Bekendste reclameslogans in de Nederlandse geschiedenis

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Een beetje vreemd maar wel lekker en even Apeldoorn bellen. Twee zeer bekende reclameslogans. Er zijn echter nog veel meer reclamezinnen die lang in ons geheugen blijven hangen. Maak kennis met de bekendste reclameslogans en waarom ze zo geweldig zijn.

De kracht van reclame

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Waarom is de ene reclame of commercial een succes en levert de ander nauwelijks iets op? Dit heeft allemaal met de reclamestrategie te maken. Reclame is aantrekkelijk wanneer het voor herkenning zorgt. Bijvoorbeeld wanneer het inspeelt op emoties. Dat kan van alles zijn: van blijdschap tot humor en van verdriet tot boosheid.

Een reclameslogan is een korte een pakkende tekst waarmee een bedrijf een boodschap naar buiten brengt. Denk maar eens aan “I’m Lovin’ it” van McDonalds. Of het eerdergenoemde “even Apeldoorn bellen”.

Een slogan kan twee dingen doen: het geeft de visie van een bedrijf weer of het publiek denkt bij de slogan aan het desbetreffende bedrijf.

Bekende reclame uitspraken

Door de jaren heen zijn er duizenden reclame uitspraken gedaan. Toch zijn er maar enkele tientallen die goed bij het publiek zijn blijven hangen. Herken je onderstaande bekendste reclameslogans, of is het voor het eerst dat je hiermee in aanraking komt? Ik heb 10 bekende reclame uitspraken verzameld.

1. Maggi – inspelen op het kookgedrag van consumenten

Je wil de lekkerste gerechten op tafel zetten en bent helemaal in de wolken wanneer je hier complimenten over krijgt. Toegeven dat je iets uit een pakje hebt klaargemaakt? Liever niet, maar wanneer het dan toch moet dan wel met de gedachte dat je er alle liefde aan hebt toegevoegd. Maggi speelt hier handig op in met de slogan “een beetje van mezelf en een beetje van Maggi”.

2. Verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer

“Even Apeldoorn bellen”, wie kent deze reclameslogan niet? Hij ging jarenlang vergezeld van de meest opvallende en grappige commercials. In elke commercial gaat er wel iets fout. Gelukkig is er de verzekeraar die de schade snel oplost.

Centraal Beheer heeft zijn hoofdvestiging in Apeldoorn, dus het leek de verzekeringsmaatschappij ook wel logisch om dit in de slogan terug te laten komen.

Het grappige is dat veel mensen nog steeds niet weten waar centraal Beheer gevestigd is. Dat woordje Apeldoorn komt dus niet goed door, maar iedereen weet wel dat het hier om een verzekeraar gaat. Overigens heeft Centraal Beheer zijn succes aan de opvallende commercials te danken, niet aan de slogan. Die kwam er als extraatje bij.

3. Bichoc (Délichoc)

Het merk bestaat inmiddels niet meer maar wist in de jaren 80 naam te maken met een reclame waarin Bart de Graaff speelde. Bart at een chocoladekoekje van Bichoc waarbij de voice-over hem vroeg of hij het wel lekker vond. Bart antwoordde nee waarop de voice-over vertelde dat hij er dan nog één moest proberen.

Hierop zei Bart “zeg maar nee dan krijg je er twee”. Afgesloten door “toevallig”. Deze reclameslogan hoor je nog steeds bij de wat oudere generaties voorbijkomen, hoewel bijna niemand meer weet om welk product het gaat.

4. Kip, erg veelzijdig

De Nederlandse pluimveesector heeft jarenlang een imagocampagne gehouden voor het eten van kip. Dit ging vergezeld met de bekende reclameslogan “kip, het meest veelzijdige stukje vlees”. De slogan werd in de vorm van een melodietje weergegeven, iets dat nog bij velen in het hoofd rondspookt. Zelfs jarenlang nadat deze campagne van de televisie is gehaald, en dat was toch al in 2006.

5. Verrassende groente

Wat Bonduell precies met de reclameslogan “de verrassende groente van vandaag” naar buiten wil brengen is niet bij iedereen duidelijk. Maar een lekkere slogan is het wel, al helemaal wanneer je dit op het melodietje meezingt. En dat is nu net waarom hij zo goed blijft hangen.

6. De verrassend voordelige drogist

Al heel lang komt Kruidvat met de slogan “steeds verrassend altijd voordelig”. Een duidelijke boodschap waar iedereen blij van wordt.

7. De belastingdienst maakt makkelijker op

Jarenlang had de belastingdienst gehoopt dat ze het burgers er makkelijker op maken. Dat is helaas niet altijd gelukt. Toch staat deze reclameslogan bekend als eentje van de belastingdienst: “leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker”.

8. Melk is goed voor elk

Dit is een bekende campagne van de zuivelindustrie. Melk is goed voor elk. Inmiddels is bekend dat het drinken van melk niet voor iedereen goed is. Steeds meer mensen krijgen te maken met een koemelk allergie en lactose-intolerantie. Heel vervelend om deze slogan dan voorbij te zien komen.

9. Foutje. Bedankt!

Heb je al eens geblunderd en hierbij foutje bedankt geroepen? Dan moet je ook weten waar deze bekendste reclameslogans vandaan komt. Deze slogan was in de jaren 90 van verzekeringsmaatschappij Reaal. De zin werd door de bekende acteur Rijk de Gooyer uitgesproken (overleden in 2011).

10. Bouwmarkt? Dat zeg ik!

Wanneer je de reclameslogan “dat zeg ik “hoort dan moet je waarschijnlijk aan een bouwmarkt denken. Maar welke bouwmarkt precies? Het was jarenlang een populaire slogan van Gamma. Inclusief leuke commercials.

Zelf een reclameslogan bedenken

Met een reclameslogan vestig je de aandacht op je bedrijf. Het is vrij lastig om een goede en succesvolle slogan te bedenken. Van tevoren weet je niet of dit bij het publiek aanslaat. De kans hierop bedraagt minder dan 5%, dus het is ook een beetje een gok.

Herhaling loont, al helemaal wanneer het om slogans gaat. Hoe vaker een slogan onder de aandacht van het publiek komt, hoe groter de kans dat dit voor herkenning zorgt en ook lang blijft hangen.

Een reclameslogan laten bedenken is niet goedkoop. Sommigen denken dat elke schrijver dit kan, het liefst tegen een woordtarief. Ze huren een tekstschrijver voor 15 cent per woord in en verwachten dan wat er een geweldige en vooral hele goedkope reclameslogan tevoorschijn komt. “Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas”. 9 x € 0,15 = € 1,35 en de komma is gratis. Kunnen we even afrekenen?

Nee zo werkt dat niet. Het bedenken van een reclameslogan kost meer tijd dan het schrijven van 20 blogs. Kijk er dan ook niet vreemd van op dat je voor die korte slogan meer betaalt dan het vullen van je website.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven