Marketing voor kleine ondernemers en bedrijven

Bijgewerkt: 5 december 2022

Marketing is het promoten van je diensten, producten of merk. Het is onmisbaar voor alle bedrijven. Grote bedrijven hebben een flink marketingbudget en steken hierdoor met kop en schouders boven andere bedrijven uit. Als kleine ondernemer is het heel lastig om met je marketingbudget om te gaan.

Marketing voor kleine ondernemers en bedrijven richt zich op de essentiële onderdelen, tegen voordelige tarieven. Alleen datgene dat echt nodig is wordt toegepast. Zo is het mogelijk om als kleine of startende ondernemer toch een marketingstrategie te volgen.

Het idee achter marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is zeer effectief, zowel voor grote als kleine bedrijven. Het bestaat ook al duizenden jaren, net zolang als de allereerste commerciële bedrijven. Vroeger werd marketing toegepast door op straat al schreeuwend het nieuws of de aanbieding te verkondigen. Later werden leuzen op de muur gekalkt.

Het idee van marketing is dus zeker niet nieuw. Het is de ideale methode om je product, dienst of merk onder de aandacht te brengen. Sinds de komst van het internet is er veel aandacht voor online marketing ontstaan. Dit is veel goedkoper dan traditionele marketing, en ook nog eens effectiever.

De gemiddelde kosten

De vraag is of marketing voor kleine ondernemers betaalbaar is. Ja, vooral wanneer het om digitale marketing gaat. Hierbij heb je keuze uit verschillende marketingvormen, die allemaal weer andere kosten met zich meebrengen.

SEO of zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van de website, zodat deze hoger in Google en andere zoekmachines staat. Een hoge positie in de organische zoekresultaten levert ontzettend veel zoekverkeer op. Meer bezoekers = hogere omzet. Wie alles zelf doet betaalt helemaal niets, in andere gevallen kost SEO tussen de € 100 en € 5000 per maand. Hiermee is het zeer geschikt voor kleine ondernemers en bedrijven.

SEA is het adverteren in zoekmachines. Vooral adverteren in Google is erg populair. Adverteren is mogelijk vanaf € 10 per dag. Je bent niet verplicht om een hele maand of drie maanden lang te adverteren, dit kan ook gedurende vijf dagen. SEA is dus geschikt voor kleine ondernemers, maar ook voor kortlopende campagnes.

Sociale media biedt veel mogelijkheden. Het is laagdrempelig en vrijwel de gehele doelgroep is op social media te vinden. Een eigen social media-account bijhouden kost niks, alleen wat tijd. Adverteren op social media is goedkoper dan wanneer je in zoekmachines adverteert.

E-mail marketing vraagt wat meer tijd, en je hebt je aan de privacywetgeving te houden. Daarnaast is e-mail marketing niet meer zo effectief als vroeger. Toch zijn er bepaalde bedrijven die hier veel profijt uit halen. Wanneer je alles zelf doet of gebruikmaakt van speciale software dan is e-mail marketing betrekkelijk goedkoop.

Marketing voor kleine bedrijven en ondernemers

Kleine ondernemers hebben soms moeite om het hoofd boven water te houden. En dan heb ik het niet alleen over de financiën, maar ook om grote concurrenten bij te benen. Met onderstaande 3 tips pas je marketing voor kleine bedrijven en ondernemers toe.

1. kKjk in je eigen netwerk

Vooral startende ondernemers vinden het lastig om klanten te vinden. Maar stiekem bevinden die klanten zich in je eigen netwerk. Bijvoorbeeld op social media, of mensen waar je al eerder mee heb samengewerkt. Laat via je netwerk potentiële klanten kennismaken met je product of dienst.

2. Bezoek bijeenkomsten of evenementen

Door wat vaker naar een bijeenkomst of evenement te gaan, vergroot je je netwerk. Maar je leert ook potentiële klanten kennen. Een bijeenkomst of een netwerk is ook de ideale manier om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen.

3. Zorg dat je anders bent dan de rest

Wanneer je de zoveelste tekstschrijver, slagerij of hovenier bent dan is de kans klein dat klanten spontaan naar je toe komen. Zorg dat je erbovenuit springt. Bijvoorbeeld door fors lagere tarieven, een veel betere klantenservice of misschien wel een bijzonder bedrijfspand. Zorg dat mensen over je gaan praten.

De belangrijkste onderdelen uitgelegd

Hierboven heb je al kunnen zien wat allemaal onder online marketing valt. Laten we eens gaan kijken wat de voor- en nadelen van de verschillende onderdelen zijn, ook wanneer het om offline marketing gaat.

SEO

  • Voordelen: lange termijn effect, levert veel zoekverkeer op, goedkoop wanneer je het zelf uitvoert
  • Nadelen: veel kennis omtrent zoekmachines nodig, kan duur zijn wanneer je alles uitbesteedt

SEA

  • Voordelen: website direct in zoekmachines zichtbaar, concurrenten voorzijn, redelijk goedkoop
  • Nadelen: tijdelijk effect, op bepaalde zoektermen zijn de biedingen zeer hoog, heeft geen invloed op je organische ranking

Social media

  • Voordelen: laagdrempelig, groot bereik, goedkoop
  • Nadelen: vraagt veel tijd, niet elk sociale netwerk is geschikt

E-mail marketing

  • Voordelen: goedkoop, snel
  • Nadelen: privacywet, zorgt voor ergernis bij ontvangers

Nieuwsbrieven versturen

  • Voordelen: ontvanger is geïnteresseerd, goedkoop
  • Nadelen: ontvanger moet toestemming geven en kan zich weer uitschrijven

Radioreclame

  • Voordelen: groot bereik, zelf het tijdstip bepalen
  • Nadelen: betrekkelijk duur, niet altijd de juiste doelgroep

Televisiereclame

  • Voordelen: zeer groot bereik, naamsbekendheid opbouwen
  • Nadelen: zeer duur, soms de verkeerde doelgroep

Adverteren in een krant of tijdschrift

  • Voordelen: specifiek bereik, aandacht op je bedrijf vestigen
  • Nadelen: duur, niet altijd effectief

Wat je precies nodig hebt: een marketingbureau of tekstschrijver

Bij marketing voor kleine ondernemers en bedrijven is het de vraag of je met een marketingbureau of tekstschrijver moet samenwerken. Dat hangt een beetje van de wensen, ideeën en doelstellingen af.

Content is en blijft het belangrijkste, want daar is het internet op gebouwd. In dit geval kun je het beste met een SEO tekstschrijver samenwerken. Wanneer je ook linkbuilding wil toepassen (meestal raad ik dit af), dan kom je al snel bij een marketingbureau uit. Dit geldt ook wanneer je iets met social mediamarketing of e-mailmarketing wil doen. Of op het internet wil adverteren.

Kosten, je boekhouding en fiscaal voordeel

Informeer vooraf naar de totale kosten. Bedenk goed dat marketing vaak een kwestie van uitzitten is. Het heeft geen zin om slechts één week marketing toe te passen en ervan uit te gaan dat je hier een 100% hogere omzet mee haalt. Herhaling is de boodschap.

Juist omdat marketing een doorlopend proces is, loop je vaak tegen maandelijkse kosten aan. Daarom is het verstandig om vooraf je budget te bepalen en alle kosten op een rij te zetten.

Uitgaven met betrekking tot marketing valt onder zakelijke kosten. De betaalde btw is aftrekbaar van de btw-voorbelasting en de overige kosten zijn aftrekbaar van de winst. Verwerk daarom alles goed in de boekhouding.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven