Adverteren in zoekmachines is flink duurder geworden

Als bedrijf zoek je naar manieren om je merk, product of misschien wel je dienst onder de aandacht te brengen. Dit doe je met een doel: een hogere omzet realiseren. Het is altijd goed om hoog in Google te staan, want hiermee trek je veel bezoekers naar je site.

Een andere methode is adverteren in zoekmachines. Veel bedrijven adverteren in Google en in mindere mate in Bing. Daarnaast heb je de mogelijkheid om op YouTube te adverteren. Bovendien kan dit ook op social media.

Wist je dat adverteren in zoekmachines de laatste tijd flink duurder is geworden? De gemiddelde advertentieprijs steeg met meer dan 100%.

Dit kost adverteren in Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je in Google wil adverteren heeft dit een aantal voordelen:

  • Advertentie is zichtbaar boven de organische zoekresultaten
  • Je realiseert meer kliks naar je website
  • Alles is meetbaar
  • Je blijft de concurrenten voor
  • Zelf je budget bepalen

Wat kost adverteren in Google? Dit is lastig te zeggen, want dit hangt voornamelijk van de focuszoektermen af. Sommige van die zoektermen zijn heel populair, er wordt flink op geboden. Dat is hoe het met adverteren in zoekmachines werkt: je moet een bieding doen.

Het kan dat je € 0,40 per klik betaalt, maar misschien ook € 15. Wat het kost hangt ook van je budget af. Je kunt een budget van € 10 per dag instellen, of van € 200 per dag.

Gemiddeld kost adverteren in Google tussen de € 300 en meer dan € 5000 per maand. Je kunt het zo duur maken als je zelf wil.

Adverteren kost minimaal 100% meer

In 2016 startte ik officieel als SEO-tekstschrijver. Omdat ik toen nog geen bekendheid had opgebouwd, adverteerde ik in Google. In die tijd betaalde ik ongeveer € 0,50 per klik. Ik kon lager bieden maar dan was de kans groot dat een hoger bod het zou winnen. Hierdoor kan de advertentie veel lager worden geplaatst, of helemaal niet worden getoond.

Op zich klinkt € 0,50 per klik heel reëel. Maar wanneer je in 2022 op diezelfde zoekterm wil adverteren dan betaal je gemiddeld € 7,50 per klik. Voor deze zoekterm betaal je inmiddels 1400% meer!

Minder populaire zoektermen zijn 100% duurder geworden. De gemiddelde prijsstijging van advertenties, in de periode 2021-2023, bedraagt 112%.

Is adverteren in Bing goedkoper?

De meeste bedrijven willen alleen in Google adverteren. Terwijl adverteren in Bing net zo interessant kan zijn. Over het algemeen is een advertentiecampagne in Bing wat goedkoper. Dit komt omdat het minder populair is, waardoor de biedprijs lager ligt.

Je moet hier een lager bereik tegenover zetten. Het is namelijk zo dat Bing een kleiner marktaandeel heeft. Wanneer je bezoekers voornamelijk op smartphone binnenkomen dan zou je niet in Bing moeten adverteren. Dit komt omdat het marktaandeel op mobiele apparaten voor Bing minder dan 1% bedraagt.

Gemiddeld betaal je voor een advertentiecampagne in Bing tussen de € 10 en € 200 per maand. Dat is een stuk goedkoper dan bij Google. Overigens kun je het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Maar het is wel zo dat je met hetzelfde budget bij Bing meer kliks realiseert dan bij Google.

Bing is niet echt in prijs gestegen

Ondanks dat adverteren in Bing wel iets duurder is geworden, is het verschil niet significant groot. Dit maakt het nog steeds aantrekkelijk om ook eens bij zoekmachine Bing te kijken.

Adverteren op social media

Omdat advertenties in zoekmachines tegenwoordig zo duur zijn, kun je ook de focus op social media richten. Het voordeel van adverteren op social media is dat het heel goedkoop is. Je betaalt naar verhouding een stuk minder waarbij het bereik misschien wel veel groter is.

Op social media heb je keuze uit verschillende netwerken. Zo kun je adverteren op Facebook en/of Instagram (die twee horen bij elkaar), Twitter, LinkedIn of Pinterest. Maar ook TikTok- advertenties zijn al enige tijd populair.

Adverteren op social media is voor velen makkelijker dan wanneer je dit in zoekmachines doet. Wel zijn de betaalopties soms erg lastig. Bij sommige sociale netwerken kun je alleen met creditcard of PayPal betalen. Dit maakt het voor Nederlandse ondernemers niet echt gebruiksvriendelijk.

Gebruik maken van een advertentienetwerk

Dan is er nog een ander alternatief: een advertentienetwerk inzetten. Vaak valt dit onder affiliate marketing. Je laat andere websites je bedrijf, merk, product of dienst promoten. In ruil hiervoor ontvangen ze een commissie, dat een percentage van het verkoopbedrag van je product of dienst bedraagt. Of je betaalt per klik of per 1000 views.

Een advertentienetwerk kan fors goedkoper zijn dan wanneer je in een zoekmachine adverteert. Bovendien is het een goede methode om naamsbekendheid op te bouwen.

Adverteren op andere websites

In plaats van gebruik te maken van een advertentienetwerk kun je ook met relevante websites contact opnemen. Vraag of ze openstaan voor een advertentie. Sommige websites vinden het fijn om op deze manier extra geld te verdienen en zaken met je te doen.

Het voordeel hiervan is dat je flink goedkoper uit bent. Ook bepaal je waar en wanneer de advertentie getoond wordt, iets waar je bij een advertentienetwerk nauwelijks invloed op hebt. Het nadeel is dat dit veel extra tijd en energie kost, want je moet tenslotte met elke website eigenaar persoonlijk contact opnemen. Ook ontvang je allemaal losse facturen, iets dat niet zo praktisch kan zijn.

Weet jij al waar je wil adverteren? Laat je inspireren door mijn ideeën. Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven