Wat is SEO? De betekenis en werking

Wat is SEO? Een vraag waar veel ondernemers en webmasters mee rondgelopen. Iedereen met een (bedrijfs)website heeft wel eens de term SEO voorbij zien komen. Wil je online goed vindbaar zijn dan moet je deze techniek zeker toepassen. Hieronder vind je de betekenis van SEO en de werking hiervan.

SEO betekenis

Laten we beginnen met de SEO betekenis. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Wanneer je dit naar het Nederlands vertaalt dan staat er zoekmachine optimalisatie.

Die naam zegt natuurlijk alles: een website optimaliseren voor zoekmachines. In dit geval Google want dat is waar SEO zich op richt.

Wat is SEO?

Om de vraag “wat is SEO” te beantwoorden: dit is een belangrijke online marketingtechniek. Dankzij SEO zorg je ervoor dat een website hoger in de organische zoekresultaten staat. Met een hoge positie in zoekmachines ontvang je het grootste aandeel van het zoekverkeer.

SEO moet je als vraag en aanbod zien. Veel mensen typen in Google een vraag of probleem in. Denk maar eens aan iemand die op zoek is naar damesschoenen of waarvan de verwarmingsketel kapot is. Mogelijke zoekopdrachten zouden kunnen zijn:

  • Zwarte damesschoenen
  • Reparatie verwarmingsketel

De website die de zoeker het beste kan helpen staat bovenaan in Google. Het is echter niet zo eenvoudig als ik het schets want er zijn meer dan 200 factoren die bepalen of een website ook echt bovenaan in Google komt te staan.

Drie pijlers van SEO

Wanneer je naar SEO kijkt dan kun je dit onderverdelen in drie pijlers:

  • Content marketing
  • Technische optimalisatie
  • Linkbuilding

Voor veel SEO’ers lijkt linkbuilding het belangrijkste te zijn. Dat is het echter niet! Doordat er veel misbruik wordt gemaakt van linkbuilding straft Google dit steeds vaker af. Wil je echt aan linkbuilding (actieve backlinks verzamelen) doen dan doe je dit liever zelf. Jij bent namelijk de expert op het gebied van jouw bedrijf of website. Dan weet je ook als geen ander met wie je moet netwerken.

De technische optimalisatie van de website is een logisch onderdeel van SEO. Het is namelijk belangrijk dat een website een snelle laadtijd heeft en mobielvriendelijk is. Daarnaast kunnen bezoekers makkelijk op de website navigeren.

Contentmarketing, in mijn ogen het allerbelangrijkste onderdeel van SEO. Kijk maar eens hieronder wat content met een website doet.

Wat is SEO zonder content?

Juist ja, content is ontzettend belangrijk voor elke website. Misschien wist je het nog niet maar het hele internet is op content gebouwd. Niet op backlinks. Content is de inhoud van de website. Dit bestaat toch zeker voor 50% uit teksten, verder aangevuld met afbeeldingen, audio, video of documenten. Uiteraard bestaat een videowebsite juist grotendeels uit video’s.

Google is dol op content. Vooral wanneer het om content gaat van hoge kwaliteit en ook nog eens goed aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Content weegt dan ook zeer zwaar mee in de bepaling of een website bovenaan in de organische zoekresultaten verschijnt.

Hoe werkt SEO precies?

Je weet nu wat SEO is en uit welke pijlers deze bestaat. Maar hoe werkt SEO? De verschillende technieken van SEO zorgen ervoor dat de totale SEO waarde van de website stijgt. Hoe hoger de waarde hoe hoger de positie in de organische zoekresultaten.

Helaas is voor niemand exact duidelijk waar Google precies op let. Het algoritme van Google is en blijft geheim. Soms lekken er wat geheimen uit of verklapt Google ze zelf. Google heeft ook een aantal SEO richtlijnen opgesteld zijn. Deze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat iedereen kwalitatieve websites bouwt.

De zoekervaring is belangrijk

Bij SEO draait het niet alleen om antwoord geven op de zoekvraag maar ook de gehele gebruikservaring. Dit is een rankingfactor die vanaf 2021 steeds belangrijker wordt.  Denk maar aan een website met irritante pop-ups, dit kan tegenwoordig echt niet meer. Maar ook een slider die helemaal niets toevoegt, iets dat je veel op WordPress websites tegen komt, kan je positie in zoekmachines beïnvloeden.

Een veel te drukke website met bewegende gifjes en muziek die automatisch afspeelt is leuk als hobbywebsite maar hier ga je niet hoog mee scoren. Ook taalfouten op de website, een onleesbaar lettertype of een misleidende titel zorgen ervoor dat de zoeker weer teruggaat naar Google.  Dit betekent een korte bezoektijd op jouw website. Wanneer dit te vaak gebeurt zak je in ranking weg.

Zoals jij de website wil zien

Wat is SEO? Heel simpel: je maakt een website zoals jij hem zelf zou willen zien tijdens je zoektocht naar het antwoord op je vraag of je probleemoplossing. Hierbij hoop je op een website uit te komen met een korte laadtijd, een duidelijke navigatiestructuur, goed geschreven teksten en beloftes die nagekomen worden.

Bedenk dus van tevoren hoe jij een website wil zien. Bezoek websites van concurrenten. Zie je daar een pop-up, te veel advertenties, taalfouten of andere zaken? Waak er dan voor dat je diezelfde fout niet op je eigen website maakt.

SEO en zoektermen

Niet vergeten: onderzoek doen naar belangrijke zoektermen. Dit lijkt moeilijker dan gedacht. Aangezien jij de expert bent binnen jouw vakgebied is het heel eenvoudig om een paar belangrijke steekwoorden te bedenken. Met deze steekwoorden ga je aan de slag en voer je een zoekwoordenonderzoek uit.

Gebruik hiervoor tools als Ubersuggest, Google Ads/ Google suggest of Ahrefs. Bekijk het maandelijkse zoekvolume, de SEO moeilijkheidsgraad (concurrentie) en let gelijk geven op de suggesties. Gebruik de belangrijkste zoektermen in teksten, maar alleen wanneer de zoekterm ook bij het onderwerp van de tekst past.

Aan de slag met SEO

Moet je SEO uitbesteden of kun je dit ook zelf doen? Veel zaken zijn heel goed zelf uit te voeren. Denk maar eens aan netwerken met andere ondernemers of websites. Ook SEO teksten schrijf je zelf, maar alleen wanneer je hier een goede kijk op hebt. Moeite met het schrijven van SEO teksten? Merk je dat je niet goed vindbaar bent in zoekmachines? Schakel dan hulp in. vraag meer informatie aan of vraag naar de kosten.