Netwerkmarketing en hoe het werkt

Bijgewerkt: 24 oktober 2022

Bedrijven hebben keuze uit verschillende marketingstrategieën. Eén hiervan is netwerkmarketing. Dit businessmodel werkt met een netwerk aan distributeurs die meer groei voor het bedrijf realiseren. Multi-level marketing is een bekend voorbeeld van netwerkmarketing. Sommige netwerkmarketingactiviteiten wordt als piramidespelen bestempeld.

Affiliate marketing en verwijzingsmarketing zijn ook twee vormen van netwerkmarketing. Het hoeft dus niet allemaal een negatieve lading te hebben. Maar is het ook effectief om in te zetten? Dat hangt een beetje van het bedrijfsmodel af.

Zelfstandige verkopers of promotors aantrekken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe makkelijk is het wanneer zelfstandige verkopers de producten verkopen? Hierdoor is het niet nodig om een fysieke winkel of webshop op te zetten. Deze vorm van netwerkmarketing wordt multi-level marketing (MLM) genoemd.

In plaats van verkopers aan te trekken is het ook mogelijk om promotors in te zetten. Deze promoten het merk, product of dienst op social media, blogs of fora. Ook dit is netwerkmarketing en kent twee belangrijke vormen: affiliate marketing of influencer marketing.

Dan heb je nog franchise ondernemen, hoewel dit niet door iedereen als netwerk marketing wordt gezien. De franchisenemer hoeft namelijk geen nieuwe ondernemers aan te trekken. Maar dat is bij affiliate- en influencermarketing ook niet het geval, terwijl deze twee net zo goed onder netwerkmarketing vallen.

Bij franchisemarketing sluit een ondernemer een contract met een moederbedrijf of eigenaar van een handelsnaam af. Tegen betaling heeft de franchisenemer het recht om onder de handelsnaam te ondernemen. McDonalds en Domino’s zijn hier twee bekende voorbeelden van.

In alle gevallen werkt het moederbedrijf met een netwerk aan zelfstandige verkopers of promotors. Verkopers aan wederverkopers krijgen korting op producten of diensten en/of een bonus, gebaseerd op het aantal verkopen. Andere vormen van netwerkmarketing gaan uit van een vaste vergoeding.

De voordelen van netwerk marketing

Waarom zou je als bedrijf netwerkmarketing inzetten? Dit heeft verschillende voordelen.

Een snelle uitbreiding

Door het inzetten van netwerkmarketing zijn bedrijven in staat om sneller uit te breiden of door te groeien. Het netwerk verricht het meeste werk. Doordat zelfstandige verkopers, promotors of franchisenemers actief met het merk of product aan de slag gaan, wordt er meer naamsbekendheid opgebouwd.

Geen vaste loonkosten

Een netwerk marketingstrategie is effectief omdat erg geen vaste loonkosten aan vasthangen. De distributeurs creëren hun eigen inkomen. Bij affiliate- of influencermarketing is er sprake van een betaling op basis van promotie. Als bedrijf bepaal je zelf wanneer de promotiecampagne van start gaat en hoe lang deze duurt.

MLM- marketing werkt soms met bonussen, waarbij verkopers wederverkopers aantrekken. Ze ontvangen een bonus over de verkoopcijfers van wederverkopers. Die bonus wordt door het moederbedrijf uitgekeerd. Dit stimuleert de bovenste laag van de verkopers om nog meer wederverkopers aan te trekken.

Franchisemarketing is niks anders dan het ‘uitlenen’ van de handelsnaam, waarvoor het moederbedrijf een vergoeding ontvangt. Er hangen geen loonkosten aan vast, die zijn voor de franchisenemer.

Meer budget voor andere marketingstrategieën

Doordat de kosten over het algemeen laag zijn blijft er meer budget over voor andere marketingstrategieën. Bijvoorbeeld SEO (zoekmachine optimalisatie) of social media marketing. Maar ook offline (traditionele) marketing.

Dit zijn de twee nadelen

Elke marketingstrategie heeft niet alleen voordelen maar ook nadelen. Dit geldt uiteraard ook voor netwerkmarketing.

Soms een grote investering doen

Op netwerkmarketing te laten slagen is het nodig om producten of diensten ter beschikking te stellen. Bij MLM kopen de verkopers de producten tegen een gereduceerd tarief. Maar deze producten moeten er wel zijn, dus dit betekent dat er eerst sprake moet zijn van een productieproces. Wanneer verkopers de producten niet afnemen dan zit het bedrijf met een te grote voorraad te kijken.

Niet altijd effectief

In het geval van influencermarketing worden er soms verkeerde keuzes gemaakt. Influencers weten dat ze meer kunnen verdienen wanneer ze een groot account met veel volgers hebben. Daarom kopen sommige influencers nepvolgers. Zo kunnen ze hun tarieven flink verhogen. Wanneer je als bedrijf met zo’n influencer in zee gaat dan betaal je veel en levert het nauwelijks iets op.

Wat is de beste netwerkmarketingstrategie?

Over het algemeen is affiliate marketing zeer effectief. Vooral wanneer het moederbedrijf niet per view maar per lead betaalt. Oftewel: de affiliate (promotor) krijgt alleen betaald wanneer het leads voor het bedrijf genereert. Geschikt voor product- en dienstaanbieders.

Influencermarketing kan ook effectief zijn, maar het is wel even opletten met welke influencers je zaken doet. Influencers met minder dan 5000 volgers hebben een hogere betrokkenheid met het publiek. Maar het bereik is wel een stuk minder. Een bekende influencer (bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo) iets laten promoten levert veel naamsbekendheid op, maar is ontzettend duur. Met name interessant voor productaanbieders.

Middels MLM-marketing is het mogelijk om ontzettend veel sales te realiseren. Uitermate geschikt voor bedrijven die alleen producten aanbieden.

Franchisemarketing is interessant voor bekende handelsnamen en het creëren van meerdere fysieke vestigingen. Dat kan om een winkel, horecabedrijf of kantoor gaan.

Hoe harder en effectiever de verkoper werkt, hoe groter de beloning

Met name multilevel marketing is een populaire manier van geld verdienen. Hard en effectief werken brengt een grotere financiële beloning met zich mee. Omdat er bonussen aan vasthangen blijft dit de (weder)verkopers stimuleren. MLM is dan ook een van de beste methoden om de verkoopcijfers te laten groeien.

Wetgeving met betrekking tot MLM

Er heerst al jarenlang discussie over MLM, want het zou zich door de jaren heen ontwikkeld hebben tot een piramidespel. Dit betekent dat deelnemers een financiële inleg doen en anderen overhalen om dit ook te doen. Vervolgens wordt de inleg van de nieuwkomers als bonus aan de bovenste laag uitbetaald.

Om die reden zijn er voor MLM wat vaste regels opgesteld. Als bedrijf is het belangrijk om je aan deze regels te houden, juist om te voorkomen dat het een piramidespel wordt (met juridische gevolgen vandoen). Dit zijn de spelregels:

  • De verkoper/wederverkoper mag producten tegen een gereduceerde prijs kopen. De gekochte producten zijn bedoeld voor doorverkoop of voor eigen gebruik.
  • De verkoper verkoopt de producten aan andere verkopers of aan eindklanten.
  • Verkopers mogen wederverkopers werven, die vervolgens ook weer andere verkopers aan mogen trekken.
  • Verkopers zijn niet afhankelijk van verkopers die boven hen staan en de bonus is gebaseerd op eigen directe verkoop.
  • Verkopers mogen een bonus ontvangen die gebaseerd is op de verkoop van verkopers die door hem/haar zijn geworven.

Wanneer je voor deze vorm van netwerkmarketing kiest is het belangrijk om de plaatselijke wetgeving te raadplegen. In sommige landen is MLM verboden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven