Marketing en communicatie

Bijgewerkt: 11 november 2022

Binnen de (digitale) marketing krijg je veel met communicatie te maken. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom noemen sommigen het marketingcommunicatie.

Zonder communicatie geen marketing, en marketing is waardeloos wanneer je je niet verdiept in de juiste manier van communiceren. Wil je van je bedrijf of website een succes maken? Voeg marketing en communicatie samen.

De opleiding Marketing Communicatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige opleidingsinstituten springen hier handig op in met de opleiding of cursus Marketing Communicatie. De opleiding vindt op mbo- of hbo niveau plaats. Het is niet zo dat iemand met dit diploma ook beter is in marketing of communiceren.

De wereld van de digitale marketing verandert razendsnel. Wat vier jaar geleden een trend was, is inmiddels flink achterhaalt. Dit geldt ook voor de manier waarop we met de doelgroep communiceren. Niet alleen de doelgroep kan door de jaren heen veranderen, maar ook de kanalen waarmee je ze bereikt. En de manier waarop ze aangesproken willen worden.

Hoe je communiceert met de doelgroep

Marketing gaat over het promoten van je merk, product of dienst. Dit kan via verschillende kanalen, platformen of media. Daarom zijn er verschillende marketingvormen:

  • Contentmarketing
  • Social media marketing
  • E-mail marketing

Of specifieke vormen van marketing:

  • FOMO- marketing
  • Guerilla marketing
  • Showroom marketing

Welke vorm van marketing je ook kiest, goed communiceren is hierbij onmisbaar. Hoe spreek je de doelgroep op de juiste manier aan en zet je ze aan tot actie? Laten we marketing en communicatie succesvol samenvoegen.

Dit maakt jou anders

De allereerste vraag die je jezelf moet stellen: “wat maakt mij anders?”. Wanneer je hier geen antwoord op kunt geven wordt het heel lastig om van je marketingcampagne een succes te maken. De doelgroep moet immers getriggerd worden om met jou zaken te doen.

Misschien zijn je producten of diensten goedkoper, sta je hoger in Google, denk je proactief met je klanten mee of verleen je extra service. Al deze dingen maken je anders dan concurrenten. Het kan ook dat je een specifieke doelgroep aanspreekt, bijvoorbeeld introverte ondernemers, sportende senioren of kinderen met rood haar. Ook dit maakt je anders dan de gemiddelde concurrent.

Het probleem dat je oplost

Het tweede ding waar je over nadenkt is het probleem dat je oplost. Je kunt dan wel smartphones aanbieden, maar welk probleem los je hiermee op? Dat kan zijn:

  • Iemand heeft een beperkt budget
  • De consument heeft een smartphone die telkens uitvalt
  • De ondernemer zoekt een goede smartphone voor zijn bedrijf

Met de verkoop van smartphones bied je betaalbare toestellen aan, goed werkende smartphones of toestellen die specifiek zijn afgestemd op zakelijk gebruik. Dat is problemen oplossen.

Het is belangrijk om het probleem dat je oplost met de doelgroep te communiceren. Ze willen weten hoe je hen helpt.

Bekijk je concurrenten

Wist je dat veel ondernemers slecht met hun doelgroep communiceren? Ik besteed redelijk wat tijd aan het bezoeken van websites van concurrenten en hun nieuwsbrieven lezen. Zo begrijp je beter hoe ze communiceren, waar het misgaat en welke fouten jij vooral niet moet maken.

Voordat je marketing en communicatie samenvoegt is het dus belangrijk om te kijken hoe concurrenten dit aanpakken. Probeer een website of nieuwsbrief van je concurrent altijd vanuit zijn of haar doelgroep te bekijken. Dus niet doen alsof je een concurrent bent, maar vanuit oprechte interesse in het product of de dienst.

Vind je het lastig om objectief naar je concurrenten te kijken? Ik voer een complete concurrentieanalyse uit. Hierbij kijk ik niet alleen op welke zoektermen je concurrenten hoog scoren en of ze eventueel adverteren, maar ook hoe de communicatie met de doelgroep verloopt. Laat je hierdoor inspireren!

Verzamel gegevens over je doelgroep

Sommige websites spreken hun bezoekers met u aan, anderen kiezen liever voor de je-vorm. Waar kies jij voor? Dat hangt helemaal van je doelgroep af. Verkoop je producten of diensten aan senioren of creëer je graag afstand, dan wordt vaak voor de u-vorm gekozen. Heb je een wat jongere doelgroep of houd je van een persoonlijke benadering, dan past de je-vorm goed bij je business.

Daarnaast moet je weten wat je doelgroep bezighoudt, waar ze behoefte aan hebben en via welke kanalen of media ze bereikbaar zijn. Verzamel daarom zoveel mogelijk gegevens over je doelgroep. Dit doe je middels een doelgroepanalyse.

Van je marketingcampagne een succes maken

De volgende stap is het bepalen van een marketingvorm. Steeds meer ondernemers kiezen voor digitale marketing. Denk hierbij aan contentmarketing, social mediamarketing, SEO of adverteren in zoekmachines (SEA).

Sommige marketingvormen passen perfect bij je bedrijf, andere vormen kun je beter links laten liggen. Meestal is het een kwestie van testen en achterhalen wat het beste voor je business werkt.

Bepaal ook je budget. Online marketing is goedkoper dan traditionele marketing (zoals een tv-commercial, adverteren in een krant of radiospotjes). Met online marketing ben je vele malen goedkoper uit, target je de doelgroep zeer nauwkeurig en krijg je waardevolle data in handen.

Extra tip: communiceer met de vertegenwoordigers van je doelgroep

Sommige doelgroepen zijn lastig te bereiken. Denk hierbij aan allochtonen waarbij taalbarrière een rol speelt. Of kinderen, die worden wettelijk beschermd waardoor ze geen advertenties op social media zien, of geen aankopen mogen doen.

Zoek in dit geval de vertegenwoordigers van je doelgroep. Dit zijn bijvoorbeeld gespecialiseerde bureaus of instanties, en in het geval van kinderen zijn dit de ouders. Wanneer de doelgroep uit senioren bestaat dan zou de familie van de senior ook een vertegenwoordiger kunnen zijn. Of wanneer je medische hulpmiddelen verkoopt dan zouden zorgverleners als vertegenwoordiger kunnen optreden.

Houd hier rekening mee bij het opzetten van een marketingcampagne. In dit geval communiceer je met de vertegenwoordigers, niet rechtstreeks met de doelgroep.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven