SEO voor kleine websites

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Grote websites besteden voldoende tijd aan SEO. Dat moet ook wel, want het is veel werk om alles goed bij te houden. Ook ontvangt een grote website veel verkeer dus moet deze optimaal blijven werken.

SEO voor kleine websites is een hele uitdaging. Vooral is in het begin is het moeilijk om een nieuwe site in Google te krijgen. De uitdaging zit hem in te weinig inhoud, hierdoor valt er niet zoveel te optimaliseren.

Kleine websites zijn niet zo bekend bij het publiek. Hierdoor krijgen ze minder aandacht en ook minder backlinks. Heb je een kleine websites waarvan het bezoekersaantal onder de 500 per maand ligt? Maak je geen zorgen, ik geef tips om zoekmachineoptimalisatie voor kleine websites toe te passen.

Voor WordPress websites: de Yoast plug-in

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een kleine website hebt dan is de kans groot dat deze op WordPress draait. Simpelweg omdat het een gebruiksvriendelijk systeem is, en ook nog eens makkelijk te begrijpen. Het is dan ook de eerste keuze van beginnende webmasters.

WordPress is geweldig want het biedt veel mogelijkheden. Wil je SEO op je kleine website toepassen, installeer dan zeker de Yoast plug-in. Deze heeft een aantal handige functionaliteiten. Er zitten ook wat functies tussen waar je weinig aan hebt, zoals de ‘groene en rode bolletjes’ (negeer die maar).

Yoast helpt je bij het optimaliseren van je website, maakt een sitemap aan en zorgt ervoor dat je niet teveel technische kennis in huis hoeft te hebben.

Data analyseren middels Google Analytics of een alternatief

Juist voor de kleine website is het belangrijk om te achterhalen hoeveel bezoekers er binnenkomen. Maar ook welke pagina’s ze bekijken en wat er nog meer gebeurt. Google Analytics helpt je hierbij. Maar let op, vanaf mei 2023 kun je alleen nog maar gebruik maken van GA4. Hierbij wordt de privacy van gebruikers veiliggesteld en kun je als webmaster veel minder data inzien.

Gelukkig zijn er wat alternatieven waarmee je wel exact ziet welke pagina’s bekeken worden. En waar bezoekers vandaan komen. Welke tool je ook gebruikt, zorg dat je dagelijks data verzamelt en dit eenmaal per maand analyseert. Dan weet je ook welke pagina’s het goed of juist slecht doen. Aan de hand hiervan verbeter je de content op je website.

Een zoektermenonderzoek

Door data te analyseren (zie hierboven) weet je ook welke zoektermen gebruikers invoeren voordat ze op je website uitkomen. Aan de hand van een zoektermenonderzoek doe je nieuwe ideeën voor je website op. Bijvoorbeeld welk onderwerp goed bij het publiek aansluit. Of wat momenteel populair is.

Het is aan te raden om viermaal per jaar een zoektermenonderzoek uit te voeren. Het geeft je inspiratie voor het schrijven van de meest geweldige blogs. Bovendien stem je de content veel beter op je doelgroep af.

De snelheid van je website meten

Grote websites lopen tegen verschillende problemen aan. De bezoekstromen kunnen ervoor zorgen dat de website vertraagt. Dit is slecht voor de ranking in de organische zoekresultaten. Gelukkig heb je hier met een kleine website veel minder last van.

Het probleem met kleine websites is dat er weinig bezoekers binnenkomen, en de omzet hierdoor laag blijft. Hierdoor bespaar je wellicht op hosting of op andere zaken. Dit is slecht want het kan ertoe leiden dat de website niet doorgroeit.

Controleer af en toe de snelheid van je website. Ook hier zijn verschillende tools voor zoals Google’s Pagespeed Insight. Wanneer je merkt dat de snelheid afneemt, onderzoek dan de oorzaak.

SEO voor kleine websites: inhoud schrijven

Wanneer je website erg klein is dan is de kans net zo klein dat je hoog in Google scoort. Of je moet wel over hele unieke zaken schrijven. Wanneer het om algemene onderwerpen gaa, dan lukt het bijna niet om grote concurrenten voor te blijven. Daarom moet je voor meer inhoud gaan.

Ik adviseer eigenaren van kleine websites altijd om minimaal eenmaal per week een nieuw artikel of een blogpost op de website te zetten. Vaker is altijd beter, maar ik begrijp dat hier ook een budget voor moet zijn. Of dat je er tijd voor vrij moet maken.

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk te schrijven en te publiceren. Zolang je website actief is en blijft zal Google je opmerken. Ook het publiek zal vaker terugkomen, want verse content heeft nu eenmaal een grote aantrekkingskracht.

Oude content opfrissen

Het valt me op dat kleinere websites weinig aan hun site doen. Misschien omdat het weinig bezoekers oplevert en ze er niet de noodzaak van inzien om er iets mee te doen. Jammer want wanneer je wekelijks aan je website zou werken dan heeft dit zeker een positief effect.

Het gaat niet alleen om het regelmatig publiceren van nieuwe content maar ook de oude content opfrissen. Juist dat verdient wat extra aandacht. Loop regelmatig verouderde inhoud na en kijk of het nog klopt. Misschien zijn er nieuwe onderzoeken gedaan waardoor je met vernieuwende informatie komt. Of zijn er dingen door de jaren heen veranderd.

Hoe vaak je oude content opfris, is een beetje afhankelijk van de actualiteit. Wanneer je over dingen schrijft die heel betrekkelijk zijn dan is het nodig om je oude content vaker op te frissen.

Hulp voor kleine websites

Vind je het lastig om SEO op een kleine website toe te passen? Iedereen is klein begonnen, sommigen weten uit te groeien tot een zeer bekende site. Wil je dit, dan help ik hier graag bij. Maar ik ben er ook voor webmasters die liever bescheiden blijven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven