Instagram Reels maken. De virale videofunctie van Insta

Bijgewerkt: 7 oktober 2022

Met Instagram Reels toon je een video van maximaal 15 seconden, voorzien van muziek/audio en eventueel special effects. Voor veel bedrijven maken Reels onderdeel uit van de digitale strategie. De video’s hebben een groot bereik en zijn makkelijk te maken. Hierdoor kan elke ondernemer ermee starten.

Wat zijn Reels?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een reel is een cilinder of haspel waarop materiaal wordt gewikkeld. Hier is de benaming Reels van afgeleid: de video’s worden achter elkaar vertoond. Instagram Reels zijn korte video’s, vaak voorzien van muziek, audio of een geluidseffect. De maximale lengte van de video’s bedraagt 15 seconden. Precies lang genoeg om de aandacht van de gebruiker erbij te houden.

Het idee is afkomstig van TikTok, dat hiermee razend populair is geworden. Instagram Reels zijn dus niet nieuw, maar inmiddels wel zeer populair.

Hier kun je ze bekijken

Om Instagram Reels te bekijken heb je een Instagram account nodig. Overigens werkt het ook met een Facebookaccount, omdat deze twee aan elkaar gekoppeld zijn. Reacties op Reels kun je alleen op Instagram terugzien, niet op Facebook.

Onderin de Instagram App staat het Reels- symbool. Wanneer je hierop klikt krijg je de nieuwste of relevante Reels te zien.

Instagram Reels maken: een handleiding

Klik op het plusje rechtsboven in de app. Van hieruit krijg je een overzicht met meerdere mogelijkheden. Klik op de optie Reel. Alternatief: swipe aan de onderkant naar het gedeelte Reel.

Instagram opent standaard je camera. Aan de rechterkant van het scherm kun je audio toevoegen maar ook special effects, een video lay-out kiezen en een timer instellen. Tik op de opnameknop en maak een video van maximaal 15 seconden. Korter mag ook, tik hiervoor op de stopknop. Is de video klaar? Tik dan op volgende en bewerk de clip eventueel. Door weer op ‘volgende’ te tikken kom je bij de volgende keuze: het concept opslaan of delen.

Wil je eerst een video maken en later pas muziek, audio of andere effecten toevoegen? Dat kan ook. Start dan direct met opnemen en bewerk de video achteraf. Je mag de video ook eerst als concept opslaan en op een later moment bewerken.

Reels maken lukt niet? Dit zijn de mogelijke problemen

Soms werkt de muziekfunctie op Instagram Reels niet. Meestal helpt het om de app opnieuw te installeren. Log uit op je account en weer opnieuw in. Wanneer dit nog steeds niet helpt dan stap je over op een makersaccount. Na een wachttijd van enkele dagen zou de muziekfunctie nu wel moeten werken.

Ervaar je andere problemen met het maken van een Reel? De eerste optie is het afsluiten van de app en deze weer opnieuw starten. De volgende stap is het verwijderen van de Instagram app, je smartphone opnieuw opstarten en de app weer installeren.

Mogelijk ligt het probleem bij de smartphonecamera. Wanneer deze defect is dan is het onmogelijk om een Instagram Reel te maken. Controleer de functionaliteit van de camera via de normale camera-app.

Hoe Instagram Reels inzetten voor je marketing

Voor merken zijn Instagram Reels erg interessant. Het biedt ze de mogelijkheid om producten te showen en te promoten. Vaak gebeurt dit met behulp van grappige of interessante video’s. Een beetje humor in de video doet het altijd goed.

Reels is ook geschikt voor dienstverlenende bedrijven. Dit vraagt wel wat meer creativiteit, maar onmogelijk is het zeker niet.

Bedrijven die de leukste video’s delen kunnen op een hoop aandacht rekenen. Maar hoe zet je Instagram Reels effectief voor je marketing in?

Geef in je video’s tips of ideeën, toon producten of je werk. Geef vooral een kijkje achter de schermen, veel consumenten of potentiële klanten vinden dit leuk.

Deel met regelmaat een nieuwe video en zorg hierbij voor afwisseling. De Reels moeten niet eentonig of saai gaan worden. Maak gebruik van de verschillende rubrieken en verhaallijnen.

Gebruik zeker hashtags, hiermee oefen je invloed uit op het algoritme. Dankzij het gebruik van hashtags vergroot je het publiek. Mogelijk leidt dit ook tot meer volgers en zelfs websitebezoekers. En wie weet uiteindelijk een hogere omzet.

Deel de video op je Feed. Zo zorg je ervoor dat volgers hem niet alleen tussen de Reels zien staan maar ook direct vanaf het nieuwsoverzicht of je tijdlijn. Op je Feed delen doe je door het schuifje ‘ook delen in overzicht’ actief te maken, vlak voordat je de video publiceert.

Adverteren met Reels

Wil je het bereik vergroten? Denk dan eens aan adverteren met Reels. Je kunt adverteren in Stories, de Feed of het Explorer tabblad. Door te adverteren bereik je meer mensen en trek je meer aandacht. Het enige nadeel aan adverteren is dat het geld kost. Omdat er op Instagram nog niet zoveel adverteerders zijn is dit wel een interessante manier om de aandacht te trekken.

Het verschil tussen Instagram Reels en TikTok

TikTok was de eerste met ‘reels’, Instagram heeft dit idee overgenomen. Voor bedrijven is het vaak lastig om te bepalen welke van deze twee platformen de beste keuze is.

Op TikTok zitten voornamelijk jongeren. Instagram heeft een breed publiek, zowel jongeren, volwassenen als senioren. Wel is het zo dat senioren minder op Instagram actief zijn en bijna niet op TikTok. Die vind je eerder terug op Facebook en in mindere mate op Twitter.

Ondanks dat hashtags je helpen om het bereik te vergroten, is dit effect minder dan bij TikTok. Dit komt omdat op TikTok juist veelvuldig gebruik wordt gemaakt van hashtags. Op Instagram scrollen gebruikers eerder door de video’s heen dan actief naar iets te zoeken.

Bij Instagram zit Reels in het platform verwerkt. Hierdoor maak je gebruik van verschillende mogelijkheden om met de doelgroep in contact te komen. TikTok bestaat alleen maar uit Reels. Juist omdat dit platform gericht is op video’s, heeft het ook meer bewerkopties.

Bouw een actief netwerk op met behulp van Instagram Reels, dit heeft altijd een positief effect op je onderneming of naamsbekendheid.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven