Hoe maak je een succesvolle website?

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Alleen al in Nederland zijn er meer dan 6,5 miljoen websites actief. Dit zijn allemaal sites die op .nl eindigen. Je wil niet weten hoe groot de concurrentie wereldwijd is. Misschien sta je voor een hele grote uitdaging: een succesvolle website maken.

Ruim 80% van de websites en bloggers faalt binnen 18 maanden. Wil jij tot de 20% succesvolle websites behoren? Dan is het belangrijk om je goed voor te bereiden.

Gedurende 25 jaar bouwde ik verschillende succesvolle websites. Sommigen hiervan zijn nog steeds in eigen beheer, andere sites heb ik verkocht. Met mijn ervaring laat ik jou zien hoe je van een standaard website een groot succes maakt.

Wat maakt een website succesvol?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Succes is soms lastig te meten. Gaat het om omzet, aantal bezoekers, naamsbekendheid of in hoeverre anderen jou aanbevelen? Het gaat in ieder geval om het bereiken van doelen en het vervullen van ambities.

Heb je het over een succesvolle website, dan gaat het meestal om het aantrekken van veel bezoekers en een hoge omzet genereren. In een groot land zoals Amerika is een website succesvol wanneer hij tussen de 50.000 en 300.000 bezoekers per maand heeft. Een Nederlandse of Belgische website heeft succes vanaf 30.000 bezoekers per maand. Dat zijn er duizend per dag.

Dan kun je nog naar omzet kijken. Hoeveel omzet genereert de website of webshop? De gemiddelde omzet verschilt per branche. Starters hebben een lagere omzet dan bedrijven die bijvoorbeeld al 20 jaar bestaan.

Succesvolle bedrijven hebben lage kosten. Voor elke euro omzet zijn ze 15 cent kwijt aan verschillende kosten.

Over het algemeen kun je zeggen dat een website succesvol is wanneer hij minimaal 30.000 bezoekers per maand trekt én wanneer dit voldoende omzet oplevert om goed van te leven.

10 tips om een succesvolle website te bouwen

Mobielvriendelijk maken, een makkelijke navigatie en een goede organisatie. Dit zijn slechts enkele tips om een succesvolle website te maken. Meer weten? Hieronder heb ik maar liefst 10 tips voor jou.

1. Je website mobielvriendelijk maken

Ik kan het bijna niet geloven maar er bestaan nog steeds websites die niet mobielvriendelijk zijn. Wanneer ik ze op mijn smartphone bezoek, moet ik continu inzoomen, uitzoomen en met mijn vingers schuiven, om iets te kunnen zien. Hiervan raak ik zo gefrustreerd dat ik uiteindelijk een concurrerende website bezoek.

Wanneer bezoekers op een mobiel apparaat je website bekijken en ze kunnen hier moeilijk navigeren, dan gaan ze naar de concurrent. Dat is een feit. Dus wanneer je het nog niet gedaan hebt: maak je website mobielvriendelijk.

2. Het navigeren moet gemakkelijk zijn

Zorg dat bezoekers vanaf elke webpagina makkelijk de homepage kunnen bereiken. Verder is het belangrijk dat ze je menu kunnen vinden en dat dit begrijpelijk is. Zorg dat het menu niet te groot is. Kies voor maximaal 6 tabbladen en hang hier eventueel gerelateerde pagina’s onder.

Werk binnen blogs met interne linkjes. Hiermee help je bezoekers om andere webpagina’s te vinden. Ook is dit goed voor SEO, omdat je Google laat zien welke webpagina’s aan elkaar gerelateerd zijn.

3. Een zo kort mogelijke laadtijd

Meer dan 85% van de gebruikers verlaat een website wanneer deze te langzaam laadt. Mensen hebben niet meer zoveel geduld. Direct bij binnenkomst van de website moet het grootste gedeelte van de content zichtbaar zijn. Wanneer de webpagina langzaam is, heeft dit invloed op aankoopbeslissingen van gebruikers.

Te grote afbeeldingen en video’s kunnen de laadtijd veel langer maken dan gewenst. Ook bepaalde scripts hebben dit negatieve effect. Zorg dat je software altijd up-to-date is. Optimaliseer media en kijk of je eventueel de bandbreedte kunt vergroten. Voor dit laatste moet je bij je een hostingservice zijn.

4. Maak boeiende inhoud van hoge kwaliteit

Als de inhoud op je website informatief, ter vermaak of boeiend is, besteden bezoekers meer tijd op je website. Bovendien leren ze op een leuke manier je bedrijf kennen. Maar wanneer je alleen maar saaie inhoud deelt, dan is de kans groot dat bezoekers snel weer vertrekken.

Zorg dat je de website vult met de beste content. Niet alleen houd je hiermee bezoekers vast en betrokken, ook scoor je hier vaak beter mee in de organische zoekresultaten.

Creëer niet alleen webpagina’s die over je producten of diensten gaan. Natuurlijk wil je laten zien wat je te bieden hebt. Maar je moet ook behulpzaam zijn. Maak dus een aantal blogs, geef tips of leer mensen iets nieuws.

5. Voeg afbeeldingen en video’s toe

Een plaatje of een video zegt meer dan duizend woorden. Mensen hebben vaak moeite om een hele muur aan tekst te lezen. Het helpt om teksten op te delen en met witruimte te werken. Lijstjes helpen ook om een tekst begrijpelijker te maken.

Maar dit kan niet voldoende zijn. Voeg daarom afbeeldingen en video’s toe. Hiermee versterk je de inhoud van je webpagina’s. Ook maak je ze hiermee onweerstaanbaar aantrekkelijk. Bovendien worden webpagina’s met afbeeldingen of video’s vaker door het publiek gedeeld.

6. Focus je op het centrale onderwerp

Wanneer je slotenmaker bent dan wil je dat mensen je vinden op de zoekterm ‘slotenmaker’. De meeste websites maken de fout om deze zoekterm op één of twee webpagina’s terug te laten komen. Ze zijn bang om hem in meerdere webpagina’s op te nemen.

Toch moet je dit doen. Gebruik de zoekterm slotenmaker (als voorbeeld) op meerdere pagina’s. Eigenlijk zou je dit op elke pagina moeten vermelden. Doe dit bijvoorbeeld onderaan elke blog of tekst. Je kunt het ook in de footer plaatsen, dit geeft een extra boost.

7. Bouw expertise en autoriteit op

Sommige websites behandelen verschillende onderwerpen in afwisselende niches. Het is dan heel lastig om expertise te tonen en autoriteit op te bouwen. Dit komt omdat je over teveel verschillende onderwerpen praat. Hierdoor vertrouwen mensen je minder, want niemand kan expertise hebben in zoveel niches.

Zorg dat je website gericht is op één niche. Wanneer je actief bent in meerdere niches, is het aan te raden om voor elk gebied een aparte website te maken. Hiermee bouw je meer vertrouwen en loyaliteit bij het publiek op.

8. Een goede eerste indruk

Bij het maken van een nieuwe website moet je vooral even over het design (ontwerp) nadenken. Je hebt maar enkele seconden om bezoekers naar je toe te trekken. Je moet dus een goede eerste indruk maken.

Denk na over het kleurgebruik, witruimte, typografie en afbeeldingen. Breng een compacte en eenvoudige boodschap over die direct de interesse van de gebruiker wekt. Het kan lastig zijn om dit op elke pagina toe te passen, maar in samenwerking met een webdesigner en copywriter is er veel mogelijk.

Bedenk: een succesvolle website ziet er visueel aantrekkelijk uit. Hij leidt de aandacht van de bezoekers niet af.

9. Eenvoud is de boodschap

Het lijkt geweldig om allerlei bewegende elementen en felle kleuren op je website te gebruiken. Maar het zijn alleen maar afleidingen. Bovendien maakt het een website rommelig, waardoor de bezoeker geen aandacht meer heeft voor de inhoud van je webpagina’s.

Eenvoud is soms moeilijker dan een complex ontwerp. Wil je een website laten maken, zoek dan naar een webdesigner die weet hoe je een eenvoudig ontwerp maakt.

10. Een oproep tot actie

Je kunt nog zoveel bezoekers op je website krijgen, je moet ze ook aanzetten tot actie. Enerzijds verleid je bezoekers middels goede copywriting. Aan de andere kant moet je ze een duwtje in de rug geven. Dit doe je door ze aan te moedigen om een bepaalde actie te ondernemen.

Geef ze een uitnodiging in de vorm van een knop of een link. Het is aan te raden om al boven de vouw een CTA (Call To Action) te plaatsen. Maar zeker ook een keer onderaan de pagina.

Ik hoop dat mijn tips je helpen om een succesvolle website te maken. Heb je hier hulp bij nodig, neem dan contact met mij op. Samen met mijn team sta ik klaar om je te helpen op het gebied van copywriting, webdesign, SEO of social media.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven