Waarom hoger in Google? Dit levert het je op!

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

Waarom hoger in Google wanneer je toch al genoeg websitebezoekers krijgt? Vaak wordt gezegd dat SEO oftewel zoekmachine op zich geen doel moet zijn. Geen idee wie dit bedacht heeft, maar waarom zou je onderaan in Google willen staan? Ik bespreek wat een hoge positie in zoekmachines je oplevert.

Het gebruik van zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Dat is wat Google te verwerken heeft. Deze duizelingwekkende cijfers hadden we 20 jaar geleden niet kunnen bedenken. Meer dan 90% van de internetters start met een zoekopdracht in een zoekmachine. Hierbij heeft Google het grootste marktaandeel.

  • Google – 95%
  • Bing – 2%
  • Yahoo! – 0,8%
  • DuckDuckGo – 0,7%

Deze cijfers gelden voor het aandeel van zoekmachines in Nederland. In Rusland zie je zoekmachine YANDEX RU sterk met Google concurreren, waarvan beiden ongeveer de helft aan marktaandeel in handen hebben. In China is Baidu met 70% de meest gebruikte zoekmachine.

Waarom hoger in Google?

Voor Nederlandse websites is het belangrijk om hoog in Google te staan. Dit is immers de meest gebruikte zoekmachine. Waarom hoger in Google en wat levert het op?

Ten eerste is het natuurlijk hartstikke leuk om je eigen website bovenaan in de zoekresultaten te zien staan. Je doet het echter niet voor de eer maar voor meer websitebezoekers. Iedereen weet: meer websitebezoekers betekent ook een hogere conversie. Denk maar eens aan meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief, vaker een offerteaanvraag of producten die beter verkopen.

Dit gezegd hebbende hoef ik je niet verder uit te leggen waarom je hoger in Google wil staan.

Zoveel bezoekers mag je verwachten

De cijfers zijn wisselend want het aandeel in bezoekers hangt van de branche, niche of het onderwerp af. Hoe dan ook, de hoogste positie in Google levert je ook de meeste websitebezoekers op. Dit is het klikgedrag van mensen die via een zoekmachine zoeken:

  • 25% – 45% klikt op het eerste zoekresultaat
  • 10% – 12% klikt op het tweede zoekresultaat
  • 6% – 8% klikt op het derde zoekresultaat

Hierna nemen de percentages snel af. Sta je op de 10e positie dan ontvang je nog geen 0,4% – 0,7% van alle zoekers. Dit laat zien dat het heel belangrijk is om bovenaan in zoekmachines te staan, bij voorkeur in Google.

Laten we dit vertalen naar een populaire zoekopdracht. Het woord “hooikoorts“ is goed voor een maandelijks zoekvolume van 27.100. Scoor je met deze zoekterm de eerste positie dan ontvang je maandelijks maar liefst 6775 bezoekers. Minimaal, dit kunnen er ook meer zijn. Sta je echter op de 10e positie dan ontvang je slechts 135 bezoekers. Dat is voor jou misschien veel maar je loopt wel ontzettend veel websitebezoekers mis.

Stelling: SEO tekstschrijvers of SEO teksten bestaan niet

Hoger in Google komen doe je middels goed geschreven SEO teksten. Nu valt er heel wat over SEO teksten en hiermee ook SEO tekstschrijvers te zeggen.

Ik kom op verschillende websites de stelling tegen dat SEO tekstschrijvers/ teksten niet bestaan. Opvallend is dat deze uitspraak vooral gedaan wordt door websites die zelf niet hoog in Google staan. Of door websites die niet echt begrijpen wat SEO teksten zijn.

Emerce bijvoorbeeld, deze website denkt dat SEO teksten voor zoekmachines geschreven zijn. Dat was vroeger misschien zo, maar anno 2021 ziet een SEO tekst er heel anders uit. Het vreemde is wel dat Emerce adviseert om een zoekwoordenonderzoek te starten. Is dat niet precies wat SEO inhoudt?

Hoger in Google lukt alleen met moderne SEO teksten

Vroeger stonden er zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst. Een zoekwoordendichtheid van 5% was heel normaal. Rond 2016 lag dit al op een gemiddelde van 3%. In 2020 is dit nog verder omlaag gebracht.

Betekent dit dat je helemaal geen zoekwoorden meer moet gebruiken? Het zal je verbazen maar zoekwoorden en combinaties hiervan werken nog steeds. Al zijn er een aantal tekstschrijvers die beweren van niet. Dat zijn degenen die onderaan in Google staan. Dat zet je toch aan het denken hoor.

Moderne SEO teksten zien er anders uit dan vroeger. Onnatuurlijke zinnen zijn niet meer toegestaan. Je zult de zoektermen dus op een creatieve manier moeten verwerken. Daarnaast speelt kwaliteit een belangrijke rol. Hoe dan ook: hoger in Google lukt alleen met moderne SEO teksten. Met een normale tekst zonder zoektermen kom je er niet, simpelweg omdat zoekmachines niet begrijpen waar de tekst over gaat.

(SEO) teksten laten schrijven

Of je nu voor normale teksten of SEO teksten gaat: het is altijd goed om hier wat zoektermen in te verwerken. Daarnaast moet een tekst lekker leesbaar zijn zonder storende spellingfouten of kromme zinnen. Ga je voor goed geschreven teksten waarmee je misschien wel hoger in Google verschijnt? Neem gerust contact op, ook wanneer je nog vragen hebt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven