Een succesvolle digitale marketingstrategie opzetten

Bijgewerkt: 24 oktober 2022

Hoe kan het dat grote merken zo succesvol zijn? Ze liften mee op marketingtrends. Wanneer het een trend is om op radio te adverteren dan doen ze dat. Zit de doelgroep massaal op social media, dan bevinden ze zich hier. En wanneer contentmarketing een trend is dan volgen ze dit.

Bovendien hebben grote merken een net zo groot budget. Dit maakt dat ze sneller door kunnen groeien. Maar succes valt of staat niet met het budget. Er zijn veel kleine bedrijfjes die ook zeer succesvol zijn.

Een goede digitale marketingstrategie is voor elk bedrijf onmisbaar. Zonder deze strategie is het bijna onmogelijk om door te groeien. Verspil geen tijd aan marketingcampagnes die weinig opleveren. Wanneer je de focus op bepaalde doelgroepen legt dan heb je veel aan een doordachte strategie.

Een basis voor de toekomst bouwen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Welke doelstellingen je voor je bedrijf ook hebt, ze moeten realistisch zijn. Je kunt niet binnen een jaar tijd uitgroeien tot het meest bekende merk. En het zal maar weinig ondernemers lukken om in het eerste jaar 1 miljoen euro aan omzet te realiseren.

Begin klein maar denk groot. Ik help je bij het opzetten van een succesvolle digitale marketingstrategie. Waarom dit zo belangrijk is? Omdat het je helpt bij het bereiken van realistische doelen. Ook geeft het meer grip op je budget.

Het opstellen van een digitale marketingstrategie

Marketing bestaat uit activiteiten om je bedrijf, merk, product of dienst onder de aandacht te brengen. Feitelijk gaat het hier om promotie. Marketing kan zowel offline als online plaatsvinden. Bij digitale marketing heb ik het natuurlijk over het internet oftewel online. Dit is de meest toegankelijke en goedkoopste manier om de aandacht op je onderneming (of product) te vestigen.

In het begin zal de digitale marketingstrategie uit wat eenvoudige handelingen bestaan. Dit wordt complexer naarmate je bedrijf doorgroeit. Dit komt omdat de verwachtingen van de doelgroep hoger liggen. Maar ook omdat je meer kennis omtrent online marketing hebt gekregen.

Stap 1: doe onderzoek naar de doelgroep en het publiek

Je moet weten met wie je communiceert. De doelgroep bestaat uit mensen die waarde uit je product of dienst halen. Dat zijn dus ook je (potentiële) klanten.

Laten we mijn bedrijf als voorbeeld erbij nemen. Ik bied online marketing. Mijn doelgroep zijn ondernemers of website-eigenaren. Maar de buurman die geen bedrijf en ook geen eigen website heeft, die behoort niet tot mijn doelgroep. Toevallig is hij wel mijn buurman dus met betrekking tot sociale contacten is hij wel mijn doelgroep 😊 (ik schrijf dit omdat mijn buurman misschien meeleest).

Breng in kaart wie je doelgroep is. Wat is hun leeftijd, locatie, geslacht, opleiding, interesses en inkomen? Je zou vanuit je doelgroep de ideale klant kunnen opstellen. In het artikel Persona aanmaken in 7 stappen lees je hier meer over.

Waarom moet je weten wat je ideale klant is? Omdat je dan ook weet waar hij of zij zich bevindt, hoe je met deze persoon communiceert en of je advertenties moet targetten.

Stap 2: stel KPI’s in

Je moet een doelstelling hebben, al helemaal wanneer je een digitale marketingstrategie bepaalt. Meestal bestaat die doelstelling uit een hogere conversie of omzet, meer producten verkopen of misschien wel meer nieuwsbrief abonnees. Sommigen hebben als doel om meer bezoekers uit organische zoekresultaten naar een website te krijgen. Of misschien wel je merkbekendheid vergroten.

Kies minimaal twee doelstellingen voor je bedrijf. Dat zijn je KPI’s. Neem er in het begin zeker niet te veel, anders is het lastig om je doelen te bereiken.

Een KPI instellen betekent dat je continu data verzamelt en analyseert. Aan de hand hiervan bekijk je of je de juiste koers richting je doelstelling vaart. Mogelijk moet je deze koers aanpassen, maar dat is juist goed. Je wil immers op het eindpunt van je doelstellingen komen, en hiervoor moet je soms een andere techniek uitproberen.

Het is in ieder geval belangrijk dat je trouw blijft aan je doelstelling. Je kunt niet eerst een hogere conversie als KPI instellen. En wanneer dat niet werkt ineens deze doelstelling weghalen en zeggen dat je toch liever meer nieuwsbrief abonnees hebt. Dan ben je niet trouw aan je bedrijfsvoering.

Stap 3: bepaal de kanalen die je in gaat zetten

Een succesvolle digitale marketingstrategie valt of staat met de kanalen die je gebruikt. Dit zijn de meest gebruikte kanalen:

  • Website (owned media)
  • Gastwebsites
  • Earned media
  • Nieuwswebsites
  • Adverteren (paid media)
  • Social media
  • E-mails

Er zijn verschillende methoden om de aandacht op je bedrijf, product of dienst te vestigen. Bij SEO ga je voor een hoge positie in de organische zoekresultaten. Dit is een zeer effectieve manier om meer bezoekers aan te trekken. Je trekt vooral bezoekers aan die in de eerste fase van de klantreis zitten, en nog oriënterend zijn. Van hieruit leid je de klant door de welbekende sales funnel.

Gastbloggen is ook een prima manier om onder de aandacht te komen. Het helpt je bij het opbouwen van naamsbekendheid, en mogelijk ook een linkprofiel.

Op een nieuwssite kun je een persbericht of nieuwsartikel laten plaatsen. Wanneer nieuwssites of andere websites dit doen zonder dat je hier om gevraagd hebt dan spreek je van earned media. Je hebt het verdiend, waarschijnlijk omdat je zo hard gewerkt hebt.

Dan kun je nog adverteren, bijvoorbeeld in zoekmachines, op social media of op andere websites. Hoewel adverteren op tv, radio of in een krant niet onder digitale marketing valt kan dit wel als ondersteuning dienen.

E-mail marketing is goedkoop, effectief en zeer makkelijk toe te passen. Ook een prima manier om van je digitale marketingstrategie een groot succes te maken. Net als zichtbaar zijn op social media, en dan heb ik het niet over adverteren. Maar wel het delen van content en er voor je doelgroep zijn.

Blijf je strategie verbeteren

Wanneer je een marketingstrategie hebt opgezet dan zul je merken dat er na een tijdje bijsturing nodig is. Dat geeft niet, alle begin is moeilijk en vooral in de eerste fase is het ook een kwestie van testen. We zijn niet allemaal als professionele marketeers geboren. Maar zelfs voor een professional is het soms een kwestie van experimenteren.

Wees niet bang om te experimenteren, het helpt je vooruit. Blijf wel data verzamelen en dit analyseren. Dan weet je ook op welke punten het misgaat, of welke activiteiten minder effectief zijn. Kijk ook goed naar de kosten: die moeten binnen je budget passen. Bedrijven geven gemiddeld 10% van een omzet aan digitale marketing uit. Bepaal vooraf je budget en probeer hier niet overheen te gaan.

Groeien doe je niet in een rechte lijn naar boven. Nee, dit gaat met vallen en opstaan en dat heb ik door de jaren heen zelf moeten ervaren. Focus je niet op groei binnen één jaar, maar bekijk het grotere geheel. Wanneer je na enkele jaren toch wel een stijging ziet, dan ben je op de goede weg.

Leer ook van grote bedrijven en merken. Ze proberen continu de nieuwste marketingkanalen uit. Durf dit ook te doen, je bent echt geen schaap wanneer je de grote merken volgt. Bedenk dat je van anderen heel veel kan leren. Je hoeft alleen maar hun fouten eruit te filteren en de juiste weg in te slaan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven