SEO analyse van je website? Gratis uitvoeren

Een SEO-analyse is een scan van je website waarbij je inzicht krijgt in de optimalisatie. Feitelijk zou elk bedrijf en iedere webmaster een SEO-analyse van de website uit moeten voeren. Het helpt om beter in zoekmachines te scoren.

Met de analyse breng je in kaart wat de verbeterpunten zijn. Niet alleen in technisch opzicht, maar ook hoe je meer bezoekers naar je website trekt. Iedereen weet dat meer bezoekers ook een hogere omzet betekent.

Wil je een gratis SEO analyse? Dit doe je zelf of laat je gratis (of tegen een klein bedrag) uitvoeren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Dit valt er allemaal onder SEO

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het zijn werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hoger in zoekmachines scoort. Een eerste positie in Google levert tot wel 45% van het zoekverkeer op. Een en ander is afhankelijk van de zoekopdracht en de concurrentie.

SEO wordt onderverdeeld in drie pijlers te weten content, linkbuilding en technische optimalisatie. Elke pijler bestaat weer uit verschillende onderdelen. Hoewel SEO in de basis ingewikkeld lijkt is het door bijna iedereen uitvoerbaar.

Het probleem zit hem in de concurrentie. Wanneer je te weinig kennis omtrent zoekmachines hebt dan merk je dat concurrenten hoger scoren. Met de groeiende concurrentie is het dus belangrijk om je op de juiste technieken te richten.

Zo maak je een SEO analyse

Het optimaliseren van de website begint altijd bij een SEO analyse. Je moet immers weten op welke punten de websiteverbetering nodig heeft. Een analyse is geen verplichting, maar het geeft je duidelijke handvatten. Zo weet je in welke richting je moet werken.

Hoe maak je een SEO analyse zonder dat dit teveel tijd en geld kost? Het beste kun je gebruik maken van een SEO-tool. Hieronder enkele tools om je analyse compleet te maken:

  • Google Search Console
  • Bing webmaster programma
  • Google Pagespeed Insights
  • Semrush
  • Ahrefs
  • Ubersuggest

Controleer de volgende onderdelen van je site:

  1. Inhoud en structuur
  2. Navigatie
  3. Laadsnelheid
  4. Kwaliteit van content
  5. Titels
  6. Meta titels- en beschrijvingen
  7. Mobielvriendelijkheid
  8. Beveiligde verbinding
  9. Linkprofiel

Wat kost een SEO analyse?

Vooral voor beginners kan het lastig zijn om een SEO analyse van de website te maken. Veel verbeterpunten zien er heel technisch uit. Begrijp je wat zoektermendichtheid is, wat kritieke JS/css inline is en waarom je font-display moet gebruiken?

Daarnaast speelt de contrastverhouding van achtergrondkleuren een rol, wordt gekeken naar alt-kenmerken, knoppen met een toegankelijke naam, het [lang]-kenmerk, gebruikte zoektermen, elementen en nog veel meer.

Een SEO-analyse richt zich ook op rankings in organische zoek resultaten en hoe je het ten opzichte van concurrenten er vanaf brengt. Duizelt het inmiddels in je hoofd? Geen probleem, laat dan een SEO analyse uitvoeren.

Wat kost dat? De marktprijzen liggen tussen de € 150 en € 600. Dit is dus heel wisselend en afhankelijk van de rapportage en eventueel advies dat je krijgt.

We bieden een (eenvoudige) SEO analyse voor slechts € 75 aan. Hiervan krijg je een overzichtelijk rapport. Waarom we dit goedkoop aanbieden? Omdat we vinden dat je online zichtbaarheid niet met hoofdprijzen gepaard hoeft te gaan. Het zou heel gek zijn om veel te betalen voor een gratis vermelding in Google of andere zoekmachines.

Tip: Kies voor SEO consultancy inclusief een uitgebreide scan van je website, een zoekwoordenonderzoek én een videocall. Boordevol tips en adviezen waarmee je een goede start maakt. Hier kan je mee vooruit! Prijs: € 299 exclusief btw.

Dit gebeurt er na de analyse

Je laat een SEO analyse van je website uitvoeren en ontvangt niet alleen de reportage maar ook tips en adviezen. Wat gebeurt er helemaal? Het is de bedoeling dat je zelf met de tips en adviezen aan de slag gaat. Dit vraagt wel enige kennis omtrent de techniek van je website, het schrijven van blogs en hoe je linkbuilding uitvoert.

Heb je hier moeite mee, dan is het altijd mogelijk om hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld om het design van je website aan te laten passen of om technische problemen op te lossen. Het kan ook dat je het bloggen of schrijven van productteksten liever uitbesteedt. Of dat je niet zo goed weet hoe linkbuilding werkt.

We bieden verschillende diensten aan, allemaal onder de noemer SEO of online marketing. Ook social media marketing behoort tot de mogelijkheden. Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd naar de kosten? Vraag vrijblijvend de overzichtelijke tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?