5 e-mails om naar leads te verzenden

Voor bedrijven is het belangrijk om leads te verzamelen. Dit zijn potentiële klanten die informatie aanvragen. Meestal komen leads via het internet binnen, en dat maakt het makkelijker ze aan je business te binden. In dit artikel vind je 5 e-mailberichten om naar verzamelde leads te sturen.

Bij het verzenden van e-mailberichten speelt de doorklikratio een belangrijke rol. Dit is de verhouding tussen het aantal mensen dat naar aanleiding van de e-mail actie onderneemt, ten opzichten van de mensen die het bericht hebben ontvangen. Een doorklikratio (CTR) van 5% betekent dat 5% van de ontvangers iets koopt of afneemt.

Die 5% is erg rooskleurig, want doorgaans ligt de doorklikratio van e-mails tussen de 1% en 2,5%. Bij de ene sector of niche zal dit iets hoger uitvallen dan bij de andere.

1. Een hartelijk welkom

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Mensen schrijven zich in voor een nieuwsbrief, downloaden een gratis wegevertje of tonen interesse in een product of dienst. Het is belangrijk om die mensen te bedanken voor hun interesse. Stuur, nadat de lead zich heeft ingeschreven, een welkomst e-mail. Zo is voor de persoon duidelijk dat de inschrijving of de aanvraag succesvol is verlopen. Maar het laat ook zien dat je de inschrijving/aanvraag waardeert.

In de e-mail heet je de lead niet alleen welkom of je bedankt hem voor de interesse, ook geef je wat algemene en diepgaande informatie. Bijvoorbeeld hoe het nu verder gaat of wat de potentiële klant kan verwachten. Neem eventueel wat linkjes naar uitleg of relevante blogs op, zodat de lead zich in het product of de dienst kan verdiepen.

2. Zorg voor verwachtingen

Veel ondernemers sturen alleen een welkomstmail en laten het hierna rusten. Het is juist goed om bij de lead verwachtingen te scheppen. Geef bijvoorbeeld aan dat hij of zij binnen enkele dagen een tweede e-mail krijgt, met hierin een verrassing of belangrijke informatie. Hierdoor krijg je dat leads vol verwachting naar je e-mail uitkijken.

Wat die verrassing is, dat moet je voor jezelf uitmaken. Je zou bijvoorbeeld aan een gratis download, een proefabonnement of korting kunnen denken. Laat in ieder geval weten dat de tweede e-mail die eraan komt heel belangrijk is.

3. Interessante tips en weetjes

Naarmate iemand langer voor een nieuwsbrief staat ingeschreven, gaat de interesse achteuit. Dit gebeurt al helemaal wanneer elke nieuwsbrief op hetzelfde neerkomt. Pak het eens anders aan, stuur een nieuwsbrief met interessante tips en weetjes. Probeer die tips en weetjes niet van het internet te plukken maar vanuit je eigen hoge hoed te toveren. Oftewel: vertel iets wat niemand nog wist.

Zo weet je de interesse van leads te behouden, en misschien verbazen ze zich ook wel over je e-mailbericht. Er is zelfs een kleine kans dat ze anderen aanbevelen om zich als lead bij jou aan te melden.

4. Een persoonlijk bericht

Niets is beter dan de klant in persoon aanspreken. Verstuur dus zeker geen algemeen bericht maar weet aan wie je het stuurt. Begin het bericht met de naam van de lead. Zo weet hij of zij dat het bericht ook specifiek voor hem/haar bedoeld is.

Probeer meer over je leads te weten te komen. Bijvoorbeeld welk werk ze doen, wat de hobby’s zijn of hoe de gezinssamenstelling eruitziet. Om dit soort informatie te verzamelen moet je voldoen aan de privacywetgeving. Wanneer dit lukt en je hebt de informatie bij elkaar, categoriseer leads dan naar leeftijd, geslacht, interesses of woonsituatie. Zo kun je verschillende nieuwsbrieven opzetten en gericht aan bepaalde doelgroepen versturen.

Voor sommigen is dit lastig om in de praktijk uit te voeren. Daarom geef ik hier wat meer uitleg over. Stel dat een webshop in meubels 200 leads heeft verzameld. Het is het bedrijf gelukt om van een groot deel wat meer informatie te verkrijgen. Dan zouden de volgende drie nieuwsbrieven verstuurd kunnen worden:

  1. Nieuwsbrief voor jonge stelletjes, met moderne interieurtips
  2. Nieuwsbrief voor ouderen, met tips over aanpassing van de woning en het meubilair, zoals een sta-op stoel en een traplift.
  3. Nieuwsbrief voor mensen met een hoog inkomen, met design- en exclusieve meubels.

Wanneer de nieuwsbrief informatie bevat die van toepassing is op de ontvanger, dan verhoog je hiermee de CTR.

5. Een e-mail voor degene die twijfelt (of de website verlaat)

Consumenten kunnen vrij lang twijfelen. Ze hangen lang in de webshop rond, plaatsen een aantal artikelen in het winkelwagentje en verlaten de webshop zonder iets te kopen. Het is zonde dat ze de bestelling niet afronden, want de interesse was er wel.

Probeer de webshop zo in te richten dat consumenten eerst hun e-mailadres invoeren. Bij geregistreerde accounts kun je namelijk makkelijker de wandelgangen in de gaten houden.

Wanneer je merkt dat de consument het winkelwagentje vol en onbetaald achterlaat, neem dan binnen 5 minuten via de e-mail contact met ze op. Bied ze een korting aan. Uit onderzoek blijkt dat dit in 20% van de gevallen toch nog tot een aankoop leidt. Bovendien zijn consumenten dankzij die korting sneller geneigd om meer geld uit te geven.

Wacht niet te lang met contact opnemen. Veel consumenten gaan, nadat ze webshop hebben verlaten, bij de buren kijken of het hier goedkoper is. Je hebt dus niet veel tijd om die twijfelende klant terug in je webshop betrekken. Gebruik daarom goede software die direct in actie komt wanneer geregistreerde klanten de webshop voortijdig verlaten.

Samenvatting

Leads kunnen de omzet van een bedrijf flink verhogen. Het is daarom belangrijk om ze in ere te houden. Natuurlijk draait het enerzijds om geld, maar ook om de persoon achter de lead. Laat ze merken dat je het beste met ze voor hebt. Het enige dat klanten willen is dat ze gehoord worden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven