Nadelen SEO – waarom zoekmachine optimalisatie niet werkt

Je hoort zoveel over SEO, het moet haast wel geweldig én effectief zijn. Dat is het ook, maar alleen wanneer je het goed toepast. Helaas heeft niemand het over de nadelen van SEO. Ieder voordeel heeft zijn nadeel en dat geldt zeker voor zoekmachine optimalisatie. Het kan je namelijk klauwen met geld kosten en niets opleveren.

7 SEO nadelen die je moet weten

Dit is het allereerste artikel op het internet dat zoveel nadelen van SEO bespreekt. Waarom? Om voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat SEO geen heilige graal is. Er gaat heel veel geld in om, bedrijven besteden makkelijk 20% van hun omzet aan SEO. Hierbij blijven resultaten vaak uit of is dit minimaal.

Kijk, natuurlijk wil ik eigenlijk alleen maar de voordelen van SEO bespreken. Ik zou echter Bianca niet zijn als ik altijd eerlijk ben. Daarom ontvang je van mij de 7 nadelen van SEO.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. SEO vraagt om veel kennis van zoekmachines

Dat Google de grootste zoekmachine wereldwijd is, dat weet je wel. Hierna houdt je kennis met betrekking tot zoekmachines wel een beetje op. Wie zich bezig houdt met SEO moet veel meer over zoekmachines weten. Hoe werkt het algoritme, zelfs al blijft dit geheim? Waar zoeken mensen naar en op welke manier doen ze dit? Een SEO specialist probeert continue vooruit te denken. Dat vraagt dus niet alleen veel kennis maar ook creativiteit.

Wil je SEO zelf uitvoeren en heb je totaal geen kennis of ervaring? Dan is dit niet iets wat je zelf zou moeten doen. Je hebt dan geen andere keuze dan SEO uitbesteden, en daarmee kom je gelijk bij het tweede nadeel uit.

2. Het kost meer dan je zou verwachten

Even wat zoekmachine optimalisatie toepassen, honderd euro betalen en klaar. Klinkt mooi maar zo werkt het helaas niet. SEO is duur, nog duurder dan een nieuwe auto (echt waar!). Bedrijven investeren gemiddeld 10 tot wel 20% van hun maandelijkse winst aan SEO. Bedragen van €500 tot wel €5000 per maand, daar kijkt niemand van op.

Betaal een jaar lang €4000 per maand voor SEO, dat is toch wel € 48.000 per jaar. Hier koop je een gloednieuwe BMW 1 Serie of een Mercedes Benz van. Of een Volkswagen Transporter, echt een fijn bedrijfsbusje. Nou ja je snapt hem wel, SEO is peperduur.

3. Zoekmachine optimalisatie duurt lang

“Schrijf even 2 teksten want ik wil morgen bovenaan in Google staan”.  Die vraag is mij best vaak gesteld. Als het zo makkelijk ging dan was geen SEO tekstschrijver geworden. Ik had dan duizend affiliate websites gebouwd om met allemaal bovenaan in Google te staan en hier miljoenen euro’s mee te verdienen.

SEO is een langdurig project. Een nieuwe website moet al snel 3-6 maanden wachten voordat deze redelijk goed in zoekmachines scoort. Bij bestaande websites kan het toch nog enkele dagen tot weken duren voordat een nieuwe tekst, artikel of blogpost goed vindbaar is. Ik zeg niet voor niets: SEO is voor mensen met een lange adem.

4. Geen garantie op een eerste positie

Nog een van de nadelen van SEO is dat je nooit garantie kunt krijgen op een eerste positie in Google. Deze machtige zoekmachine bepaalt zelf wie bovenaan op bepaalde zoektermen staat. Hierbij wordt continu gekeken naar de relatie tussen de zoekvraag en de inhoud van een webpagina. Wie geeft het beste antwoord op een zoekvraag of zoekopdracht? Daarnaast zijn er nog meer factoren die bepalen waar je in Google staat.

Dit betekent dat niemand je garantie kan geven op die eerste positie. Toch zijn er marketingbureaus die dit doen, maar lees hierbij goed de kleine lettertjes. Uit praktijk blijkt vaak dat je vrijwel nooit je geld terugkrijgt.

5. SEO verandert continu

Denk je net alles met betrekking tot SEO onder de knie te hebben, verandert er weer het een en ander. Dat klopt, Google streeft ernaar om altijd de beste zoekresultaten te tonen. Hierdoor veranderen ze ook vaak hun richtlijnen. In het verleden was het bijvoorbeeld toegestaan om te spammen met zoektermen of om backlinks in te kopen. Tegenwoordig behoort dit niet meer tot de richtlijnen, maar is de gebruikservaring op de website juist weer belangrijk.

Wie zich bezighoudt met SEO moet ook altijd op de hoogte blijven van veranderingen en de nieuwste richtlijnen. Na een Google kernupdate of algoritme update zie je vaak ook weer nieuwe richtlijnen of SEO technieken verschijnen. Je bent dus nooit klaar.

6. De concurrentie is moordend

Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk de enige mogelijkheid om goed in Google te ranken. Maar dan nog loop je continu tegen een flinke concurrentie aan. Die is moordend, het bloed vloeit over het internet. Je bent dus altijd bezig met het onderzoeken waarom je concurrenten het beter doen. Hierop zoek je naar manieren om de concurrentie te verslaan. Dit maakt SEO er niet leuker op.

7. SEO is niet voor watjes

Toegeven: een eerste positie in Google is goed voor je ego. Het levert je niet alleen meer bezoekers, klanten en omzet op maar ook naamsbekendheid. Er zit echter ook een keerzijde aan dat hele gedoe met betrekking tot SEO. Wanneer je naam continu bovenaan in Google verschijnt dan wordt er ook veel over je gepraat. Dat zijn niet altijd positieve verhalen, je wordt soms helemaal door het slijk gehaald. SEO is dus niet voor watjes.

Nadelen SEO: moet ik er nog wel aan beginnen?

Misschien heb ik je helemaal afgeschrikt met de nadelen van SEO. Geen paniek, het is en blijft de beste techniek om je online zichtbaarheid te vergroten. Een hoge positie in Google levert je namelijk ontzettend veel websitebezoekers op. Wanneer de inhoud van je website ook nog eens klopt dan zul je merken dat dit conversieverhogend werkt. Laat je dus niet afschrikken door al die nadelen van SEO, er zitten namelijk ook veel voordelen aan.

Wil je weten wat de voordelen zijn? Hier schrijf ik nog een aparte blogpost over. Je mag ook gewoon contact opnemen en vragen waarom SEO voor jou geschikt is. Wie weet ga je er dan heel anders over denken.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.