Haal het beste uit non-profit marketing

Bijgewerkt: 20 oktober 2022

Non-profit organisaties hebben geen winstoogmerk. In dit geval is het belangrijk om de kosten zo laag mogelijk te houden. Marketing kost geld, dat is een feit. Maar het is wel onmisbaar voor het aantrekken van donaties of vrijwilligers. Of misschien wel het overbrengen van de boodschap.

Non-profit marketing trekt de aandacht van het publiek en vrijwilligers, en dat is wat de organisatie nodig heeft. Laten we non-profit marketing zo effectief en goedkoop mogelijk inzetten.

Non-profit marketingstrategieën en tips

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een marketingstrategie is een methode om over een boodschap of product te communiceren. Maar ook om aandacht te trekken of iets te promoten. Een non-profit marketingstrategie zal zich richten op het aantrekken van donateurs of het verspreiden van de boodschap.

Marketing bestaat uit verschillende activiteiten. De top vijf marketingactiviteiten zijn:

  • Contentmarketing
  • Social media
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Adverteren
  • Onderzoek (markt, doelgroep)

Toevallig passen deze marketingactiviteiten ook perfect bij non-profit marketing.

1. Contentmarketing

Non-profit organisaties moeten net zo serieus met marketing bezig zijn als alle andere bedrijven. Het is een feit dat dit soort organisaties een lager budget heeft. Het is dus niet zomaar mogelijk om duur marketingpersoneel aan te stellen of in te huren. Toch zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om de organisatie en de doelstelling onder de aandacht te brengen.

Contentmarketing werkt altijd goed: of het nu een non-profit organisatie, grote onderneming of kleine webshop betreft. In dit geval gaat het om een techniek waarbij het verspreiden van waardevolle content bovenaan staat. Deze content is gericht op de doelgroep.

Contentmarketing kent verschillende vormen waaronder blogs voor de eigen website, gastbloggen en aanwezig zijn op fora. Maar ook op social media, televisie of radio. Content bestaat uit tekst, afbeeldingen, video’s of audio.

Het doel van contentmarketing is het delen van informatie. Dit kan eenmalig, dagelijks of wekelijks zijn. Middels contentmarketing houd je de doelgroep op de hoogte en bouw je relaties op.

2. Social media

Contentmarketing kan ook op social media plaatsvinden. Toch is social media een aparte vorm van non-profit marketing. De doelgroep is veel en vaak op social media aanwezig. Middels social media marketing bouw je een band met de doelgroep op. Ook breng je belangrijke onderwerpen onder de aandacht en ga je de interactie met de doelgroep aan.

Social media marketing is relatief goedkoop. Het aanmaken van een account kost weinig tijd en geld, en het plaatsen van posts is geheel gratis. Adverteren op social media vraagt om een kleine investering, maar nog altijd minder dan tv reclame of een radiocommercial.

3. Zoekmachine optimalisatie

Donateurs willen vaak meer informatie omtrent de organisatie of de doelstelling. Waar gaan donaties naartoe en wordt het op een goede manier besteed? Waar staat de organisatie voor en hoe realiseren ze doelen? Meestal gebruiken mensen een zoekmachine om de organisatie op naam op te zoeken. Voor non-profit organisaties is het dus belangrijk om goed zichtbaar te zijn.

Maar wat wanneer de organisatie nog niet zo veel naamsbekendheid heeft opgebouwd? Of dat er vergelijkbare organisaties zijn? Dat is het belangrijk om hoog in Google te staan. Dit gebeurt middels zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit bestaat uit drie onderdelen: content, linkbuilding en technische optimalisatie. Een goede SEO-marketeer is een aanwinst voor de organisatie.

4. Adverteren

Een belangrijk onderdeel van marketing is adverteren, en ook nog eens een effectief onderdeel. Adverteren kan op verschillende kanalen, zowel offline als online. Het is een feit dat online advertenties de grootste effectiviteit hebben, en tegen lagere kosten.

Adverteren in zoekmachines wordt ook wel SEA genoemd. Dit is ideaal wanneer donateurs of vrijwilligers op gaan naar goede doelen. Adverteren op social media zorgt vooral voor meer aandacht van de doelgroep.

Creatieve reclame heeft de grootste effectiviteit. Het draait voornamelijk om originaliteit, duidelijkheid en overtuigingskracht.

5. Onderzoek en analyse

Onderzoek is een belangrijke marketingstrategie. Het geeft meer inzicht in de markt, doelgroep, concurrentie en gedrag. Feitelijk bestaat een marktonderzoek uit een of meerdere onderzoeken en analyses die nauw met elkaar verbonden zijn.

Waarom heeft een non-profit organisatie behoefte aan marketing?

Het lijkt vreemd om als non-profit organisatie aan marketing doen. Toch is dit een onmisbaar onderdeel van het organisatieplan. Het zorgt namelijk voor het vergroten van naamsbekendheid, maar ook het verspreiden van de missie of de boodschap. De missie vormt het hoofdbestaan van de organisatie.

Marketing helpt ook tot het vergroten van het aantal acteurs en vrijwilligers. Middels marketing breng je de organisatie en de missie verschillende keren onder de aandacht. Een persoon moet hier een aantal keer mee in contact zijn gekomen, voordat deze bereid is om te doneren of zich als vrijwilliger aan te melden. Herhaling loont!

Daar komt nog bij dat eenmalige donaties en incidentele vrijwilligers niet voldoende zijn voor het voortbestaan van het goede doel. Daarom zal marketing altijd nodig zijn, en is het meest effectief omdat het de aandacht op de missie blijft vestigen.

Laat het publiek voor de organisatie werken

Iedereen kent wel een grote non-profit organisatie (goed doel) en praat hier lovend over. Vaak op social media maar ook op een forum, op een blogsite of misschien wel in de kroeg. Door de non-profit organisatie middels marketing onder de aandacht te brengen groeit de naamsbekendheid.

Het gevolg is dat het publiek de boodschap voortbrengt. Gratis en zonder tegenprestatie, waardoor de investering in marketing zich snel terugverdient. Feitelijk treedt het publiek als vrijwillige ambassadeurs op, en dit is goed voor de non-profit organisatie. Het bespaart in ieder geval een hoop kosten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven