Hoe moet ik een Facebook advertentie maken?

Bijgewerkt: 3 maart 2023

Met je bedrijf adverteren op sociale media. Het is niet zo moeilijk te bepalen welk advertentietype je gebruikt. Er zijn verschillende opties en Facebook helpt je hierbij. In dit artikel lees je hoe je een Facebook advertentie maakt en online zet.

Adverteren vanaf de Facebookpagina

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wil je een Facebook advertentie publiceren? Dan is het handig wanneer je eerst een Facebookpagina van je bedrijf aanmaakt. Dit is namelijk de snelste methode en ook nog eens de beste. Wanneer mensen op je advertentie klikken kunnen ze namelijk de Facebookpagina van je bedrijf bekijken. Dit trekt meer aandacht en volgers.

De verschillende advertentie typen

Weet je niet hoe je een Facebookadvertentie moet maken? Laten we dit stap voor stap doornemen. Maak eerst een Facebookpagina voor je bedrijf aan of zorg dat je een advertentie-account hebt. Van hieruit maak je advertenties aan en verricht je de betaling.

Nu moet je kiezen uit een van de verschillende advertentietypen. Bedenk van tevoren wat mensen moeten doen wanneer ze je advertentie zien. Wil je dat ze naar je website doorklikken, je bedrijfsnaam onthouden of je bedrijfspagina leuk vinden? Ook kan het dat je reacties wil uitlokken of dat anderen je gericht gaan delen.

Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • Je pagina promoten
  • Je bericht promoten
  • Je website promoten

Je kunt dus een bestaande pagina of een bestaand bericht promoten. Dit doe je door op de knop Bericht/Pagina promoten te klikken.

De doelgroep kiezen

Wanneer je een pagina of bericht promoot dan moet je een doelgroep kiezen. Dit doe je middels de targetingopties. Je kunt bijvoorbeeld mensen uit een bepaald gebied targetten zoals Groningen of Limburg, een stad of dorp maar ook een of meerdere landen.

Verder kun je de doelgroep nog meer verfijnen aan de hand van leeftijd, geslacht en interesses. Houd er rekening mee dat je soms niet voor een bepaald geslacht kunt kiezen, dit in verband met het risico op discriminatie.

Het geschat aantal vind-ik-leuks

Het is helemaal geweldig wanneer je Facebook advertentie veel onder de aandacht komt. Hoe meer vind ik leuks, hoe groter de kans dat mensen je bedrijfsnaam of website onthouden. Wanneer je de advertentie instelt zie je het geschat aantal vind ik leuks per dag. Vind je het aantal te weinig? Verfijn de doelgroep of verhoog je budget.

Doorlopende advertentie of een einddatum instellen

Is je budget niet zo groot of adverteer je voor het eerst? Dan is het aan te raden om een einddatum in te stellen. De advertentie wordt op of na de einddatum niet meer getoond. Hiermee houd je controle op je budget.

Wanneer je de advertentie doorlopend instelt dan wordt deze elke dag aan je doelgroep getoond. Dit gebeurt net zolang totdat je je dagbudget hebt bereikt. Zodra je over je dagbudget heen bent dan verdwijnt de advertentie maar wordt de volgende dag weer herstart.

Advertentie is afgekeurd

Soms gebeurt het dat je een Facebookadvertentie maakt en deze wordt afgekeurd. Je ontvangt hier een melding van. De reden van afkeuren kan heel divers zijn maar vaak komt dit omdat de afbeelding in de advertentie uit meer dan 20% tekst bestaat. Dat is niet toegestaan.

Het kan ook dat de advertentie in strijd is met de advertentieregels, bijvoorbeeld omdat hij kwetsend of discriminerend is. Wanneer je ziet dat je advertentie is afgekeurd dan is het goed om een nieuwe aan te maken. Probeer de oude niet opnieuw in te dienen want dit heeft geen zin.

Het bijhouden van de advertentieprestaties

Vooral in het begin kan het lastig zijn om te bepalen of je wel een goede Facebookadvertentie maakt. Daarom is het belangrijk om je advertentie is bij te houden. Dit doe je vanaf de bedrijfspagina op Facebook. Heb je die niet, kijk dan in je advertentie-account. Doe dit dagelijks zodat je ook weet of de advertentie iets oplevert.

Linksboven zie je de optie Meldingen staan. Klik vervolgens op het gedeelte Resultaten pagina-advertentie of Resultaten websiteadvertentie.

Dit mag je niet adverteren op Facebook

Je ziet dat een Facebook advertentie maken niet zo moeilijk is. Houd er rekening mee dat je op bepaalde dingen niet mag adverteren. Bijvoorbeeld een ongezond of negatief lichaamsbeeld promoten. Verder moet je voorkomen dat je de doelgroep duidelijk maakt dat ze een bepaald uiterlijk na moeten geschreven.

Adverteer je voor een medische aandoening? Dan mag je geen close-up beelden delen. Ook mag je niks promoten omtrent een ongezonde leefwijze, relatie of wanneer het om bodyshaming gaat. 

Facebook is hier best streng in. Wanneer je bijvoorbeeld een foto van een meetlint rondom het lichaam plaatste dan wordt dit afgekeurd. Je mag ook geen voor- en nafoto’s van behandelingen tonen.

Heb je moeite met een Facebook advertentie maken? Neem voor de mogelijkheden contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven