Groeimarketing bestaat uit experimenten

Klanten aantrekken, aan het bedrijf of merk binden en vasthouden, dat is groeimarketing in een notendop. Het staat ook voor experimenteren en sneller doorgroeien. Groeimarketing bestaat uit verschillende onderdelen waaronder SEO, het opzetten van advertentiecampagnes, nieuwsbrieven versturen en optimalisatie.

Is groeimarketing nieuw? Nee, het is al net zo oud als dat er bedrijven bestaan. Wel heeft marketing door de jaren heen een nieuw gezicht gekregen, iets dat vooral met digitalisering te maken heeft.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het verschil tussen groeimarketing en standaard marketing

Groeimarketing wordt ook wel growth marketing of (onterecht) growth hacking genoemd. Deze vorm van marketing wijkt af van traditionele marketing. Het gaat bij groeimarketing niet alleen om het realiseren van een snelle groei, maar ook tegen zo laag mogelijke kosten.

Hier zijn veel testen en experimenten voor nodig. Een groeimarketeer heeft ervaring met slimme alternatieven voor traditionele marketing.

Uitermate geschikt voor jonge bedrijven

Jonge bedrijven (startups) hebben vaak een beperkt budget. Toch willen ze marketing toepassen, want dit is de ideale methode om naamsbekendheid op te bouwen. Maar ook om meer leads te genereren.

Omdat jonge bedrijven het met een lager budget moeten doen, zijn ze vaak op zoek naar goedkope (online) marketing. Van hieruit is groeimarketing ontstaan: alleen marketingstrategieën toepassen die ook echt werken.

Dit vraagt om een gedegen plan van aanpak. Het start allemaal bij een doelgroepanalyse en menselijk inzicht. Vervolgens worden slimme trucjes op de doelgroep losgelaten.

Voorbeelden uit de praktijk: groeimarketing strategieën

Je bent vast wel eens op een boekingssite uitgekomen terwijl je op zoek was naar concerttickets of een hotel. Je zag dat nog 15 andere mensen de tickets of het hotel bekeken. Dat triggerde je om snel de tickets te kopen of de hotelkamer te reserveren.

Druk achter de bezoeker zetten of gebruik maken van het FOMO-gevoel (de angst om iets te missen). Dat werkt niet alleen voor grote bedrijven maar ook voor startups. Dit is een onderdeel van groeimarketing waarmee geëxperimenteerd wordt. Deze methode werkt namelijk niet voor iedereen.

Een andere strategie is het inzetten van social media marketing. Veel doelgroepen zijn op social media actief, en ze gaan graag de interactie met hun favoriete bedrijf of merk aan. Social media marketing kan bestaan uit het plaatsen van posts maar ook adverteren. Voor het ene bedrijf werkt dit perfect, de ander haalt er nauwelijks winst uit.

Het is dus uitvogelen welke strategie het beste werkt. Strategieën die niet effectief zijn, daar steken we geen geld in. Dat is het idee achter groeimarketing.

Aan de juiste knoppen draaien

Wie zich bezighoudt met groeimarketing zal aan de juiste knoppen moeten draaien. De verkeerde knop betekent een nutteloze investering. Growth marketing vraagt daarom om veel creativiteit.

Het begint allemaal met het verzamelen van data. Waar staan we nu en wat kunnen we ermee? Welke processen willen we automatiseren en hoe zorgen we voor meer naams- of merkbekendheid? En nog belangrijker: krijgen we het product of de dienst goed in de markt?

Groeimarketing heeft een overlapping met creatieve marketing, data-analyse, experimenteren en automatisering. Je zou bijna denken dat groeimarketing gelijk is als growth hacking, maar dat is het dus niet. Bij growth marketing staat experimenteren centraal, bij groeimarketing is het een mix van experimenteren en campagne voeren.

De gehele sales trechter meenemen

Traditionele marketing concentreert zich bovenaan de verkooptrechter. Oftewel: het aantrekken van bezoekers en het genereren van meer leads en prospects. Groeimarketing richt zich juist op de gehele trechter: van het aantrekken van bezoekers tot aandacht voor terugkerende klanten.

Wist je dat het vijf keer meer kost om nieuwe klanten aan te trekken, dan bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen? Groeimarketing is gericht op zo laag mogelijke kosten, dus het is dan ook logisch om mede naar terugkerende klanten te kijken.

Maar wat kost groeimarketing nu echt?

In de basis hoeft groeimarketing niet duurder maar ook niet goedkoper te zijn dan traditionele marketing. Het hangt er vanaf hoeveel uur je de groeimarketeer aan het werk zet. Of hoeveel tijd je hier zelf mee bezig bent.

Wel is het zo dat growth marketeer minder tijd met zich meebrengt, en hierdoor winst oplevert. Wanneer je 10 uurtjes een traditionele marketeer inhuurt, dan realiseert de groeimarketeer hetzelfde effect in ongeveer 7 uurtjes.

Groeimarketing maakt de klantervaring er een stuk beter op. En juist dat zorgt ervoor dat dit in hogere verkoopcijfers resulteert. Hoe fijn is het wanneer klanten over je bedrijf of merk blijven praten, zowel online als offline? Waardoor ze meer aankopen doen en zelfs nieuwe klanten aantrekken? Groeimarketing werkt dieper door, dat is een feit.

Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral

Meestal wordt binnen groeimarketing gebruik gemaakt van de AAARR&R methode (Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral).

Bewustzijn: hoe bekend zijn mensen met het merk, product of dienst? De groeimarketeer kan enquêtes verzenden of een opiniepeiling uitvoeren.

Acquisitie: het direct benaderen van klanten, hoe effectief is dit tot nu toe gebleken? Soms is het beter om de campagne aan te passen. Dit resulteert vaak in een groeiend aantal leads.

Activering: voor bedrijven is het belangrijk om te weten hoe klanten hun product of dienst gebruiken. Helpt het ze in hun dagelijks leven of brengt het ze plezier? Door te achterhalen wat, wanneer en waarom klanten producten of diensten inzetten, kun je de activiteit vergroten.

Omzet: hoe draagt een marketinginvestering bij aan de omzet? Het is goed om naar de ROI te kijken: hoe hoger deze ligt, hoe effectiever de marketingstrategie is.

Verwijzing: hoe meer mensen of andere bedrijven over je praten, hoe beter dit is. Media-aandacht werkt altijd positief door, zelfs wanneer het om een negatief bericht gaat. Verwijzingen zouden gedurende de tijd moeten groeien, dit zorgt namelijk voor bedrijfsgroei.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?