Adverteer gratis voor kleine bedrijven

Bijgewerkt: 27 augustus 2023

Grote bedrijven hebben voldoende budget om te adverteren. Als klein bedrijf of zzp’er is dat budget er niet. Bestaat er zoiets als gratis adverteren? Ja! Het kost wat meer moeite maar het is zeker mogelijk om je bedrijf te promoten, zonder dat je hier geld aan uitgeeft.

Dat is goed nieuws want kleine bedrijven hebben het al moeilijk genoeg. Omdat alle ondernemers de kans moeten krijgen om hun bedrijf onder de aandacht te brengen, laat ik zien hoe je gratis adverteert.

Hoe je jouw bedrijf gratis adverteert

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Gemiddeld geven bedrijven 10% van hun omzet aan marketing uit. Adverteren valt ook onder marketing. Toch is dit niet de beste manier om onder de aandacht te komen. Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat SEO (zoekmachine optimalisatie) het hoogste rendement op investering heeft (ROI). Elke bestede euro brengt ongeveer 45 euro in het laatje.

De tweede in de lijst is e-mail marketing. Elke euro die je aan e-mail marketing uitgeeft levert rond de 35 euro op. PPC advertenties hebben een ROI van 200%. Oftewel: elke bestede euro levert twee euro op.

Ondanks dat adverteren een lagere ROI heeft, moet je deze marketingvorm niet negeren. Al helemaal niet wanneer je als klein bedrijf gratis kunt adverteren. Hieronder 7 tips om je bedrijf gratis te adverteren.

1. Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf

Hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is, het kost je niets om op de eerste pagina met zoekresultaten te verschijnen. Wanneer mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld een restaurant, opleidingscentrum of een loodgieter, wil Google de meest relevante en lokale zoekresultaten tonen.

Zorg dat jouw bedrijf wordt weergegeven op Google Zoeken en in Google Maps. Dit doe je door een Google bedrijfsprofiel aan te maken. Zo doe je dat:

  • Ga naar Google Mijn Bedrijf
  • Maak een bedrijfsprofiel aan
  • Voer je bedrijfsnaam, adres en contactgegevens in
  • Vul de openingstijden in (die kun je altijd aanpassen)
  • Registreer je bedrijf ook bij Google Places

Maandelijks ontvang je van Google een mailtje met statistieken over het verkeer naar je website. Gebruik deze informatie om je gegevens in Google Mijn Bedrijf te verfijnen.

2. Maak een ​​Bing Places-profiel aan

De tegenhanger van Google is zoekmachine Bing. Deze heeft in 2023 een marktaandeel van ruim 8%. Hiermee is Bing opnieuw aan het groeien. Het is dus zeker een idee om je ook voor Bing Places aan te melden. Dit werkt vergelijkbaar als Google Mijn Bedrijf.

3. Meld je aan voor bedrijfsgidsen

Wil je als klein bedrijf gratis adverteren, besteed dan aandacht aan de verschillende bedrijfsgidsen. Zeer geschikt voor lokale SEO. Yelp is een bekende bedrijfsgids die wereldwijd actief is. Data van Yelp wordt ook door veel kleine bedrijfsgidsen gebruikt.

Een vermelding in de meeste bedrijfsgidsen is gratis. Hieronder een aantal bedrijfsgidsen voor een gratis vermelding, waardoor je bedrijf bij een groter publiek onder de aandacht komt:

  • https://www.alleadressen.nl
  • https://www.allebedrijvenonline.nl
  • https://www.bedrijfstelefoongids.nl
  • https://www.cylex-bedrijvengids.nl
  • https://www.detelefoongids.nl
  • https://www.drimble.nl
  • https://www.europages.nl
  • https://www.fbg.nl
  • https://www.hotfrog.nl
  • https://www.lokaaltotaal.nl
  • https://www.offerti.nl 
  • https://www.online-bedrijvengids.nl
  • https://www.openingstijden.com
  • https://www.openingstijden.nl
  • https://www.oozo.nl
  • https://www.regiogidsen.nl
  • https://www.nederlandinbedrijf.nl
  • https://www.telefoongids-nl.nl
  • https://www.uw-adres.nl
  • https://www.yelp.nl

Controleer vooraf of je bedrijf al in een van deze gidsen vermeld staat. Veel gidsen nemen namelijk gegevens van elkaar over, waardoor het niet nodig is om je overal aan te melden. Zorg dat je bedrijfsgegevens actueel zijn, controleer dit jaarlijks en pas het eventueel aan.

4. Maak een Facebook-bedrijfspagina

Facebook lijkt een beetje dood, maar er zijn nog steeds mensen die er gebruik van maken en gegevens over bedrijven opzoeken. Maak daarom altijd een Facebook bedrijfspagina aan. Zonder dat het je één cent kost krijg je een gratis bedrijfsvermelding op Facebook. Je werkt zelf je contactgegevens en openingstijden bij en voegt foto’s en video’s toe.

Via de bedrijfspagina communiceer je op een eenvoudige manier met klanten. Nodig klanten uit om je pagina leuk te vinden en te beoordelen. Dit zorgt voor een grotere zichtbaarheid en meer verkeer naar je website.

5. Voor webshops: maak een Pinterest account

Wanneer je geen budget hebt om te adverteren of actief te zijn op TikTok (dit laatste kost een hoop tijd), richt je dan op Pinterest. Maak foto’s van producten en plaats deze op je Pinterest account. Voeg bij elke foto een beschrijving toe en een linkje naar de productpagina. Op deze manier promoot je gratis je producten in je webshop.

6. Richt je op YouTube

Wanneer je de beschikking hebt over een camera en video’s kan bewerken, is YouTube een geweldige manier om gratis te adverteren. Maak bijvoorbeeld documentaires over je diensten of tutorials over je producten. Je kunt ook vloggen over de gang van zaken binnen je bedrijf.

Je hoeft echt geen dure camera te kopen, ook met je smartphone neem je goede video’s op. Daarnaast is veel bewerkingssoftware gratis. Bovendien is een YouTubekanaal aanmaken ook gratis.

Misschien krijg je niet zoveel publiek of abonnees als verwacht. Dat maakt niet uit, ook met een bescheiden publiek is het nuttig om voor YouTube te kiezen. De video’s verbeteren je positie in de organische zoekresultaten. Dit komt omdat YouTube onderdeel uitmaakt van Google.

7. Schrijf blogs voor je website

De beste manier om gratis te adverteren voor je bedrijf, is een toppositie in Google. Een vermelding in de organische resultaten is gratis. Wanneer je voor een zoekterm op positie 1 staat, ontvang je 45% van het zoekverkeer.

Je bereikt alleen hoge posities wanneer je kwalitatieve en relevante content deelt. Richt je daarom op bloggen. Ondanks dat blogs iets minder populair zijn dan video’s, is het wel de enige manier om bovenaan in zoekmachines te staan.

Met blogs vertel je over je diensten of producten, je legt iets uit of deelt waardevolle informatie. Je blogs moeten uit hoogwaardige inhoud bestaan. Richt je hierbij niet alleen op de lokale markt maar ook op nationaal niveau.

Blogs publiceer je op je website, maar ze zijn ook makkelijk te delen via e-mail en social media. De inhoud van een blog kun je zelfs hergebruiken voor andere marketingkanalen.

Bedrijven die bloggen ontvangen 57% meer verkeer op hun website. In tegenstelling tot adverteren, waarbij je ongeveer 15% meer verkeer ontvangt. Bloggen is dus veel effectiever, en het is nog gratis ook.

Wel is het belangrijk dat je blogs van een hoge kwaliteit zijn. Bovendien moeten ze aan de SEO-richtlijnen van Google voldoen. Heb je hier moeite mee, neem dan contact met mij op. Ik heb inmiddels meer dan 50.000 blogs geschreven waarvan een groot gedeelte de top vijf van Google domineert.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven