine optimalisatie uit. Kijk, dit brengt al een stuk meer duidelijkheid.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO betekenis uitgelegd

Eigenlijk is de SEO betekenis heel eenvoudig: je optimaliseert een website voor zoekmachines. In dit geval Google, dit is de grootste en meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Behalve dan in China, daar houden ze van censuur en het weren van Google.

Waarom zou je de website optimaliseren voor zoekmachines? Dit heeft allemaal één doel: hoger scoren in de organische zoekresultaten. Wie bovenaan in Google staat ontvangt namelijk het meeste zoekverkeer. Dit is weer van invloed op de conversie en uiteindelijke de omzet van een bedrijf of website.

Het belang van zoekmachines

Meer dan 90% van alle Nederlanders begint zijn online zoektocht in Google. Hiermee heeft Google het grootste marktaandeel, gevolgd door Bing en Yahoo!.  Een zoekmachine is bedoeld om een zoekvraag/zoekopdracht en aanbieder bij elkaar te brengen. Wanneer een website perfect aansluit op een zoekvraag dan verschijnt deze bovenaan in de organische zoekresultaten.

Zoekmachines worden vooral gebruikt voor het opzoeken van een bedrijf, persoon, dienst of product. Maar ook voor het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen. Natuurlijk is Google geen arts, relatietherapeut of monteur. Maar het biedt wel oplossingen in de vorm van content. Die content, dat creëren websites. Google is de bemiddelende partner tussen zoeker en aanbieder.

SEO betekenis op lokaal niveau

Je hebt de gewone SEO betekenis en die op lokaal niveau. In dit laatste geval spreek je van lokale SEO (local SEO). Wat is hier anders in? Met lokale SEO leg je de focus op een land, provincie, regio, stad of dorp. Hierbij is het belangrijk om binnen je eigen werkgebied bovenaan in Google te verschijnen.

Lokale SEO bestaat vooral uit regiogebonden zoektermen en backlinks van andere bedrijven of websites uit dezelfde regio.

Het verschil tussen SEO en SEA

Wanneer je naar de SEO betekenis kijkt dan is het duidelijk: zoekmachine optimalisatie. Maar je hebt ook nog SEA. Slechts een lettertje verschil maar met een geheel andere betekenis. SEA betekent namelijk adverteren in zoekmachines. Maar dan wel op een dergelijke wijze dat je bovenaan in de betaalde zoekresultaten verschijnt.

  • SEO = bovenaan in organische zoekresultaten
  • SEA = bovenaan in betaalde zoekresultaten

Onthoud dit verschil! Een online marketingbureau biedt namelijk zowel SEO als SEA aan. Waar je voor moet kiezen? SEO duurt wat langer voordat je resultaat ziet, gemiddeld tussen de drie en zes maanden. Het resultaat blijft wel lange tijd aanhouden. Bovendien is een eerste positie in de organische zoekresultaten gratis (de rest van de posities ook).

Voor SEA moet je betalen. Het resultaat is wel direct zichtbaar. Helaas verdwijnt dit effect zodra je met SEA stopt.

Geef SEO betekenis!

Laat SEO niet aan je voorbijgaan maar geef dit betekenis. Een hoge positie in Google kost namelijk helemaal niets, dit in tegenstelling tot adverteren. Bovendien heb je heel lang profijt van een goede positie. Bedenk ook dat je hiermee je concurrenten voorblijft. Het enige nadeel zijn die jaloerse blikken die je toegeworpen krijgt.

SEO betekenis geven, hoe doe je dat? In ieder geval niet door alleen maar toe te kijken. Maak je website actief en zorg dat deze ook actief blijft! Zoekmachine Google is namelijk zeer blij met actieve websites en houdt deze beter in de gaten.

Plaats regelmatig nieuwe content (inhoud) op de website. Ga hierbij voor waardevolle, informerende of inspirerende teksten, omschrijvingen of blogposts. Vergeet ook de homepage, over ons pagina of de eventuele dienstenpagina niet.

Moet ik linkbuilden?

Veel webmasters passen linkbuilden toe. Helaas ziet Google dit steeds meer als het misleiden van zoekmachines. Dat is ook de reden waarom er de laatste tijd websites op linkbuilding worden afgestraft. Deze afstraffing bestaat uit een lagere ranking in de organische zoekresultaten.

Wil je toch linkbuilding toepassen? Ga dan voor kwalitatieve backlinks. Dit heeft niks met DA, PA of TF te maken, hoewel grote en bekende websites natuurlijk wel een betere score hebben. Belangrijker is dat de website waarop je een backlink plaatst ook echt betrouwbaar en actief is. Maar bovenal overeenkomsten vertoont met jouw niche, branche of vakgebied. Hoe je het ook wilt noemen.

SEO proof betekenis

Wat is SEO zonder dat je voor SEO proof gaat? Wanneer iets SEO proof is dan betekent dit dat de website of tekst goed geoptimaliseerd is voor zoekmachine Google. Hierbij voldoet het aan de richtlijnen die Google zelf heeft opgesteld.

Deze richtlijnen zijn niet geheim maar gewoon online vindbaar via de website van Google zelf. Overigens houdt Google het grootste gedeelte van zijn algoritme geheim. Dit voorkomt dat webmasters of SEO specialisten de zoekmachine kunnen beïnvloeden. Dit zou namelijk voor oneerlijke concurrentie zorgen.

Aan de slag met SEO

Tevreden over de SEO betekenis? Laten we dan aan de slag gaan. Het belangrijkste onderdeel van SEO is content, met name teksten. Het hele internet is immers rondom teksten gebouwd. Mensen lezen graag en veel, daarom bied je informerende en inspirerende artikelen of blogs aan.

Laat je SEO teksten schrijven door een professioneel. Dit scheelt je een hoop tijd en kopzorgen. Wie zelf aan de slag gaat komt er al snel achter dat de teksten niet goed genoeg zijn. De concurrent blijft hoger in Google staan: zonde van die geïnvesteerde tijd. Door het inhuren van een SEO tekstschrijver bereik je veel sneller je doel.

Wil je hier meer over weten of benieuwd naar de kosten? Neem gerust contact op, dan bespreken we alles over wat je wil en moet weten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.