SEA expert nodig? Dit kun je verwachten

Bijgewerkt: 19 juli 2023

Je hoort heel veel over SEO experts. Die hebben de focus op zoekmachine optimalisatie liggen. Maar een SEA expert, wat is dat dan? SEA heeft alles te maken met adverteren in zoekmachines. Helaas is de effectiviteit hiervan de laatste jaren fors afgenomen. Voor elke euro die je aan om mijn adverteren uitgeeft, verdien je ongeveer twee euro terug.

Dit lijkt nog steeds winstgevend, maar bedenk dat enkele jaren geleden de verhouding veel anders lag: voor elke euro advertentiebudget verdiende je ruim vijf euro.

Wanneer je op de verkeerde manier adverteert, ben je meer kosten kwijt dan dat het oplevert. Daarom heb je een SEA expert nodig. Het is belangrijk om voor zo laag mogelijke kosten per klik te gaan. De juiste specialist weet dit te realiseren.

Dit is een SEA expert (of specialist)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De een noemt het een SEA expert en de ander een SEA specialist. Geen probleem, het betekent beide hetzelfde. Een SEA expert (of specialist) is iemand die veel kennis en ervaring heeft met adverteren in zoekmachines. Met name adverteren in Google is belangrijk: dit is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd.

Online adverteren in Google of Bing

Een eerste positie in de organische zoekresultaten levert je ongeveer 24% van het zoekverkeer op. Het kan in sommige gevallen oplopen tot wel 45%. Een hoge positie in de organische zoekresultaten heeft een lange termijn effect. Je staat niet alleen vandaag hoog in Google, maar ook volgende week. Dat verandert niet van de ene op de andere dag, tenzij er sprake is van een flinke algoritme-update.

Waarom zou je adverteren in zoekmachines? Advertenties staan altijd boven de organische zoekresultaten. Dit betekent dat je met je advertentie de eerste zoekresultaten omlaagdrukt. Oftewel: je komt wat beter onder de aandacht van het publiek.

Helaas moet je voor deze positie wel betalen. Online adverteren in Google of Bing kan hierdoor erg prijzig zijn, vooral wanneer de concurrentie groot is. Het is namelijk de concurrentie die bepaalt hoeveel je uiteindelijk voor een advertentie betaalt. Er wordt namelijk meer op populaire zoektermen geboden waardoor de kosten stijgen.

Levert dit adverteren ook wat op?

Adverteren in Google middels een Google Adwords campagne kan al vanaf € 1 per dag. Je betaalt alleen wanneer er op de advertentie geklikt wordt. Voor € 1 per dag krijg je ongeveer 1 tot 5 websitebezoekers (mochten deze geïnteresseerd zijn). Je beslist zelf hoeveel je wil besteden.

Je kunt bijvoorbeeld een enkele dag adverteren, of een hele maand. Hierbij kun je een dagbudget of een maandbudget instellen. In het laatste geval word je maandbudget over de verschillende dagen verdeeld.

Levert adverteren in zoekmachines ook wat op? Ja, wel wanneer je voor de juiste zoektermen gaat. Helaas kan het lastig zijn om te bepalen op welke zoektermen je moet adverteren. Daarom is het belangrijk om een SEA expert in te schakelen. Deze weet namelijk welke zoektermen het beste bij jouw product, dienst of website aansluiten. Maar ook welke zoektermen het meest populair zijn. Allemaal het werk van de SEA expert.

SEA expert inhuren: doen of niet?

Het is de vraag of je daadwerkelijk een SEA expert moet inhuren. Naast advertentiekosten krijg je natuurlijk ook met kosten voor de SEA expert te maken. Dit zijn dus extra kosten voor jouw bedrijf. Voor kleine ondernemers kan dit een flinke investering zijn. Laten we daarom de voordelen en nadelen van de SEA expert op een rij zetten.

Voordelen SEA expert

Wanneer je een SEA expert inhuurt dan geef je hiermee werk uit handen. Het scheelt je in ieder geval een hoop kostbare tijd. Bovendien kan de SEA expert je investering snel terugverdienen. Dit zijn dan ook de voordelen van een SEA expert:

  • Gebruik maken van de expertise van de SEA specialist
  • Beter vindbaar middels advertenties
  • Concurrenten voorblijven
  • Meer websitebezoekers
  • Mogelijk hogere omzet

Wanneer je voor de allerbeste SEA expert gaat dan kan deze op termijn je investering snel terugverdienen. Stel dat je maandelijks voor € 200 aan advertentiekosten kwijt bent. Bovendien betaal je de SEA specialist maandelijks € 300 voor zijn werkzaamheden. In totaal ben je dus € 500 kwijt.

De advertenties zorgen voor meer websitebezoekers en je conversie gaat omhoog. Maandelijks draai je € 800 meer omzet. Jouw winst: € 300 meer omzet per maand. Dat lijkt misschien weinig, maar voor een starter of een klein bedrijf is dit een geweldige groei.

Nadelen SEA expert

Het inhuren van een SEA expert heeft natuurlijk ook wel nadelen:

  • Hogere kosten
  • Geen garantie op meer omzet

Natuurlijk krijg je met het inschakelen van een SEA specialist altijd met hogere kosten te maken. Bovendien heb je geen garantie dat deze je ook extra winst oplevert. Daarom is het goed om een proefperiode af te spreken. Adverteren in zoekmachines moet namelijk binnen een week resultaat opleveren, in ieder geval meer websitebezoekers. Is dit niet het geval dan heeft de SEA expert op de verkeerde zoektermen ingezet.

Veel kliks, weinig omzet

Wanneer je een SEA expert inschakelt, ga je ervan uit dat deze de juiste zoektermen adverteert. Met de juiste afspraken wordt dit gerealiseerd. Maar wat wanneer de advertentie veel kliks naar je website genereert, maar het genereert geen leads of meer omzet voor je bedrijf?

Dan kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. En laat op, want onderstaande oorzaken liggen niet aan de werkzaamheden van de SEA expert. Maar aan je eigen inspanningen of het inschakelen van de verkeerde tekstschrijver.

Mogelijk heb je te maken met een landingspagina na die niet relevant is, of niet overeenkomt met wat de advertentie belooft. Hierdoor raken gebruikers teleurgesteld en haken af. De landingspagina moet naadloos aansluiten op de belofte van de advertentie.

Een andere reden is een te grote concurrentie. Het wordt dan moeilijk om bezoekers om te zetten in leads of klanten. Dit komt omdat deze bezoekers ook bij concurrenten kijken.

Dingen waar de SEA expert wél wat aan kan doen

Een SEA expert schakel je niet alleen in voor het bedenken van zoektermen en de juiste beat strategie, maar ook om een aantrekkelijke advertentie te maken. Soms gebeurt het een samenwerking met een copywriter.

Wanneer de advertentie niet aantrekkelijk genoeg is, voelen gebruikers zich niet aangesproken. Misschien lijken ze wel naar de website door, maar hebben ze bij binnenkomst te weinig interesse.

Er kan ook sprake zijn van een verkeerde targeting. De advertenties worden aan een te breed publiek weergegeven. Dit betekent dat een deel van het publiek niet geïnteresseerd is en de aangeboden producten of diensten. Toch kunnen ze (per ongeluk) op de advertentie klikken. Je geeft feitelijk geld uit voor bezoekers die jou niks opleveren.

Als laatste kan de SEA expert een verkeerde biedstrategie hanteren. Hierdoor nemen de prestaties van de advertenties af.

SEA versus SEO

Het is belangrijk om de twee termen SEA en SEO goed gescheiden te houden. SEA staat voor Search Engine Advertising waarbij je op zoek gaat naar de beste zoekwoorden voor adverteren in zoekmachines. SEO is veel breder, het betekent namelijk Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit zijn meerdere technieken om website hoger in de organische zoekresultaten te krijgen.

Het belangrijkste onderdeel van SEO is content, net als dat dit bij SEA het geval is. De SEA expert kan jou echter niet met aan goede positie in de organische zoekresultaten helpen. De SEO-specialist en met name de SEO-tekstschrijver kan dit wel.

Waarom hoger in de zoekresultaten je meer oplevert

Er zijn nog steeds teveel bedrijven die alleen maar op SEA inzetten. Ze schakelen een SEA expert in en gaan voor een betaalde vermelding in zoekmachines. Fout! Adverteren kan je zeker meer bezoekers en omzet opleveren, maar dit is slechts tijdelijk. Zodra je met adverteren stopt gaan alle resultaten verloren.

Een hoge positie in de organische zoekresultaten werkt nu en om de lange termijn. Het langetermijn effect zorgt ervoor dat je investering veel meer waard is. Stel dat je € 100 voor een blogpost betaalt. Deze blogpost staat op positie twee in Google. Dit levert je ruim 15% van het zoekverkeer op, elke dag weer. Ook wanneer je helemaal geen SEA expert inhuurt blijft die blogpost op de tweede positie staan.

Nergens krijg je garanties

Zowel bij de SEA expert als de SEO specialist krijg je geen garanties. De positie binnen advertenties wordt namelijk door de concurrentie bepaald. Terwijl de positie binnen de organische zoekresultaten van heel veel factoren afhangt, maar met name van de kwaliteit van teksten.

Ondanks dat blijft het interessant om professionele hulp in te schakelen. Wanneer jij dit niet doet dan doet jouw concurrent het wel. Deze staat dan boven jou en ontvangt ook meer zoekverkeer. Laat dit niet gebeuren en schakel in ieder geval een SEO-tekstschrijver in. Dan weet je zeker dat je goed scoort in de organische zoekresultaten.

Ook een SEA expert nodig? Neem contact op, het team van Bianca Walraven staat graag voor jou klaar.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven