Hoe populair is Facebook nog?

Bijgewerkt: 11 november 2022

Het aantal gebruikers van Facebook neemt al enige tijd af. Dit geldt niet alleen voor het aantal geregistreerde accounts maar ook voor de dagelijkse gebruikers. Facebook ziet gebruikers naar andere platformen vertrekken. Vooral Instagram, TikTok en Snapchat zijn populair.

Veel bedrijven hebben een (zakelijk) account op Facebook. Of een Facebookpagina die in relatie met het bedrijf staat. De vraag is hoe populair Facebook nog is. Moet je het zakelijk account of de pagina aan blijven houden, of kun je net als veel anderen beter voor een ander sociaal netwerk kiezen?

Cijfers Facebook 2022 en 2023

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Facebook realiseerde in het derde kwartaal van 2022 een omzet van maar liefst 30 miljard dollar. In datzelfde jaar loggen 2,9 miljard gebruikers dagelijks op hun account in. Toch neemt de populariteit van dit sociale netwerk wat af. Mensen gaan liever naar Instagram of TikTok. Vooral die laatste maakt een flinke groei door.

In Nederland telt Facebook 10,3 miljoen gebruikers (2022). Dat waren er in 2021 nog 10,4 miljoen. Dit betekent een afname van 1%.

In 2023 neemt het aantal Nederlandse Facebookgebruikers nog verder af. Naar schatting zal dit eind 2023 op 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers liggen.

Kijk je naar de cijfers dan is Facebook niet meer zo populair als vroeger. Natuurlijk blijft het, naast WhatsApp, een van de grootste spelers op de markt. Maar het is de vraag hoe lang Facebook dit nog vol gaat houden.

Een zakelijk Facebook account aanmaken

Iedereen kan een account op Facebook aanmaken. Een zakelijk account wordt ook wel een Facebook bedrijfspagina genoemd. Zo maak je er een aan:

  • Bezoek de website Facebook.com
  • Heb je nog geen Facebookaccount, maar dan eerst een standaardprofiel aan
  • Ga naar het gedeelte Pagina’s
  • Klik op Nieuwe pagina maken
  • Voeg een paginanaam toe
  • Selecteer de juiste categorie
  • Maak een bio
  • Klik op Maken

Het is belangrijk om de bedrijfspagina zo compleet mogelijk te maken. Vul daarom altijd je contactgegevens in, zodat klanten weten hoe ze met je in contact komen. Eventueel kun je de locatie invullen, vooral voor fysieke bedrijven is dit onmisbaar.

Wat zijn je openingstijden? Wanneer bezoekers op je bedrijfspagina uitkomen zijn ze vaak op zoek naar meer informatie waaronder de openingstijden. Vermeld deze dan ook zeker op de pagina.

Mensen zijn visueel ingesteld. Voeg daarom een profielfoto toe, het liefst het logo van je bedrijf. Dit maakt je bedrijfspagina herkenbaar. Eventueel kun je ook nog een omslagfoto toevoegen.

Optioneel kun je in de volgende stap vrienden voor je pagina uitnodigen. Het is altijd leuk om vrienden en familie als eerste de pagina te laten zien. Misschien hebben ze nog praktische tips.

Klik als laatste op klaar. Je pagina is nu aangemaakt. Bedenk dat de bedrijfspagina altijd bereikbaar is vanaf je privéaccount. Het is dus niet mogelijk om een apart zakelijk Facebookaccount aan te maken. Mensen die je bedrijfspagina bezoeken zien je privé account niet.

Adverteren op Facebook

Je bedrijfspagina is in Facebook vindbaar. Wanneer iemand de naam van je bedrijf invoert verschijnt deze in de zoekresultaten. Door regelmatig iets op je pagina te plaatsen ga je de interactie met het publiek aan.

Sommige bedrijven adverteren op Facebook. Hiervoor moet je eerst een advertentieaccount aanmaken. Bovendien is adverteren alleen mogelijk wanneer je een Facebookpagina hebt of hier beheerder, redacteur of adverteerder van bent.

Standaard krijg je bij aanmaak van een Facebookaccount een advertentie ID-nummer toegewezen. Log in op je Facebook account en ga naar advertentiebeheer. Je ziet hier je unieke ID-nummer.

Wil je adverteren op Facebook? Klik hiervoor op Advertenties aanmaken en volg alle stappen om een advertentie aan te maken. Kies altijd een marketingdoelstelling en bepaal je advertentieset. Advertenties moeten aan bepaalde richtlijnen voldoen, anders worden ze uitgeschakeld.

Een winkel instellen

Verkoop je producten, dan kun je deze via je eigen Facebookwinkel verkopen. Een winkel maak je aan via het onderdeel Handelsbeheer. Je moet altijd voldoen aan het verkopers- en handelsbeleid van Facebook.

Een winkel instellen is alleen mogelijk wanneer je een Facebook bedrijfspagina hebt (of een catalogus). Eventueel kun je de winkel ook op Instagram zichtbaar maken.

Alternatieven: overzicht van sociale netwerken

Veel bedrijven hebben een zakelijk Facebookaccount. Zolang Facebook een van de grootste spelers blijft, is het zeker interessant om je bedrijf via dit platform te promoten. Het zijn met name veertigplussers die aan dit sociale netwerk trouw blijven. Wanneer je doelgroep uit jongeren bestaat dan zou je beter eens bij Snapchat of TikTok kunnen kijken.

Ligt je doelgroep in de leeftijdscategorie 15-40 jaar? Dan is Instagram het overwegen waard. Vooral webshops doen het op Instagram goed, want het winkelend publiek kijkt graag op Instagram rond. Dit geldt ook voor Pinterest.

TikTok is in 2022 het hardst gegroeid, met maar liefst 75%. Snapchat groeide 23% en Twitter met 22%.

Conclusie: waar je het beste voor kunt kiezen

Onlangs dat andere sociale netwerken hard groeien en Facebook aan gebruikers verliest, blijft het in Nederland de grootste. Opvallend is dat vooral jongeren Facebook verlaten. Minder dan 20% van de Nederlandse jongeren heeft een Facebook account.

Behoren jongeren tot je doelgroep, dan kun je beter op een van de andere sociale netwerken kijken. In alle andere gevallen is en blijft Facebook populair.

Wist je trouwens dat YouTube in 2022 ook met 14% gegroeid is? Voor bedrijven is het interessant om video’s te maken en deze op YouTube onder de aandacht te brengen. Vooral wanneer je producten aanbiedt kan dit aardig wat extra omzet opleveren. Voor dienstenaanbieders is het maken van video’s wat minder lucratief.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven