Wij kennen het geheim van Bing

Bijgewerkt: 5 december 2022

Wie kent het geheim van Google? Als je het internet mag geloven, kennen een hoop bedrijven dit. Maar: wij kennen het geheim van Bing. Deze zoekmachine wordt door veel marketeers vergeten. Stom, want Bing heeft op desktop een aandeel van meer dan 8%, en dat groeit nog steeds.

Het wordt dus tijd om je focus op Bing te leggen. Ik leg je uit hoe makkelijk het is om via deze zoekmachine flink wat bezoekers naar je toe te trekken.

Bovenaan staan op het geheim van Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bing gaat heel anders met websites om dan Google. Dat was al langer bekend, maar ik heb eindelijk het geheim van Bing ontdekt. Hierdoor is het heel makkelijk om op bepaalde zoektermen positie 1 in te nemen. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld, waarbij een bepaald bedrijf heel veel adverteert (op televisie en langs snelwegen) op de zoekterm ‘wij kennen het geheim van Google’.

Met deze zoektermen lukt het ze om bovenaan in Google te staan, maar Bing weten ze niet te overtuigen.

Wat is het geheim van Bing?

We weten veel over het algoritme van Google, maar veel minder over Bing. Dit komt omdat de meeste marketeers en tekstschrijvers zich helemaal niet met Bing bezighouden. Ze denken dat deze zoekmachine onbelangrijk is.

In 2021 had ik een probleem met een van mijn websites. Hij scoorde hoog in Google maar was in Bing helemaal niet vindbaar. Ik nam contact met Bing op en ze hebben me uitstekend geholpen. Maar ook veel dingen uitgelegd.

Zo kwam ik er achter dat Bing toch wat anders werkt dan Google, hoewel de basis gelijk is. Aan de hand hiervan ontdekte ik wat geheimen. Nou ja geheimen, het is eigenlijk een kwestie van logisch nadenken.

Hoog in Bing staan

Het prettige aan Bing is dat het websites heel snel indexeert. Telkens wanneer ik een nieuwe pagina publiceer staat deze binnen 5 minuten in de organische zoekresultaten van Bing. En vaak ook nog op positie één, soms op plek twee tot en met vijf.

Natuurlijk kun je niet altijd geluk hebben, ongeveer 20% van de gepubliceerde artikelen staat op pagina één of verder. Dat is het risico dat je neemt.

Maar de conclusie is toch: wanneer je weet hoe Bing werkt, en dat is echt heel anders dan bij Google, is het betrekkelijk makkelijk om hoog te scoren. Denk niet dat je, wanneer je bovenaan in Bing staat, laag in Google zal scoren. Want het is zeker mogelijk om in beide zoekmachines topposities te behalen.

Wanneer is Bing belangrijk voor je website?

Niet iedereen zal belang hebben bij zoekmachine Bing. Wanneer websitebezoekers voornamelijk op smartphone binnenkomen, dan speelt Bing hier slechts een kleine rol in. Deze zoekmachine heeft wel een groot aandeel op desktop. Enkele jaren geleden lag het marktaandeel op desktop nog op 3%. Dit is in 2022 gestegen naar iets meer dan 8%.

Zakelijke websites krijgen veel desktopbezoekers. Juist voor zakelijke websites (bedrijven) is Bing dus een belangrijke zoekmachine. Wanneer je bovenaan in de organische zoekresultaten staat kun je aardig wat (extra) bezoekers ontvangen.

Aan de hand hiervan geef ik de volgende adviezen:

  • Zakelijke website: leg de focus op Bing (naast Google)
  • Veel desktopbezoekers: besteed aandacht aan SEO Bing
  • Veel mobiele bezoekers: leg de focus op Google

Zo kom je hoger in Bing

Het is geweldig om te zien hoe ik topposities in Bing behaal. Ken ik het geheim van Bing? Niet helemaal, want de exacte werking van het algoritme blijft onbekend. Maar ik weet wel van welke content Bing het meeste houdt.

Het is, net als bij SEO voor Google, belangrijk dat je kwalitatieve content deelt. Zowel bij Google als bij Bing speelt de schrijfstijl ook een rol, hoewel ik vind dat dit bij Bing wat vaker doorslaggevend is. Met schrijfstijl bedoel ik de manier waarop je blogs of artikelen schrijft en met het publiek communiceert. Woorden moet raken.

De website op orde houden

Waarom scoorde mijn website niet in Bing oftewel: was hij helemaal uit de zoekresultaten verdwenen? Bing gaf aan dat het hier om een technische fout ging. Dat lag aan hun, niet aan mij. Maar het gaf me wel inzicht in de manier waarop Bing werkt en tegen het technisch gedeelte van de website aankijkt.

Het is belangrijk dat je website mobielvriendelijk is, een goede navigatie en een korte laadtijd heeft. Dat geldt voor alle zoekmachines. Bing lijkt een voorkeur te hebben voor bepaalde domeinextensies en designs. Ik ben er nog niet 100% uit wat de absolute voorkeur heeft, hier werk ik nog gaan. Onderzoek vraagt veel tijd. Maar omdat ik het geheim van Bing wil kennen, blijf ik me hiermee bezighouden.

Zullen we Bing helemaal begrijpen?

Ik kan hier duidelijk antwoord op geven: nee, we zullen het geheim van Bing nooit helemaal weten. Net zomin als dat iemand het geheim van Google kent. Alleen de zoekmachines zelf (en de eerstelijn medewerkers) weten hoe het algoritme werkt. Ze geven dit geheim niet prijs, omdat je anders de zoekresultaten in je voordeel kan beïnvloeden.

Maar er is veel wat we wel weten. Bijvoorbeeld hoe je op de juiste manier artikelen schrijft, hoe zoekresultaten tot stand komen en hoe het met het technisch gedeelte van je website zet.

Daarnaast weten we ontzettend veel over zaken die je nooit uit mag voeren. Bijvoorbeeld teksten verbergen, zoektermen als spam inzetten of backlinks kopen of ruilen. En juist dat laatste is wat veel marketeers nog steeds doen. Helaas pindakaas, die zullen in de toekomst de nadelen hiervan ondervinden.

Wil je hoger in Bing scoren? Laten we hier samen aan werken, neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven