Wie zijn je concurrenten? Een concurrentieanalyse

Bijgewerkt: 23 augustus 2021

Je start een bedrijf of bent al langer ondernemer. Wie zijn je concurrenten? Door de jaren heen leer je dit vanzelf. Bij de start van een bedrijf is een concurrentieanalyse wel zo praktisch. Ook wanneer je bedrijf minder succesvol is kan een concurrentieanalyse helpen. Weet wie je concurrenten zijn, dan maak je de onderneming onderscheidend en beter dan de rest.

Definitie van een concurrentie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De een noemt het de concurrentie, de ander een collega. Dan heb je ook nog de middenweg: een concullega. Dit is een samenvoeg zo van concurrent en collega. Er zit een duidelijk verschil tussen concurrenten en collega’s. Werken jullie voor of in hetzelfde bedrijf, dan zijn jullie collega’s. Is die ander in dezelfde branche werkzaam maar niet in hetzelfde bedrijf, dan zijn jullie concurrenten.

De term concullega klinkt heel vriendelijk maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft een concurrent. Het is iemand die jouw (potentiële) klanten wegkaapt. Toch kun je een hoop van de concurrent oftewel concullega leren, dus negeer hem zeker niet!

Wie zijn je concurrenten: zo ontdek je dat

De meeste ondernemers weten wel wie hun concurrenten zijn. Ben je bijvoorbeeld café-eigenaar dan zijn alle andere café-eigenaren in de directe omgeving je concurrenten. Heb je een boekwinkel dan zijn alle boekwinkels in hetzelfde dorp of de stad concurrerend.

Ben je als online ondernemer actief? Dan is je concurrentie mogelijk groter. Bijvoorbeeld wanneer je een webshop in kinderkleding hebt, alle vergelijkbare webshops zijn concurrenten. Voor ICT-ers zijn alle vergelijkbare ICT-ers de tegenpartij.

Weet je niet waar je moet beginnen of wie je concurrenten zijn? Hieronder wat ideeën en tips om je concurrenten te achterhalen. Maar ook wat je hiervan kunt leren.

Vraag de gegevens op bij de Kamer van Koophandel

De makkelijkste manier om te achterhalen wie je concurrenten zijn: vraag de gegevens bij de KvK op. Hier kun je selecteren op branche of woonplaats.

Gebruik de zoekmachine

Vooral wanneer je online diensten of producten aanbiedt moet je binnen je concurrentieanalyse de zoekmachine gebruiken. Bekijk wie vergelijkbare producten of diensten aanbiedt en waar ze gevestigd zijn. Houd ook rekening met de locatie: ben je regiogebonden door heel Nederland of misschien wel in het buitenland een actief?

Loop of fiets door de buurt

Heb je een winkel, horeca onderneming of iets anders op locatie? Dan kan het helpen om eens door je buurt te wandelen of fietsen. Bijvoorbeeld wanneer je een bloemenwinkel hebt of wil starten. Kijk eens rond hoeveel bloemenwinkels er in de buurt liggen. Of wanneer het om een lunchroom gaat, bekijk hoe groot het aanbod in de directe omgeving is. Zo ontdek je ook wie je concurrenten zijn.

Bekijk het aanbod van je concurrenten

Wie zijn je concurrenten en wat doen ze? Bekijk altijd hun aanbod. Bijvoorbeeld het aantal producten en hoeveel variaties hierop zijn. Denk maar eens aan sneakers, welke merken, modellen en kleuren verkoopt de concurrent. Of een SEO-specialist: welke diensten biedt hij of zij aan.

De service

Een belangrijk onderdeel van de concurrentieanalyse is de service bekijken en vergelijken. Door een betere of andere service aan te bieden maak je het onderscheid. Brengt de concurrent geen verzendkosten in rekening bij bestellingen vanaf € 50? Dan doe jij dit bij bestellingen vanaf € 40. Dit kan net het verschil maken.

De doelgroep van je concurrent

Misschien heb jij een heel andere doelgroep dan je directe concurrent. Dat zou mooi zijn want zo zijn jullie niet heel concurrerend tegenover elkaar, ondanks dat jullie hetzelfde aanbieden. Kijk daarom altijd naar de doelgroep van de ‘concullega’.

Prijzen of uurtarieven

Kijk ook altijd even naar de prijzen of uurtarieven van concurrenten. Ligt jouw prijs boven die van je concurrent, dan moet je met een heel goed motief komen om de consument of opdrachtgevers over te halen. Soms helpt het om je prijzen of tarieven net iets onder die van de concurrent te plaatsen. Al helemaal wanneer je een startende ondernemer bent.

Naamsbekendheid of online zichtbaarheid

Je kunt niet concurreren met joekels van ondernemingen, bijvoorbeeld Albert Heijn of Adidas. Jouw buurtsuper of trainingspakken zullen nooit aan diezelfde naamsbekendheid komen. Nou ja, zeg nooit nooit maar je begrijpt wat ik bedoel. Als startende of kleine ondernemer kun je niet opboksen tegen grote bedrijven met veel naamsbekendheid. Je moet je dan op een andere manier weten te onderscheiden. Bijvoorbeeld een prachtige service.

Let ook op de online zichtbaarheid van concurrenten. Staat een concurrent hoger in Google en bied je online diensten of producten aan, dan ga je het echt moeilijk krijgen. Wie bovenaan in Google staat ontvangt namelijk de meeste aandacht.

Mijn eigen concurrentieanalyse

Aan voorbeelden uit de praktijk heb je veel meer dan bovenstaand verhaal. Daarom laat ik je zien hoe mijn concurrentieanalyse eruitzag en waarom mijn bedrijf zo succesvol is.

Dit bedrijf is in 2016 opgericht. Pas in 2019 werd ik wakker en besloot een concurrentieanalyse toe te passen. Twee dingen vielen mij op: andere SEO tekstschrijvers waren duur én slecht vindbaar in Google. Op die twee punten lag direct mijn focus.

Twee jaar later ziet de situatie er zo uit:

  • Meer dan 250 nummer één posities in Google (zichtbaarheid)
  • Meer dan 10.000 volgers op Instagram (naamsbekendheid)
  • Tarieven die tot de verbeelding spreken (tarieven)
  • Ruim 70% van de teksten scoort goed in zoekmachines (service)

Aan de slag met de concurrentieanalyse

Je hebt nu kunnen zien hoe je ontdekt wie je concurrenten zijn. Maar ook wat je hiervan kunt leren. Wat heb je nodig om je concurrenten te verslaan? In dit digitale tijdperk ligt je focus zeker op een goede online vindbaarheid. Zorg dat je op social media actief bent maar ook echt iets te bieden hebt. Werk ernaar toe dat je website zo hoog mogelijk in zoekmachines scoort.

Kijk verder kritisch naar je aanbod, service, prijzen, bereikbaarheid en uitstraling. Of dit nu online of offline is, al deze dingen moeten voor de consument of opdrachtgever goed voelen. Als laatste moet je professionaliteit uitstralen. Niet alleen via je website maar ook wanneer je met (potentiële) klanten in gesprek bent.

Hulp nodig met het uitvoeren van je concurrentieanalyse? Ga je voor een goede online zichtbaarheid? Schakel hiervoor dé professionele in, hiermee maak je het verslaan van de concurrent er een stuk makkelijker op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven