Keyword intent: zoekwoorden van koperintentie begrijpen

Bijgewerkt: 15 september 2023

Achter elke zoekopdracht zit een doel. De een zoekt alleen informatie omdat hij of zij nieuwsgierig is. De ander heeft een koopintentie en weer een ander zoekt een locatie. De keyword intent geeft aan wat het doel van de gebruiker is.

Keyword intent noem je ook wel zoekwoordenintentie. Om preciezer te zijn, het is wat we denken dat de gebruiker gaat doen. Natuurlijk kun je hier nooit 100% zeker van zijn, maar dit soort inzichten verhoogt je conversiepercentage.

Organisch zoeken en betaald zoeken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak wordt gezegd dat de keyword intent alleen belangrijk is voor betaald zoeken (adverteren). Maar ook binnen het organisch zoeken speelt dit een belangrijke rol. Je moet immers weten waarom bezoekers op je website uitkomen. Dit stelt je in staat om de juiste content te schrijven, zodat je hogere conversies genereert.

Wanneer je gebruik maakt van intentiegestuurde marketing, kun je middels advertenties het verkeer naar je website vergroten.

Er zijn dus verschillende redenen om vertrouwd te raken met de zoekwoordintentie.

Een hoge of een lage intentie

Er is een duidelijk verschil tussen zoekwoorden die een hoge of een lage intentie hebben. Zoekwoorden met een hogere intentie hebben een commercieel doel. Bijvoorbeeld zoekopdrachten die worden uitgevoerd omdat de gebruiker iets wil kopen. Het is niet zo dat hij op zoek is naar informatie over een product of dienst, maar hij wil direct tot transactie overgaan.

Je hebt ook commerciële zoekopdrachten die een voorbereiding zijn op een transactie. De gebruiker wil eerst meer informatie over het aanbod. Bijvoorbeeld door een vergelijking tussen twee producten te maken. Of door prijzen bij verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Informatieve zoekopdrachten zijn bedoeld om iets te leren, of om vragen te beantwoorden. Denk maar aan een gebruiker die wil weten wat de omtrek van de aarde is. Of iemand die wil leren hoe je blogs schrijft.

Navigatieopdrachten zijn gericht op specifieke websites. Iemand zoekt bijvoorbeeld een restaurant in Amsterdam, of de website van een energieleverancier.

Je kunt zoekwoordintenties dus in vier verschillende categorieën indelen:

  1. Informatief
  2. Commercieel
  3. Transactioneel
  4. Navigatie

Keyword intent achterhalen

Het is belangrijk om de juiste Keyword intent te achterhalen. Gaat het bijvoorbeeld om trefwoorden met een informatieve intentie, dan zijn die zeer geschikt voor het schrijven van blogs. Terwijl transactionele zoekintenties geschikt zijn voor advertenties, maar ook voor een landingspagina’s.

Trefwoorden met een navigatie intentie zijn vaak interessant voor lokale SEO. Wil je de contentvorm bepalen, dan moet je dus ook weten wat de intentie van de gebruiker is.

Er zijn verschillende tools die je helpen bij het achterhalen van de keyword intent. Bijvoorbeeld Semrush of Similarweb. Hoe kunnen deze tools de zoekwoord intentie meten? Dat doen ze door te kijken naar de SERP-functies voor een zoekwoord. Daarnaast kijken deze tools naar merkdistributie en het aantal transactionele websites dat voor een zoekterm in de zoekresultaten verschijnt.

Zelf de zoekwoordintentie ontdekken

Nu je weet hoe een tool werkt, kun je natuurlijk zelf de keyword intent ontdekken. Ga naar Google en typ een zoekopdracht in die betrekking heeft op jouw website.

Stel dat ik een Google de zoekopdracht ‘SEO-diensten’ invoer. Dan zie ik eerst al vier advertenties verschijnen. Dit betekent dat meerdere bedrijven zich op deze zoekterm richten, dus dan moet het wel om een commerciële- of transactionele zoek in de gegaan.

Verder kijk ik naar de organische zoekresultaten. Er verschijnen allemaal websites die SEO-diensten aanbieden, dit zijn bedrijven. In dit geval is de conclusie heel eenvoudig: de zoekopdracht ‘SEO-diensten’ is commercieel of transactioneel.

Maar wat gebeurt er wanneer ik de zoekterm ‘boek schrijven’ invoer? Dan zie ik wat advertenties van uitgeverijen. Maar de organische resultaten zijn heel interessant. Ik zie namelijk alleen maar blogs met tips over hoe je zelf een boek schrijft (informatief). Hierdoor weet ik dat de zoekterm ‘boek schrijven’ informatief is.

Voor adverteerders heeft het dus niet zoveel zin om hier geld in te steken. Dat er toch advertenties voor deze zoekterm verschijnen, is een fout van de adverteerder zelf. Hij heeft geen onderzoek naar de keyword intent gedaan.

Voorbeelden van zoekwoorden met een hoge commerciële intentie

Heb je het over commerciële intentie, dan kan het over zowel commerciële als transactionele zoekwoorden gaan. Onderstaande zoekwoorden hebben een hoge commerciële intentie:

  • Korting
  • Aanbieding
  • Gratis
  • Goedkope
  • Kopen
  • Geen verzendkosten
  • Betaalbaar
  • Vergelijking
  • Beoordeling

Wanneer gebruikers dit in Google invoeren, samen met de naam van een product of dienst, weet je dat het om een hoge commerciële intentie gaat. Denk maar eens aan ‘goedkope tekstschrijver’ of ‘speelgoed aanbieding’. Maar je kunt ook denken aan ‘webshop gratis verzending’.

Wordt het product of de dienst nauwkeurig omschreven, dan is dit voor 100% een transactionele intentie. Ik geef hier twee voorbeelden van.

  1. Nike sneakers kopen
  2. Samsung A54 los toestel

Hoewel het tweede voorbeeld geen zoekwoord zoals kopen bevat, is het product zo nauwkeurig omschreven, dat hier sprake is van een transactionele intentie. Want je bent niet zomaar op zoek naar een bepaald type, en dan ook nog een los toestel. Dus specifieke producten, productcategorieën en merkzoekopdrachten zijn ook hoog commercieel.

Voorbeelden van lage commerciële intentie

Je kunt ook te maken krijgen met een keyword intent die commercieel gezien heel laag is. De gebruiker wil niks kopen of afnemen. Hij is op zoek naar bepaalde informatie. Dit kan navigationeel zijn, bijvoorbeeld naar een specifieke website of een bedrijf zoeken. Maar het kan ook dat de gebruiker gewoon bepaalde informatie wil lezen, antwoord zoekt op een vraag of iets wil leren.

Ik laat je wat voorbeelden zien van zoekwoorden met een lager commerciële intentie.

  1. Omtrek van de aarde
  2. Maximumleeftijd labrador
  3. Restaurant in Amsterdam Zuid
  4. Ziggo inloggen

De eerste twee zijn informatieve intenties. Nummer 3 en 4 gaat over zoektermen met een navigatiedoel.

Wil je teksten voor je website, dan is het belangrijk om de zoekwoordintentie weten. Dit geldt ook voor online adverteren. Heb je hulp nodig bij het creëren van content, neem dan zeker contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven