Zoekmachine marketing, iets voor jou?

Zoekmachine marketing, je hoort er veel over. Moet je zoekmachine marketing toepassen en is dit ook effectief? Dat hangt een beetje van de uitgevoerde werkzaamheden af. Soms behaal je hier topposities mee, maar een slecht zoekmachine marketing bureau kan flink wat schade aan je website aanrichten. Lees daarom alles over deze techniek, de betekenis en voorbeelden.

Zoekmachine marketing betekenis

Eigenlijk is de betekenis achter zoekmachine marketing helemaal niet zo moeilijk. Zoekmachine slaat op Google, andere zoekmachines zijn minder interessant. Marketing omvat alle technieken om een bedrijf te promoten.

Aan de hand van bovenstaande is de betekenis duidelijk: zoekmachine marketing gaat dus over een goede zichtbaarheid in Google. Dit kan op twee manieren namelijk SEO en SEA.

  • SEO = zoekmachine optimalisatie
  • SEA = adverteren in zoekmachines

Zoekmachine marketing bestaat dus uit twee onderdelen. Wat niet wil zeggen dat je alle twee de onderdelen ook toe moet passen. Beide hebben namelijk hun voor- en nadelen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO – de voordelen én nadelen

Het belangrijkste onderdeel van zoekmachine marketing is SEO (search engine optimalization). Dit bestaat uit drie pijlers te weten content, linkbuilding en technische optimalisatie. Maar let op, want linkbuilding valt steeds meer onder het grijze gebied. Je kunt hier op korte termijn hoger mee in zoekmachines verschijnen maar uiteindelijk is het maar de vraag of je op lange termijn niet slechter gaat scoren.

Laten we zeggen dat content de belangrijkste pijler van SEO is. Met content worden teksten, afbeeldingen en video’s bedoeld. Dat teksten onmisbaar zijn, dat is wel duidelijk. Zoekmachine Google haalt hier namelijk veel informatie uit.

Het grootste voordeel van SEO is dat je, mits goed uitgevoerd, hoog in de organische zoekresultaten verschijnt. Die positie kan je jarenlang blijven behouden. Bovendien hoef je niet te betalen voor een vermelding in de organische zoekresultaten. Natuurlijk moet je website ook technisch goed in orde zijn.

Nadeel van deze vorm van zoekmachine marketing is dat het veel tijd en geld kost. Plaats je nieuwe teksten op je website dan duurt het soms enkele weken voordat je ze op de eerste pagina van Google ziet verschijnen. Dan nog hangt het van de teksten af of je ook daadwerkelijk scoort.

SEA – voordelen en nadelen

Dan heb je nog SEA (search engine advertising). Hiermee verschijn je in de betaalde zoekresultaten van zoekmachines, in veel gevallen zal dit ook Google zijn. Toch zijn er ook bedrijven die in Bing adverteren, simpelweg omdat hier minder concurrentie is. Helaas zul je vanuit Bing minder bezoekers ontvangen want deze zoekmachine is niet zo populair.

Het voordeel van SEA is dat je direct in de betaalde zoekresultaten verschijnt. Zolang je betaalt ben je aanwezig. Dat is dan ook gelijk het nadeel want zet je de campagne stop, dan ben je ook niet meer zichtbaar. Nog een nadeel is dat steeds minder mensen op advertenties klikken. Ze zijn een beetje advertentiemoe waardoor deze vorm van zoekmachine marketing tegenwoordig minder effectief is.

Zoekmachine marketingbureau

Wil je al deze technieken toepassen dan kom je bij een zoekmachine marketing bureau uit. Vaak wordt dit ook aangeduid als een online marketingbureau of een SEO bureau. De benamingen zijn iets anders, de werkzaamheden (vrijwel) hetzelfde.

Is het verstandig om een zoekmachine marketing bureau in te schakelen? Niet altijd. Prijsbewuste ondernemers zijn goedkoper uit wanneer ze bepaalde diensten apart afnemen en niet bij het zoekmachine marketing bureau.

Denk maar eens aan het laten schrijven van SEO teksten. Toevallig benaderde mij onlangs een zoekmachine marketing bureau dat € 4,95 per geschreven tekst bood. Ik heb vriendelijk bedankt maar het is duidelijk: voor dit soort bedragen kun je mij als ervaren SEO tekstschrijver niet inhuren. Dit bedrag vroeg ik toen ik nog slecht schreef en niet wist wat SEO was. Toen ik een puppy was. En laten we eerlijk zijn, slecht geschreven teksten kunnen je website zelfs schade toebrengen, iets dat je absoluut moet voorkomen.

Schakel een dergelijk bureau in wanneer je het als bedrijf te druk hebt om je met zoekmachine marketing bezig te houden. In alle andere gevallen is het beter om goed te vergelijken.

Een voorbeeld van hoe het werkt

Op zoek naar een zoekmachine marketing voorbeeld? Hieronder een voorbeeld van de werking van SEO én SEA en hoe effectief dit is (of juist niet).

Bedrijf A bestaat al enige jaren maar wordt niet zo goed in zoekmachines gevonden. Ze besluiten zoekmachine marketing toe te passen. Het door hen geselecteerde bureau start direct met SEO én SEA. Omdat het bedrijf diezelfde week nog binnen de betaalde zoekresultaten zichtbaar is, druppelen de eerste websitebezoekers binnen. Ondertussen wordt hard aan het optimaliseren van de website gewerkt.

Het duurt enkele weken maar eindelijk verschijnen de eerste teksten op de eerste twee pagina’s van de organische zoekresultaten. Op dat moment kan SEA worden afgebouwd, maar het bedrijf besluit hier nog even mee door te gaan. Het effect: ze zijn van 10 naar 5000 maandelijkse bezoekers gestegen. Helaas heeft dit wel flink wat gekost want heel goedkoop is totale zoekmachine marketing niet. Bovendien is het aantal bezoekers niet blijvend want zodra ze stoppen met adverteren dan daalt het bezoekersaantal.

Je ziet aan bovenstaand zoekmachine marketing voorbeeld dat het zeker effectief is maar dat er hoge kosten mee gepaard gaan. Bij gemiddelde zoekmachine marketing bureau ben je al snel tussen de € 300 en € 1000 per maand kwijt. Dit is exclusief advertentiebudget, dat komt er nog eens bovenop.

Besparen op de kosten

Gelukkig is het mogelijk om met betrekking tot zoekmachine marketing flink te besparen op de kosten. Niet door de eerste de beste in te schakelen maar door goed te kijken naar wat echt nodig is. Adverteren in zoekmachines is alleen aan te raden wanneer je per direct zichtbaar wilt zijn in Google. Houd er rekening mee dat zie zichtbaarheid ook direct weer verdwijnt wanneer je stopt met adverteren. Daarom is SEA alleen interessant wanneer je een flink budget hebt en veel concurrentie ervaart.

Ervaren SEO tekstschrijver

Door zelf de beste SEO tekstschrijver in te schakelen weet je tenminste zeker dat je geen onervaren schrijver voor je neus krijgt. Je wil immers zeker weten dat SEO teksten echt scoren. In veel gevallen scheelt dit het ook weer geld. Een zoekmachine marketing bureau betaalt namelijk niet alleen mij, ook maken ze hier zelf winst op. Hierdoor ben je op de eindstreep altijd duurder uit dan wanneer je rechtstreeks zaken doet met Bianca.

Wees voorzichtig met linkbuilding. Velen zullen dit aanraden maar deze techniek kan gevaarlijk zijn. Google wil niet dat je voor backlinks betaalt of dat je backlinks ruilt, iets dat het zoekmachine marketing bureau in veel gevallen wél doet. Bedenk dus vooraf welke diensten je nodig hebt en waar je op kunt besparen, dat scheelt je heel veel geld.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.