Online aankoop begint met zoekopdracht, doe er wat mee

Bijgewerkt: 7 oktober 2022

Meerdere keren gebruik je zoekmachine Google: feit. 87% van de gebruikers vertrouwt minimaal drie keer per dag op Google. De meeste mensen die online shoppen hebben in het begin nog geen voorkeur voor een bepaald merk.

Dit betekent dat online aankopen beginnen met een zoekopdracht. Door hierbij stil te staan verhoog je de omzet van je webshop of online onderneming. We duiken in het zoekgedrag van consumenten.

Breng de consument op nieuwe ideeën

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel consumenten zijn niet bewust op zoek naar een product of dienst. Ze hebben voornamelijk een probleem en gebruiken Google om een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld een barst in het scherm van de smartphone. De consument wil weten of dit kwaad kan, en of hij dit eventueel zelf kan repareren.

Door te bloggen over kapotte schermen en wat hier het gevolg van is, trek je de aandacht van de consument. Geef hem alle informatie waarnaar hij op zoek was. Sluit af met een aanbieding voor schermreparatie of een nieuwe smartphone. Zo breng je de consument op nieuwe ideeën.

Blog over relevante onderwerpen

Je brengt de consument alleen op nieuwe ideeën wanneer je ook vindbaar bent in zoekmachines. Blog daarom over onderwerpen die relevant zijn voor je merk, product of dienst. Door regelmatig te bloggen vergroot je de online zichtbaarheid.

Zorg dat de blogs (of artikelen) deelbaar zijn. Hierbij bedoel ik niet dat je deelknoppen moet toevoegen (dit is wel altijd goed), maar dat de blogs zo geweldig zijn, dat anderen ze voor je gaan delen. Hierdoor groeit je naamsbekendheid en verover je een betere positie in de zoekresultaten.

Zorg dat anderen over je bedrijf vertellen

Start een actie waarvan je zeker weet dat dit bij het publiek binnenkomt. Het is de bedoeling dat anderen over je bedrijf gaan vertellen. Of het nu positief of negatief is, wanneer anderen het over je bedrijf hebben levert dit heel veel naamsbekendheid op.

In 2021 besloot ik het zelf eens uit te proberen. Ik schreef een artikel met een overzicht van de beste tekstschrijvers. Algauw werd dit bericht door wat collega’s op LinkedIn gedeeld. Ze waren niet over mij te spreken maar dat maakte mij niks uit, het ging mij om de naamsbekendheid. Maar wat nog veel mooier was: omdat meerderen mijn bericht deelden kwam het steeds hoger in Google te staan. Juist dat laatste duwtje had ik nodig om van mijn bedrijf een succes te maken.

Bedenk iets waarmee je de aandacht trekt. Het liefst van je doelgroep, maar dit is voor startende bedrijfjes heel moeilijk. Trek in dit geval de aandacht van concurrenten. Er komen steeds meer nieuwsgierigen naar je site en dit zorgt voor een hogere ranking in Google.

Bloggen voor andere sites

Het is vooral belangrijk dat je goed vindbaar bent op het internet. Je wil dat je website of webshop zo hoog mogelijk in Google staat. Vooral in het begin is dit moeilijk te realiseren. Probeer daarom voor andere sites te bloggen (gastbloggen).

Middels gastbloggen laat je zien wie je bent, wat je doet en wat je aanbiedt. Op veel gastsites is het mogelijk om een linkje naar je website te plaatsen. Is dit linkje afkomstig van een autoritaire website dan telt dit mee voor je linkprofiel. Hierdoor geeft Google je een hogere waardering en stijg je in ranking.

Richt je op lokale zoekopdrachten

Ondanks het groeiende aantal webshops geven mensen nog steeds de voorkeur aan lokaal winkelen. Ruim 80% van de consumenten voert weleens een lokale zoekopdracht uit. Er wordt vooral naar lokale diensten gezocht. Bijvoorbeeld kapper Amsterdam of slotenmaker Groningen.

Bied je diensten aan, zorg dan dat je lokaal vindbaar bent. Maar let op dat dit niet voor alle lokale zoekopdrachten geldt. Ik heb een tijdje getest met ‘tekstschrijver Venlo’ of ‘tekstschrijver Utrecht’. Achteraf bleek dat het niemand wat uitmaakt waar je als tekstschrijver gevestigd bent. Online diensten zijn niet locatiegebonden (webdesigner, tekstschrijver, online coach, virual assistent).

Ook heeft het geen zin om gevonden te worden op ‘schoenen Maastricht’ wanneer je alleen een webshop hebt. Voor fysieke winkels is dit wel dé manier om klanten te trekken.

Dus: bedenk of lokale zoekopdrachten op je business van toepassing zijn, en wélke zoektermen dit zijn. Pas hier je content op aan.

Maak gebruik van impuls aankopen

Je hebt noodzakelijke en impuls aankopen. Brood en melk zijn noodzakelijke boodschappen. Wanneer Ingrid naar de supermarkt gaat om deze twee dingen te halen, ziet ze in het voorbijgaan een aanbieding voor chocoladerepen. Ongewild grijpt ze twee repen uit het schap en rekent dit, samen met brood en melk, bij de kassa af.

Wat moet je hiermee als online onderneming? Veel, want webshops maken gebruik van impulsaankopen. Het is een bekende manier om je omzet te verhogen, maar hoe doe je dat?

Dit doe je door de juiste producten te kiezen en deze op de goede plek neer te zetten. Bijvoorbeeld batterijen wanneer de klant een zaklamp koopt. Door de batterijen te tonen vlak voordat de klant afrekent, is deze eerder geneigd om een impulsaankoop te doen.

Deze tip is niet bedoeld om je site hoger in Google te krijgen, maar wel om de omzet te verhogen. Neem dit dus zeker in je bedrijfsstrategie mee.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven