Nieuwsartikel laten schrijven

Een nieuwsartikel schrijven kan best lastig zijn. Heb je als onderneming of website iets te melden, kies dan voor een nieuwsartikel laten schrijven. Voordeel hiervan is dat je een professioneel artikel ontvangt dat ook écht nieuwswaardig is. Bovendien is het mogelijk om er een SEO nieuwsartikel van te maken: deze is beter vindbaar in zoekmachines.

Opmaak nieuwsbericht

Wat is een nieuwsbericht? Dit is een artikel in journalistieke vorm. Vaak wordt het nieuws binnen enkele regels samengevat, om hier vervolgens wat dieper op in te gaan. De opmaak van een nieuwsbericht is erg belangrijk. Allereerst de titel, die moet direct weergeven waar het nieuwsartikel over gaat.

De professionele tekstschrijver weet alles over een juiste opmaak van het nieuwsbericht. Denk hierbij aan titel, inleiding, het middenstuk maar ook het slot. Vergis je niet naar de opmaak van een nieuwsbericht lijkt op die van een persbericht, toch zit er verschil tussen deze twee. Het nieuwsartikel plaats je op de eigen website of als gastartikel, een persbericht wordt juist naar redacties van (online) kranten en tijdschriften verstuurd.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Nieuwsartikel laten schrijven: de werkwijze

Een nieuwsartikel laten schrijven is altijd een goed idee. Hiermee vul je de website met interessante nieuwtjes of feiten aan. Zo behoud je een trouwe groep trouwe lezers maar je trekt er ook nieuwe bezoekers mee aan. Goed geschreven nieuwsartikelen zijn goed vindbaar in Google, Bing en andere zoekmachines.

Een nieuwsartikel laten schrijven? Bedenk vooraf het onderwerp en hoeveel nieuwsartikelen je nodig hebt. Wil je de website actief houden dan is het aan te raden om regelmatig een nieuwsartikel te plaatsen. Denk hierbij aan een wekelijks tot maandelijks nieuwsbericht. Omdat niet elk bedrijf evenveel te melden heeft is het verstandig om nieuwsartikelen met blogposts te combineren.

Uiteraard is het altijd mogelijk om een enkel nieuwsartikel te laten schrijven. Soms is eenmalig nieuws verspreiden meer dan voldoende.

Een nieuwsbericht voorbeeld

Hoe ziet een nieuwsbericht er ongeveer uit? Een goede vraag want het is belangrijk om te bepalen of een nieuwsartikel wel nodig is. Soms ben je beter met een blogpost of een wiki artikel uit. Bekijk het nieuwsbericht voorbeeld en ontdek of dit ook echt iets voor de onderneming of website is.

Nieuwsartikel voorbeeld: situaties waarin je dit toepast

  • Nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf
  • Interessante weetjes die bij de onderwerpen van de website aansluiten
  • Nieuwe diensten of producten
  • Aanbiedingen of kortingen
  • Actualiteiten

In feite kunnen veel onderwerpen als nieuwsartikel dienen. Ook wanneer het om een affiliate website gaat. Denk maar eens aan een website die rondom het onderwerp smartphones gebouwd is. Wanneer Samsung het nieuwste toestel presenteert dan hoort hier een nieuwsartikel bij. Een ander nieuwsbericht voorbeeld is wanneer twee bedrijven gaan samenwerken (of fuseren), een nieuwe CEO wordt aangesteld of er een nieuw product op de markt komt.

Een nieuwsartikel is actueel. Dit betekent dat de ontwikkelingen of gebeurtenissen binnenkort of onlangs hebben plaatsgevonden.

Van nieuwsartikel naar persbericht

Vaak worden nieuwsartikelen met persberichten verward. Hierboven heb je al kunnen lezen wat het verschil tussen deze twee is. Kan een (bestaand) nieuwsartikel als persbericht worden verstuurd? Dat is zeker mogelijk, wel is het belangrijk om dit van tevoren aan te geven. De opmaak van een persbericht ziet er namelijk iets anders uit dan die van een nieuwsartikel dat op de (eigen) website komt te staan.

Ook met betrekking tot kosten zit er wel verschil in. Een nieuwsartikel is vooral bedoeld om bestaande en nieuwe bezoekers aan te trekken. Een persbericht is geschreven richting de redactie van (online) media. Doordat het persbericht een andere opmaak heeft én aan bepaalde voorwaarden moet voldoen liggen de kosten hiervoor wat hoger.

Het is niet aan te raden om een nieuwsartikel, bedoeld voor de (bedrijfs)website, als persbericht bij media in te dienen! Algemene nieuwsartikelen worden door redacties geweigerd.

SEO nieuwsartikel: goed vindbaar in zoekmachines

Een SEO nieuwsartikel scoort veel beter in zoekmachines. Voordeel hiervan is dat de website nieuwe bezoekers en potentiële klanten aantrekt. Het is altijd belangrijk om te laten weten dat het om een SEO nieuwsartikel moet gaan. Tijdens het schrijven wordt rekening gehouden met de SEO richtlijnen van Google.

Natuurlijk wordt er ook gekeken naar relevante zoektermen. Het is helemaal niet vreemd om met een nieuwsartikel bovenaan in Google te willen verschijnen. Nieuwsgerelateerde websites kunnen zich als dusdanig bij Google aanmelden, waardoor de nieuwsartikelen ook onder het kopje ‘nieuws’ in Google verschijnen. Dit soort websites wordt ook sneller geïndexeerd waardoor een nieuwsartikel soms al binnen een minuut na het indienen hiervan in de zoekresultaten verschijnt.

Overigens is het aanmelden via het Uitgeverscentrum geen verplichting, maar het biedt wel extra opties.

Nieuwsbericht of persbericht laten schrijven

Iets nieuws te melden, een betere positie in Google of meer potentiële klanten aantrekken? Laat met regelmaat een nieuwsartikel schrijven. Afhankelijk van de doelstelling kan het hier ook om een persbericht gaan, maar dan moet het ook wel écht actueel en nieuwswaardig zijn. Samen bespreken we de opties en wat het beste binnen het budget past.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.