Bouwsector marketing succesvol toepassen

Bijgewerkt: 19 oktober 2022

Ondanks een stijgende omzet in de bouw is groei van een bouwbedrijf niet vanzelfsprekend. Er komt een moment waarop het bouwbedrijf een plateau bereikt. Je voert verschillende marketingstrategieën maar wat je ook probeert, het lukt niet om meer leads binnen te halen.

Het is vooral vervelend om te zien dat de websites van concurrenten meer bezoekers en leads genereren. Ligt het aan de marketingstrategie, is de concurrent gewoon beter of is de bouwsector dood?

Geen van allen, het wordt tijd om bouwsector marketing op een andere manier toe te passen. Digitale bouwmarketing is springlevend!

Kennis over de bouwsector delen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat veel bouwbedrijven vergeten is dat ze enorm veel kennis in huis hebben. Architecten, aannemers maar vooral opdrachtgevers zijn op zoek naar bouwgerelateerde informatie. Maar ook naar bedrijven of partners om hun bouwproject op te zetten.

Door kennis over de bouwsector te delen trekt je nieuwe opdrachtgevers of partners aan. Het produceren van inhoud houdt de website levendig. Het zorgt ook voor een hogere ROI, want content maken en delen is goedkoper dan allerlei dure marketingcampagnes.

Welke inhoud je maakt hangt van het type bouwbedrijf en de doelgroep af. Het is in ieder geval belangrijk dat de inhoud hier goed op is afgestemd, en ook bij de uitstraling van je website past. Ik adviseer om minimaal tweemaal per maand de website van nieuwe content te voorzien. Dit kan in de vorm van een nieuwsbericht of een blog zijn. Maar ook bijvoorbeeld een nieuwe dienstenpagina of een opfrissing van de homepage.

E-mail marketing om meer leads aan te trekken

Veel bouwbedrijven denken dat e-mail marketing alleen iets voor webshops is. Dit klopt niet, e-mail marketing is effectief voor alle soorten bedrijven, dus ook voor de bouwsector.

E-mail marketing heeft een aantal voordelen waaronder de lage kosten. E-mails zijn goed te personaliseren en heeft een korte doorlooptijd. Daar komt nog bij dat je e-mails makkelijk kunt testen en de marketing is goed meetbaar.

Het probleem met de bouwsector is dat er vaak sprake is van een sociaal afstandelijke communicatie. Dit komt omdat mensen meer betrokken zijn bij productaanbieders en beroemdheden, niet bij bouwbedrijven. Juist dan kan e-mail marketing helpen om een sterke relatie met partners en opdrachtgevers op te bouwen, en dit goed te onderhouden.

Account gebaseerde marketing (ABM)

In veel landen zijn ze dol op Account Based Marketing (ABM), in het Nederlands account gebaseerde marketing. Hierbij bepaalt het bedrijf vooraf welke andere bedrijven het gaat benaderen. Je zou het als gespecificeerde B2B-marketing kunnen zien.

Het stopt niet alleen bij het bepalen van bedrijven, het gaat ook om op maat gemaakte campagnes die zijn afgestemd op de persoonlijke behoeftes van het bedrijf, of misschien wel de opdrachtgever.

De eerste stap is het vinden van relevante bedrijven (accounts) waarvan je zeker weet dat ze tot de ideale klant behoren. Kies een handjevol uit, het gaat hier zeker niet om tientallen of honderden bedrijven. Door de energie in slechts een paar bedrijven te steken ligt de ROI een stuk hoger: een betere omzet tegen een zo laag mogelijke investering. ABM is voor de bouwsector zeer effectief.

Social media marketing

Bouwsector marketing gaat ook over het gebruik van social media. Veel bouwbedrijven zijn hier huiverig voor, want de doelgroep zou niet op social media zitten. Niks is minder waar: 76% van de Nederlanders heeft minstens één social media-account. Dit betekent dat ook veel partners en opdrachtgevers op social media actief zijn.

Het is alleen nog even zaak om uit te vogelen waar de doelgroep zich ophoudt. Facebook heeft, naast WhatsApp, de meeste gebruikers. Dit wordt gevolgd door YouTube, Instagram en LinkedIn.

Deel voltooide bouwprojecten op social media, bijvoorbeeld op Instagram. Dit is het ideale platformvoordelen van foto’s en video’s. Twitter, hoewel het minder populair is, is vooral geschikt voor het delen van korte nieuwsberichten. LinkedIn leent zich uitstekend voor het opbouwen van een netwerk en het vinden van partners en opdrachtgevers.

Op Facebook is de doelgroep breed vertegenwoordigd. Dit platform is bedoeld voor het delen van teksten, afbeeldingen en video’s. Denk bij social media marketing ook aan adverteren: dit is laagdrempelig en relatief goedkoop. Bovendien ook nog eens effectief omdat er maar weinig bouwbedrijven op social media adverteren.

Het optimaliseren van de bedrijfswebsite

Kleine bedrijven binnen de bouwsector maken vaak zelf een website. Of ze laten dit met een beperkt budget doen. Het is onlogisch om te denken dat een bedrijfswebsite altijd veel moet kosten. Het gaat zich niet zozeer om het systeem waarop de website draait, maar wel de lay-out, inrichting, navigatie en laadsnelheid.

Zelfs met een beperkt budget is het mogelijk om de bouwwebsite te optimaliseren, zodat hij een positieve gebruikservaring met zich meebrengt. Optimalisatie is ook nodig om beter vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Dit noemen we technische- en on-page SEO.

Hoe beter de website geoptimaliseerd, hoe groter de kans om hoog in Google te ranken. Uiteraard op zoekwoorden die zijn gekoppeld aan de bouwproducten of bouwdiensten. Want optimalisatie staat ook voor het uitvoeren van een zoektermenonderzoek en het toepassen van de juiste zoekwoorden. Maar wel op een manier die niet teveel opvalt, behalve voor Google en andere zoekmachines.

Zoek ondersteuning bij bouwspecifieke platforms

Tientallen grote websites richten zich op de bouwsector. Elk bouwbedrijf met een doorgroeiwens zou ondersteuning moeten zoeken bij dit soort platforms. Zorg dat je op een bouwspecifiek platform naamsbekendheid opbouwt. Dit kan middels adverteren maar ook het delen van blogs of specifieke kennis.

Enkele bouwspecifieke platforms zijn bouwwereld.nl, bouwhint.nl en bouwgarant.nl. Adverteren is mogelijk bij onder andere bouwtotaal.nl of adverterenbijeisma.nl.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven