Influencer marketing: online succesvol

Influencer marketing is helemaal de hype. Het is een van de beste methoden om je bedrijf, product of dienst in de picture te zetten. Pas jij al influencer marketing toe? In dit blogartikel ga ik verder in op de betekenis, laat ik voorbeelden zien en ontdek je of deze marketingtool iets voor jou is.

Het begrip (online) marketing

Marketing staat voor alle activiteiten om de verkoop van je product of dienst te bevorderen. Online marketing richt zich op het internet, waarbij je de doelgroep via websites, social media of advertenties bereikt.

Marketing is al zo oud als de weg naar Rome, of in ieder geval zo oud als dat er concurrerende bedrijven bestaan.

Influencer marketing betekenis

Een influencer is iemand die veel invloed kan uitoefenen via social media. Vaak hebben influencers veel volgers op Instagram, Facebook, Twitter of andere social media. De influencer marketing betekenis is dan ook duidelijk: je zet bekende influencers in om je product of dienst te promoten. Hierbij is het vooral belangrijk dat een influencer een goede band met zijn/haar volgers heeft of een bepaalde autoriteit bezit.

Voorbeelden uit de praktijk

Twijfel je of influencer marketing iets voor jou is? Logisch, er gaat veel geld hierin om. Bovendien weet je niet altijd wat deze marketingtool oplevert. Misschien helpen wat influencer marketing voorbeelden.

De wereldberoemde voetballer Cristiano Ronaldo verdient als influencer meer dan met voetballen. Maar liefst een kwart van zijn inkomen is afkomstig van zijn Instagramaccount. Hij verdient ruim 1 miljoen euro per gesponsorde post. Bedrijven betalen dus grof geld om Ronaldo hun product of dienst te laten promoten. Met 200 miljoen volgers komt dit product of dienst goed onder de aandacht.

Moet je als bedrijf zoveel neertellen om influencer marketing toe te passen? Gelukkig niet. Voor een post bij een gemiddelde influencer betaal je tussen de € 25 en € 200. Aan influencers met meer dan 100.000 volgers of aan bekende Nederlanders betaal je logischerwijs wel wat meer. De bedragen liggen dan ergens tussen de € 250 en € 20.000 per post.

Wat levert influencer marketing mij op?

Het gaat er niet om wat het kost maar wat influencer marketing jou oplevert. Je wilt immers niet een hoop uitgeven en er niets voor terug ontvangen. Het leven en met name ondernemen is al duur genoeg.

Een product of dienst onder de aandacht brengen doe je niet met één enkele advertentie of een post. Herhaling, daar draait het om. Hoe vaker mensen een boodschap (onbewust) binnenkrijgen, hoe langer en beter dit blijft hangen. Wanneer je influencer marketing regelmatig inzet en dit eventueel combineert met gesponsorde blogs en adverteren, kun je hier je omzet flink mee verhogen.

Influencer marketing is ook de ideale manier om je naamsbekendheid of merkbekendheid te vergroten. Helaas wordt dit met regelmaat verkeerd ingezet. Hierbij mikken bedrijven op de meest goedkope influencers of gaan voor de verkeerde influencers.

Het vinden van de juiste influencer

De kunst zit hem in het vinden van een goede influencer. Verkoop je auto-onderdelen dan heeft het geen zin om je bij een beauty influencer aan te melden. Verkoop je make-up dan is het veel logischer om bij die beauty influencer uit te komen. Maar niet alles hoeft zo logisch te zijn, want met je make-up producten kun je ook bij een dieren influencer terecht. Tenminste, wanneer je ook aanprijst dat jouw producten niet op dieren getest zijn.

Dit is de eerste stap om influencer marketing op een goede manier toe te passen. Maar ook moet gekeken worden naar de influencer zelf. Welke autoriteit straalt hij of zij uit, hoeveel volgers heeft deze en wat is het bereik?

Te vaak wordt gekozen voor een influencer met veel volgers en een laag bereik. Een influencer met 1 miljoen volgers zegt namelijk niets over het bereik. Sommige Instagram accounts kopen namelijk volgers. Deze zijn niet betrokken bij het Instagramaccount, wat het bereik flink omlaag haalt.

Een goedkope of een dure influencer?

Influencer marketing kan aardig in de kosten lopen. Daarom lijkt het aantrekkelijk om influencer marketing zo goedkoop mogelijk te houden. Dit is waar veel bedrijven de mist ingaan. Ze huren een influencer in met veel volgers, een laag bereik en lage kosten. Voor € 50 per post ben je klaar, maar het levert helemaal niets op. Dan had je die € 50 net zo goed in de Maas of de Rijn kunnen gooien.

Een hele dure influencer is ook niet altijd een goed idee. Ben je lokale ondernemer dan heeft het echt geen zin om Cristiano Ronaldo jouw product te laten promoten. Het gaat echt om relevantie: hoe goed sluit de influencer bij jou merk, product of dienst aan?

Ook interessant: micro influencers. Hierbij zet je meerdere kleine influencers in. Op de eindstreep betaal je misschien net zoveel wanneer je één duurdere influencer inzet maar je vergroot mogelijk wel het bereik. Je kiest namelijk uit verschillende influencers uit alle lagen van de bevolking en met verschillende doelgroepen.

Het influencer marketing onderzoek

Hoe effectief zijn influencers? Regelmatig komt er een influencer marketing onderzoek voorbij. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het aandeel gesponsorde berichten op social media flink stijgt. Met name Instagram is een populair influencer platform. Opvallend is dat Instagram influencers met 1000 tot 5000 volgers steeds interessanter worden voor bedrijven. Hierbij wordt dus ingezet op micro influencer marketing.

Uit onderzoek blijkt ook dat betrouwbaarheid van influencers vele malen belangrijker is dan hun populariteit. Ook dit laat zien dat je beter voor een influencer kan gaan die echt betrokken is met zijn of haar volgers.

Dit artikel over influencer marketing werd je aangeboden door SEO tekstschrijver en influencer Bianca. Ook een betere online zichtbaarheid? Neem contact op.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.