Welke social media kanalen inzetten?

Bijgewerkt: 2 september 2022

Als bedrijf loop je hopeloos achter wanneer je niet actief bent op social media. Maar let op, een social media-account hebben betekent niet dat je hier je klachten over een telecombedrijf of je af affiliate links moet plaatsen. Het is juist de bedoeling dat je de interactie met de doelgroep aangaat. Welke social media kanalen inzetten? Je hebt de keuze uit verschillende kanalen, hieronder vind je de beste.

Het begrip social media

Voordat je met social media aan de slag gaat moet je begrijpen waar dit voor bedoeld is. De naam zegt het eigenlijk al, ‘social’ betekent zoiets als sociale contacten. Veel mensen gebruiken social media om contact te houden (of zoeken) met familie, vrienden en collega’s. Maar ook om op de hoogte te blijven van het wel en wee van beroemdheden, politicus en andere mensen.

Daarnaast zijn er steeds meer mensen die een of meerdere bedrijven op social media volgen. Juist als ondernemer moet je hier handig op inspringen. Pak je het goed aan dan creëer je niet alleen een groep trouwe klanten of opdrachtgevers, ook krijg je er nieuwe bij.

Zo zet je social media op de juiste manier in

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat moet je als ondernemer op social media delen? Het zijn vooral zzp’ers die er een potje van maken. Ze delen óf te veel zakelijke informatie óf ze maken er een uitlaatklep van hun frustraties van. Bijvoorbeeld door te klagen over telecombedrijven, de belastingdienst, concurrenten, de politiek of alles wat ze tegenstaat. Volgers zitten hier niet echt niet op te wachten en kunnen zo iemand niet serieus nemen.

Je kunt ook de andere kant op dooslaan: dagelijks alleen maar dingen over je bedrijf vertellen. Dat ziet er heel zakelijk uit maar laten we eerlijk zijn, het is ook ontzettend saai. Volgers haken al snel af of slaan je berichten over.

Hoe het dan wel moet? Als zzp’er óf ‘grotere’ ondernemer mag je best je gezicht laten zien, hiermee creëer je een persoonlijk karakter. Maak een mix van bedrijfsinformatie, persoonlijke anekdotes, interessante weetjes en gooi er af en toe een grappige foto in. Door een mix van deze dingen te delen creëer je afwisseling en een grotere interactie. Niet vergeten, je kunt social media ook heel goed gebruiken om aan je naamsbekendheid (of merkbekendheid) te bouwen.

Welke social media kanalen inzetten? De 7 beste

Je vindt op het internet heel wat lijstjes over de meest populaire social media kanalen. Je bent al snel geneigd om voor de grootste kanalen te gaan. Fout, het hangt puur van je doelgroep af waar je moet zijn. Daarnaast bepaalt je eigen gebruik van social media hoe effectief dit is. Als social media chick heb ik overal accounts lopen en ben ik er achter welke kanalen werken, maar ook welke minder geschikt zijn.

Hieronder vind je de 7 beste social media kanalen, waarbij ook gekeken wordt naar de doelgroep én mogelijke valkuilen.

1. Facebook

Toegeven, Facebook wordt steeds minder populair. Het zijn vooral jongeren die hier weglopen. De meeste mensen tussen de 20 en 39 jaar oud gebruiken Facebook. Daarnaast heeft ook de groep van 40-64 jaar hier een groot aandeel. Het zal je vast niet verbazen dat ook 65-plussers actief zijn op Facebook. Heb je jongeren als doelgroep, dan kun je beter voor andere social media kiezen.

Het prettige aan Facebook is dat je hier onbeperkt bedrijfspagina’s kunt aanmaken. Je kunt echter ook voor een groep gaan, Facebookgebruikers zijn hier dol op. Daarnaast kun je heel makkelijk (en goedkoop) adverteren op Facebook. Eventueel kun je de advertenties gelijk op Instagram laten plaatsen.

Waak ervoor dat je het persoonlijke account niet als bedrijfspagina gebruikt. Houd deze twee strikt gescheiden. Zorg dat je dagelijks actief bent op social media, dit maakt de interactie alleen maar groter. Geef geïnteresseerden de kans om op posts reageren, maar laat ze ook contact opnemen via Messenger. Handig: je kunt via Messenger een automatisch antwoord instellen.

2. Instagram

Naast Facebook is Instagram het tweede grootste social media kanaal. Instagram maakt onderdeel uit van Facebook Inc, het is dan ook niet vreemd dat je deze twee aan elkaar kunt koppelen. Is jouw doelgroep hier actief? Van alle gebruikers is het grootste gedeelte jonger dan 20 jaar. Een iets minder grote groep heeft de leeftijd van 20 tot 39 jaar. Personen vanaf 40 jaar zijn op Instagram veel minder vertegenwoordigd. Dit geldt al helemaal voor de 65-plussers, die zitten vaker op Facebook dan Instagram.

Denk niet dat je Instagram aan de hand van deze cijfers links moet laten liggen. Het gaat hier om het snelst groeiend platform. De kans is ontzettend groot dat steeds meer 40-plussers hier verschijnen.

De grootste valkuil van Instagram is dat je denkt dat het niet bij je past. Dit komt omdat Instagram niet bedoeld is als klaagplatform. Je deelt foto’s en video’s waarbij je een stukje tekst plaatst. Instagram is dus heel visueel ingesteld. Hierdoor zul je creatiever moeten zijn dan bijvoorbeeld op Facebook of Twitter. Ben je creatief (en onderscheidend) genoeg dan kan Instagram je heel veel naamsbekendheid opleveren.

3. Twitter

Twitter loopt langzaam leeg, het heeft zijn beste tijd gehad. Wat je hier voornamelijk vindt zijn politicus, cryptocurrency bezitters en een hoop mensen die Twitter gebruiken om te klagen of hun gal te spuien. Alle leeftijdsgroepen zijn op Twitter dun gezaaid. Kijk je bijvoorbeeld naar personen van 20 tot 39 jaar oud, dan geven die liever de voorkeur aan Facebook, YouTube en Instagram. Zelfs Snapchat doet het onder deze groep beter dan Twitter.

Voordeel van Twitter is dat je hier korte berichten, eventueel met linkje of afbeelding, kunt plaatsen. Twitter was het eerste social media dat gebruik maakte van de hashtags. Dankzij hashtags kunnen mensen makkelijk berichten omtrent een bepaald onderwerp vinden.

Twitter is ideaal om (potentiële) klanten toegang te geven tot contactmogelijkheden. Omdat Twitter ook veel gebruikt wordt om te klagen is dit gelijk een valkuil. De kans dat je boze reacties via Twitter krijgt is vele malen groter dan op een ander social media kanaal.

4. LinkedIn

Ben je van plan om een zakelijk netwerk op te bouwen, dan is LinkedIn het aangewezen platform. Hier zitten vooral personen in de leeftijd van 20 tot 64 jaar. LinkedIn is niet bedoeld om dingen uit je persoonlijke leven te delen. Ook ga je hier niet lopen klagen over anderen. Werk je B2B dan vind je zeker nieuwe klanten of opdrachtgevers via dit social media kanaal. Bestaan je klanten uit consumenten, dan moet je toch ergens anders zijn.

Het grootste voordeel van LinkedIn is dat je hier een zakelijk netwerk opbouwt, maar ook makkelijker personeel of een werkgever vindt. Nadeel is dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je op LinkedIn ook je vakantiefoto’s deelt. Bovendien is dit platform minder effectief dan vroeger.

5. Pinterest

Het gebruik van Pinterest is in de periode 2012-2021 gestaag gegroeid. Toch kent het niet zo een snelle groei als andere social media kanalen. Alle leeftijdsgroepen zijn hier actief, behalve de 80-plussers laten Pinterst links liggen. Pinterest is interessant wanneer je in de mode, interieur of andere creatieve richtingen werkzaam bent.

De meeste Pinterest gebruikers zitten hier om nieuwe ideeën te doen. Het is dus geen platform om je diensten aan te prijzen. Aan de andere kant kun je Pinterest wel gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen. Dit is vooral praktisch wanneer je naam aan je bedrijf of merk gebonden is.

Voordeel van Pinterest is dat je linkjes naar je website plaatst. Nadeel is dat je mensen echt moet inspireren voor je content. Dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn.

6. TikTok

TikTok was tot 2020 niet zo populair, terwijl het echt al sinds 2015 bestaat. Pas in 2021 is er een enorme groei in gebruikers te zien. De grootste groep gebruikers is jonger dan 20 jaar. Hierna volgt een kleinere groep van 20 tot 39 jaar. De 40-plussers hebben nog niet zoveel zin in TikTok.

Op TikTok draait het allemaal om korte video’s. Hoe gekker hoe beter, alle video’s zijn ook goed te bewerken. TikTok is alleen aan te raden wanneer generatie Z tot je doelgroep behoort. Het lastige aan dit social media kanaal is dat het steeds meer moeite kost om op te vallen.

7. Snapchat

Sinds TikTok aan het groeien is merkt Snapchat dit aan het aantal gebruikers. Toch zijn hier nog voldoende mensen actief. De grootste groep gebruikers heeft een leeftijd tot 20 jaar. Veel minder vaak zijn mensen van 20-39 jaar aanwezig. Heb je een doelgroep ouder dan 40 jaar, dan moet je echt niet op Snapchat zijn.

Ook op Snapchat draait het om het visuele aspect. Je kunt hier prima opvallende foto’s delen, waarbij het er vooral om draait dat dit grappig is. Er zijn maar weinig bedrijven die gebruik maken van Snapchat.

Welke social media kanalen inzetten?

Natuurlijk waren dit niet de enige social media kanalen. YouTube bijvoorbeeld, een platform met veel gebruikers. Vooral personen van 15-39 jaar zijn hier actief. Gebruik YouTube voor het delen van promotiefilmpjes, voor de rest is YouTube zakelijk heel lastig in te zetten. Je zal vooral moeten vallen met onderscheidende video’s, anders ga je het hier niet redden.

Daarnaast heb je nog WhatsApp. Niet direct een social media kanaal zoals je gewend bent, maar wel een goed platform om (potentiële) klanten te woord te staan. Welk social media kanaal inzetten? Laten we dit eens per leeftijdsdoelgroep bekijken.

Tot 20 jaar oud

  1. YouTube
  2. Instagram
  3. Snapchat
  4. Pinterest
  5. TikTok

20-39 jaar oud

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. LinkedIn
  5. Snapchat

40-64 jaar oud

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. LinkedIn
  4. Instagram
  5. Pinterest

65-79 jaar oud

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. LinkedIn
  4. Pinterest
  5. Instagram

80-plussers

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. LinkedIn
  5. Twitter

Opvallend is dat TikTok alleen in de groep tot 20 jaar oud voorkomt en Twitter in de groep 80-plussers. Dit komt omdat Twitter bij andere leeftijdsgroepen veel minder populair is. Terwijl TikTok het juist onder jongeren goed doet.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven