Op welke website kun je het beste adverteren?

Bijgewerkt: 27 augustus 2023

Er bestaan veel platformen om te adverteren. Bijvoorbeeld Google en Bing, de twee grootste zoekmachines. Maar je kunt ook op social media en op marktplaatsen je bedrijf promoten. Sommige platforms vragen veel geld. Wanneer je een klein budget hebt, is het goed om te kijken naar alternatieven.

Een aantal websites zijn zeer geschikt om te adverteren, zonder dat het je veel kost. Bij sommige websites kun je zelfs gratis je bedrijf onder de aandacht te brengen.

Google Ads en retargeting-ads

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel bedrijven adverteren in zoekmachine Google. Je advertentie wordt boven de organische zoekresultaten getoond. Soms onderaan de zoekresultaten, dat hangt van je bod af. Google werkt met PPC- advertenties. Je betaalt per klik, dus niet per weergave. Al word je advertentie 1 miljoen keer getoond, je betaalt alleen voor elke keer dat iemand naar je website klikt.

De gemiddelde kosten per klikbedragen tussen de één en twee euro. Voor sommige trefwoorden kan dit oplopen tot meer dan € 50. Het gaat dan om populaire en competitieve zoektermen, meestal binnen de financiële sector of andere kostbare diensten.

De ROI van Google advertenties bedraagt 200%. Dit betekent dat elke euro die je aan adverteren uitgeeft, het dubbele oplevert.

Daarnaast kun je kiezen voor retargeting-ads. Dit zijn advertenties die worden getoond op basis van het eerdere gedrag van gebruikers. Bijvoorbeeld wanneer een gebruiker iets heeft opgezocht over rode schoenen. Hij krijgt later advertenties met betrekking tot rode schoenen te zien.

Op Facebook en Instagram adverteren

Van alle online advertenties heeft Facebook de hoogste ROI. Houd er wel rekening mee dat dit in de toekomst kan veranderen, want Facebook wordt minder populair. Toch blijft het voorlopig interessant om hier te adverteren, want de kans is groot dat jouw klant hiertussen zit.

Instagram maakt onderdeel uit van Facebook. Wanneer je op Facebook adverteert heb je de mogelijkheid dit ook op Instagram te doen, of los van elkaar.

Adverteren op Facebook en Instagram is zeer effectief, mits je de advertenties ook goed opstelt. Ga bijvoorbeeld voor retargeten, waarbij je mensen bereikt die via Google eerder op je website zijn uitgekomen.

Maak altijd een aparte landingspagina aan, gekoppeld aan je advertentiecampagne. Met behulp van de Facebookpixel weet je precies wie op de landingspagina terecht is gekomen.

Je kunt met elk budget advertenties plaatsen op Facebook of Instagram. Het is dus ook geschikt voor kleine bedrijven.

YouTube adverteren

Video’s zijn zo populair, dat ze vaker worden gekeken dan blogs. YouTube is dan ook een goede website om te adverteren. Video-advertenties vallen op, en het is een unieke manier om in contact te komen met potentiële klanten.

Je hebt geen groot budget nodig om te adverteren op YouTube. Voor een groot effect is het aan te raden om minimaal € 10 per dag aan adverteren te besteden. Maar wanneer je budget kleiner is, dan kan dit natuurlijk ook.

Een videoadvertentie aanmaken kost wel meer tijd dan een display advertentie opzetten. Houd er ook rekening mee dat sommige mensen video advertenties storend vinden en na enkele seconden wegdrukken.

Op Marktplaats adverteren

Wanneer je producten verkoopt is Marktplaats de perfecte website om te adverteren. Voor diensten is het iets minder effectief, maar nog steeds een manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen.

De meeste advertenties op Marktplaats zijn gratis. Maar wanneer je extra onder de aandacht wil komen, is het beter om voor betaalde advertentie te gaan. Je hebt bijvoorbeeld de Admarkt, waarbij jouw advertentie altijd bovenaan de zoekresultaten of categorieën staat.

Afhankelijk van de categorie betaal je een minimale klikprijs vanaf € 0,01. In de categorie Diensten en Vakmensen betaal je een minimale klikprijs vanaf € 0,03.

De alternatieven voor Marktplaats zijn Speurders, eBay, Tweedehands.net en Catawiki. Kijk even of het platform of de website aansluit bij jouw aanbod.

Producten verkopen via bol.com

Webshops hebben er baat bij om hun producten via bol.com te verkopen. Deze webshop heeft jaarlijks meer dan 5 miljoen bezoekers. Het heeft een goed marketingteam en weet op veel productennamen hoog in Google te scoren.

Als bol.com verkoper betaal je alleen een bijdrage per verkocht product. Je betaalt niks extra’s voor de marketinginspanningen. Het is dus de ideale manier om je producten onder de aandacht te brengen.

Houd er rekening mee dat bol.com als een soort zoekmachine werkt. Wanneer je weinig kennis van het algoritme hebt, kan het lastig zijn om met je product hoog in de zoekresultaten en de categorieën te verschijnen. Inmiddels heb ik tientallen verkopers geholpen om hun productbeschrijvingen aan te passen aan het bol.com-algoritme. Wil je dat ik jou hier ook bij help, neem dan contact op.

Adverteren op vergelijkingssites.

Wil je weten op welke website je het beste kunt adverteren? Besteed eens wat aandacht aan de verschillende vergelijkingsites. Dit zijn websites die producten of diensten vergelijken. Vaak gaat het om onafhankelijke vergelijkingen, maar je kunt het resultaat beïnvloeden door de adverteren.

Populaire vergelijkingssites om te adverteren zijn:

  • Kieskeurig.nl
  • Independer.nl
  • Beslist.nl
  • Tweakers.net
  • Pricewise.nl
  • Zorgkiezer.nl
  • HoyHoy.nl
  • Geld.nl

Bezoek eerst de vergelijkingssite en kijk welke producten of diensten ze vergelijken. Jouw aanbod moet hierbij passen, anders heeft het geen zin om op deze website te adverteren.

Adverteren in bedrijfsgidsen

Een vermelding in een bedrijfsgids is vaak gratis. Maar je kunt er ook adverteren, waardoor jouw bedrijf bovenaan komt te staan. Zorg dat je vermeld staat in de volgende bedrijfsgidsen:

  • https://www.alleadressen.nl
  • https://www.allebedrijvenonline.nl
  • https://www.bedrijfstelefoongids.nl
  • https://www.cylex-bedrijvengids.nl
  • https://www.detelefoongids.nl
  • https://www.drimble.nl

Kijk ook naar kleinere of lokale bedrijfsgidsen, die zijn zeker de moeite waard. Vraag wat de mogelijkheden met betrekking tot adverteren zijn. Een advertentie plaatsen is alleen interessant wanneer de bedrijfsgids ook voldoende bezoekers ontvangt.

Adverteren op startpagina’s

Toen er nog geen zoekmachines bestonden, waren startpagina’s de enige manier om websites te vinden. Tegenwoordig worden startpagina’s gebruikt om te linkbuilden. Met wat geluk wordt de website gratis op een startpagina opgenomen. Maar in veel gevallen moet je hiervoor betalen.

Wanneer het om een populaire startpagina gaat is het zeker interessant om te adverteren. Controleer altijd het aantal maandelijkse bezoekers en wat de kosten van adverteren zijn. Vergelijk dit met andere aanbieders.

Een banner rechtstreeks op een website laten plaatsen

Via verschillende advertentienetwerken heb je de mogelijkheid om een banner of linkje op één of meerdere websites te laten plaatsen. Het is goedkoper wanneer je dit rechtstreeks met een website regelt.

Neem contact op met websites die je interessant vindt om op te adverteren. Meestal vind je onderaan de website contactgegevens of meer informatie omtrent adverteren. Vraag gegevens op zoals kosten, de duur van adverteren, extra promoties en het maandelijkse aantal bezoekers.

Tip: zie je op de website geen mogelijkheid om te adverteren? Neem toch contact op met de eigenaar of beheerder van deze website. Er bestaat altijd een kans dat deze open staat voor betaalde promotie.

Wees voorzichtig met linkbuilding-websites

Er is een groot aanbod met linkbuilding websites. Dit zijn websites waarop je elk onderwerp bespreekbaar kunt maken. Hoewel sommige van deze websites populair zijn en voldoende verkeer aantrekken, zijn de meeste linkbuilding sites nutteloos.

Adverteren op deze websites kan zelfs gevaarlijk zijn. Google kan dit namelijk als kunstmatige linkbuilding zien. Een onnatuurlijk linkprofiel wordt afgestraft, waardoor je lager in de organische zoekresultaten rangschikt. Bekijk dus van tevoren waar je wil adverteren en zorg dat website waarop je dit doet, betrouwbaar en autoritair is.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven