SEA en SEO: dit is het belangrijkste verschil

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Binnen de online marketing kom je verschillende termen tegen. Twee belangrijke termen zijn SEA en SEO. Er is een groot verschil tussen deze twee. De een gaat over webpagina’s en websites optimaliseren voor organische zoekresultaten, de ander heeft betrekking op adverteren in zoekmachines.

Ken het verschil tussen SEA en SEO. Dan weet je ook wat je toe moet passen. Ontdek de vijf belangrijkste verschillen en ga ermee aan de slag.

SEA is adverteren in zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Dit betekent advertenties optimaliseren, maar alleen wanneer je in zoekmachines adverteert. Meestal heeft SEA betrekking op zoekmachine Google. Toch kun je dit ook toepassen op Bing, Yahoo!, DuckDuckGo of een van de andere zoekmachines.

SEO – optimaliseren voor organische zoekresultaten

Voor websites is het belangrijk om hoog in de organische zoekresultaten te staan. Een vermelding in de organische zoekresultaten is gratis. Bovendien levert dit veel verkeer naar de website op. Technieken om de website hoger te laten scoren vallen allemaal onder SEO.

SEO staat voor de afkorting Search Engine Advertising, vertaald naar zoekmachine optimalisatie. Het is een van de meest gebruikte online marketingtechnieken.

Verschil tussen SEA en SEO

Er zijn vijf verschillen tussen SEA en SEO. Ik heb ze alle vijf op een rij gezet, inclusief uitgebreide uitleg.

1. Het gebruik van zoektermen

Zowel bij SEA als SEO maak je gebruik van zoektermen. Toch pas je ze op een andere manier toe. Gaat het om adverteren in zoekmachines dan kijk je vooral op welke zoektermen je wil adverteren. Dat zijn de meest belangrijke zoektermen voor je website. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, anders geef je veel geld aan het verkeerde uit.

Binnen SEO pas je ook zoektermen toe. Toch kun je hier veel creatiever met zoekwoorden omgaan. Zo is het mogelijk om meerdere zoekwoorden in één blog of artikel te gebruiken. Daarnaast schrijf je verschillende teksten rondom een bepaalde zoekintentie.

Middels SEO is het mogelijk om op wel duizenden zoektermen hoog in Google te scoren. Dat kan met SEO ook maar dit kost ontzettend veel geld. Het verschil zit hem dus in de kosten en hoe specifiek je met zoektermen moet zijn.

2. Gratis of betaalde zichtbaarheid

Een belangrijk verschil tussen SEA en SEO is de zichtbaarheid en wat dit kost. SEA betekent adverteren in Google en deze advertenties optimaliseren. Of je ze nu wel of niet goed optimaliseert, voor dat adverteren moet je altijd betalen. Vroeger betaalde je voornamelijk per 1000 views, tegenwoordig draait het om klikken.

SEO kan geld kosten wanneer je dit uit laat voeren. Maar de vermelding in de organische zoekresultaten is altijd gratis. Je hoeft Google niet voor deze vermelding te betalen.

3. Veel of weinig zoekverkeer

Wanneer je SEO op de juiste manier toepast dan is het mogelijk om dagelijks duizenden bezoekers op je website te ontvangen. Er zijn maar weinig bedrijven die dit middels SEA kunnen realiseren. SEO levert veel zoekverkeer op. Aan de andere kant levert SEA juist veel verkeer met een koopintentie op.

Bied je producten of diensten aan dan is SEA zeker interessant. Het kost misschien wat meer maar je weet dan zeker dat je bezoekers met de intentie om te kopen op je website krijgt. Wanneer je een hoge positie in de organische zoekresultaten hebt dan is het altijd twijfelachtig waarom bezoekers naar je website komen.

4. Boven of onder de vouw zichtbaar

Er zijn nog veel meer verschillen tussen SEA en SEO, zoals de zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert zal hij vaak eerst een aantal advertenties zien. Het aantal advertenties varieert van één tot wel vijf. Dat is voordelig voor iemand die zich met SEA bezighoudt, want je advertentie is ‘boven de vouw’ zichtbaar. Dit betekent dat de gebruiker niet hoeft te scrollen.

Met SEO sta je misschien hoog in de organische zoekresultaten maar altijd onder de advertenties. Dit kan betekenen dat je vermelding pas onder de vouw naar voren komt. Dat kan bij de aanwezigheid van veel advertenties nadelig uitpakken. Wanneer er weinig of helemaal geen advertenties worden getoond dan is een hoge positie in de organische zoekresultaten het meest geweldige dat je kunt hebben.

5. Lange termijn of korte termijn strategie

Wil je snel in Google zichtbaar zijn, en ook nog eens bovenaan? Dan moet je in Google adverteren en je advertentie zo goed mogelijk optimaliseren (SEA). Dit is een korte termijn strategie met een direct effect. Dat effect verdwijnt zodra je de advertentiecampagne een halt toe roept.

SEO is een langetermijnstrategie waar je veel geduld voor moet hebben. Tegenwoordig duurt het enkele maanden voordat een nieuwe website redelijk goed zichtbaar is. In sommige gevallen kan dit zelfs meer dan een jaar duren. Alles heeft met concurrentie te maken, en die concurrentie blijft jaar in jaar uit groeien.

Alle resultaten zijn meetbaar

Of je nu voor SEA of SEO kiest: de resultaten zijn altijd meetbaar. Wel is het soms frustrerend dat je veel geld aan SEO (zoekmachine optimalisatie) uitgeeft en het de eerste weken tot maanden niets oplevert. Maar het kan best dat het daarna veel zoekverkeer oplevert zonder dat je nog iets met SEO doet.

Bij SEA zijn de resultaten direct meetbaar. Dit komt omdat je advertentie getoond wordt zolang je budget nog beschikbaar is. Je advertentie wordt pas offline gehaald wanneer je aan het einde van je budget bent.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven