SEO tekstschrijver – die heb jij niet nodig

Jarenlang ben ik actief geweest als een van de beste SEO tekstschrijvers. Vandaag de dag scoort 70% van mijn artikelen in de top 5 van de Google organische zoekresultaten*. Sinds 2022 ligt mijn focus voornamelijk op eigen websites, naast het werk als exclusief SEO schrijver.

Ik wil je laten zien hoe jij je niet blind moet staren op de titel SEO tekstschrijver. Het gaat uiteindelijk om de resultaten, niet hoe iemand zichzelf noemt.

Het werk van een SEO tekstschrijver

Je kunt je allereerst afvragen wat een SEO tekstschrijver doet. Dat is iemand die artikelen volgens de richtlijnen van Google schrijft. Eigenlijk moet je als SEO tekstschrijver al die richtlijnen uit je hoofd kennen, en dat zijn er toch aardig wat.

Een goede SEO tekstschrijver scoort ook hoog in Google. Andere zoekmachines mag ook maar Google is en blijft toch de belangrijkste. Opvallend is dat veel mensen zichzelf deze titel toeschrijven maar slecht in Google scoren. Omdat het geen beschermende titel is kun je hier weinig aan veranderen. Maar het zegt misschien wel wat over de kennis omtrent SEO.

Waarom jij geen SEO tekstschrijver nodig hebt

Het is je inmiddels duidelijk dat iedereen zichzelf SEO tekstschrijver mag noemen. Die titel op het visitekaartje of de website zegt helemaal niets over de prestaties. Zonder aantoonbare resultaten heb je dus helemaal geen SEO tekstschrijver nodig. Een beginnend schrijver kan op de eindstreep misschien wel 100 keer beter zijn dan iemand met 20 jaar schrijfervaring.

Dat komt omdat schrijven en kennis van SEO niet hetzelfde is. Google wil een bepaalde schrijfstijl zien, ervaren dat je meerwaarde te bieden hebt. Iemand die wat hoger in Google scoort en dit ook kan tonen (of je ziet het zelf), dát is pas een SEO tekstschrijver. Staar je dus niet blind op die vaak misbruikte titel.

De gemiddelde kosten (tarieven)

Er is veel vraag naar SEO tekstschrijvers. Dat is ook de reden waarom je deze titel steeds meer voorbij ziet komen. Je hebt studentschrijvers die je beloven dat je een SEO tekst krijgt. Of journalisten die deze titel er voor het gemak er op hun site bijzetten.

Toegeven, de titel SEO schrijver trekt de aandacht. Dankzij deze titel is het ook vaak mogelijk om wat meer te vragen. De gemiddelde tarieven van tekstschrijvers ligt tussen de € 45 en € 60 per uur. Nu is een uurprijs lastig te vertalen, maar je kunt er van op aan dat je voor een SEO tekst bij de gemiddelde schrijver al snel € 175 of meer kwijt bent. Met uitschieters naar € 200 of meer.

Lage tarieven zijn echt niet slecht

Hanteer als SEO tekstschrijver een lager tarief dan gemiddeld en je krijgt boze collega’s over je heen. Dit is mij in de periode 2018 – 2020 heel vaak overkomen. In 2018 schreef ik voor € 55 een goede SEO tekst. Toen scoorden nog 30% van mijn teksten in de top vijf van Google*, dus ik vond dat tarief heel reëel.

Rond 2019 – 2020 lag mijn tarief op € 75 per tekst. Had je een goedlopende website dan kwam toch wel 50% van de geschreven teksten in de top 5 van de organische zoekresultaten naar boven*.

Zou je mij nu vragen om een SEO tekst schrijven dan zou ik een tarief van rond de € 110 hanteren (500-600 woorden).

Een tekstschrijver met een lager tarief wil dus niet zeggen dat dit slechter is. Maar het is wel slecht voor de onderlinge verstandhouding tussen alle tekstschrijvers. Feit. En dom want tekstschrijvers onderling bezorgen elkaar geen brood op de plank.

Wat is belangrijker, prijs of kwaliteit?

Je hebt geen SEO tekstschrijver nodig om hoog in Google te scoren. Elke schrijver die door Google goed wordt gewaardeerd is in de basis iemand die als SEO tekstschrijver door het leven zou kunnen gaan. Dus ook iemand die helemaal niet met deze titel loopt te pronken.

Dat gezegd hebbende is het dus vooral de kwaliteit die belangrijk is. Maar wacht, want kwaliteit heeft niks met de aan- of afwezigheid van taalfouten of moeilijke bewoordingen te maken. Ik geef toe: ik ben geen taalkoningin. Bij mij sluipt er wel eens foutje in, vaak betreft dit dan een typefout. Vindt Google dit een probleem? Vroeger dacht ik van wel maar die mening heb ik inmiddels teruggedraaid. Google lijkt over foutjes heen te kijken, het gaat voornamelijk om de inhoud en of je wat te bieden hebt.

Kwaliteit gaat dus over de inhoud en hoe je met de lezer communiceert. Dat is iets om heel goed op te letten.

Prijs speelt voor veel ondernemers of webmasters ook een grote rol. Inmiddels is het je duidelijk dat een goede SEO tekst echt geen € 125 of meer hoeft te kosten. Niet hier tenminste. Laat de prijs echter niet allesbepalend zijn, net als de titel SEO tekstschrijver. Je hebt uiteindelijk maar één doel: hoog in Google scoren.

*Afhankelijk van de autoriteit van de website.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.