SEO roadmap maken

Bijgewerkt: 15 september 2023

Een SEO-roadmap is een routekaart met je SEO-strategie, maar ook welke taken je uit moet voeren. SEO-bureaus maken veel gebruik van dit soort roadmaps. Omdat elk bedrijf uniek is, met zijn eigen doelgroep en doelstellingen, is geen enkele SEO roadmap hetzelfde.

Of je nu zelf aan zoekmachine optimalisatie doet of dit uitbesteedt, een routekaart helpt je om de juiste doelen te behalen. Bovendien is hiermee voor alle partijen duidelijk wat er te doen is, en op welke manier.

Via dit artikel help ik je met het maken van een SEO roadmap. In het begin kost het veel tijd om zoiets te maken, maar uiteindelijk haal je er veel profijt uit.

Waarom een SEO routekaart belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met een SEO routekaart (roadmap) schep je duidelijkheid over de verschillende taken. Maar ook welke middelen er gebruikt gaan worden.

Stel dat je als doel hebt om online meer zichtbaar te zijn. Je wil vooral nieuwe klanten naar je website trekken. Dan moet in de roadmap staan dat je content nodig hebt, de hoeveelheid en met welke frequentie. Maar ook dat zoektermenonderzoeken belangrijk zijn, en dat je de website technisch wil optimaliseren.

Tevens geef je de middelen aan. Zoals het inzetten van een SEO-tekstschrijver, een tool om zoektermen te vinden en social media om blogs te promoten. Dit moet tot in detail worden besproken.

Er komen dus verschillende dingen in de SEO roadmap staan. Van KPI’s tot doorlopende optimalisatie, iedereen weet dat SEO een voortdurend proces is. Dankzij de routekaart verlies je belangrijke onderdelen en taken niet uit het oog.

Dit is wat je nodig hebt

Laten we een SEO roadmap maken. Deze dingen heb je nodig:

  • Inzicht in de online concurrentie
  • Inzicht in de doelgroep
  • Kennis van de technische beperkingen van je website
  • Zoektermen waarop je wil ranken
  • Inzicht in de beschikbare middelen
  • Een beschikbaar budget

Je moet dus wat onderzoek doen en dingen regelen. Je doet een concurrentieonderzoek, brengt de doelgroep in kaart en maakt een technische audit van de website. Ook ontdek je welke zoektermen voor je website en doelgroep relevant zijn, en waarop je wil ranken.

Daarnaast is het belangrijk om de beschikbare middelen te onderzoeken. Denk hierbij aan SEO-tools, analysetools, de nodige plug-ins voor je website, backlinkanalyse tools, eventueel aangevuld met een cursus of training.

Denk vooraf over je budget na. Met betrekking tot SEO geven bedrijven tussen de € 500 en € 3000 per maand uit. Probeer 5% tot 10% van je maandomzet voor SEO te reserveren.

SEO roadmap maken: het stappenplan

Ik maak mijn SEO roadmaps altijd tegen het einde van de eerste maand van een SEO-campagne. Bedenk dat je een routekaart opstelt die voor 12 maanden beschikbaar is.

Houd er rekening mee dat het tussen de twee en vier uur duurt om een goede routekaart op te stellen. Gaat het om een kleine SEO-campagne, dan kan de roadmap in een uurtje klaar zijn.

Ik maak mijn routekaarten bij voorkeur in een Excelbestand, om eventueel te exporteren naar PDF. Dit laatste doe ik om met klanten te delen, maar vanuit het Excel-bestand houd ik alles bij. Uiteraard kun je elk programma gebruiken dat jij prettig vindt.

ProTip: wijs altijd tijd en middelen aan de verschillende taken toe. Bedenk van tevoren hoeveel tijd of budget je elke maand hebt, en verdeel dit over de verschillende taken.


Hieronder het stappenplan om een SEO roadmap te maken.

1. Doelstellingen en KPI’s (Key Performance Indicators) bepalen

Om de roadmap te maken, moet je eerst de doelstellingen van jouw SEO strategie in kaart brengen. Vaak gaat het om het vergroten van organisch verkeer en het verbeteren van de rangschikking van specifieke zoekwoorden. Ook kun je denken aan het verhogen van de conversieratio, en het vergroten van de online autoriteit.

Stel KPI’s vast waarmee je de voortgang naar deze doelen kunt meten. Populaire SEO KPI’s zijn organisch zoekverkeer, click-through rates (CTR), conversiepercentages en de positie van zoekwoorden.

2. Website-audit uitvoeren

Als het goed is heb je al de technische staat van je website bekeken. Maar het is goed om nog eens de problemen op te nemen, en kansen te identificeren. Zo weet je exact waar je de focus op moet leggen, en voer je geen taken uit die achteraf onnodig blijken.

Controleer de technische gezondheid, laadsnelheid, mobiele bruikbaarheid, on-page SEO-elementen en de algehele gebruikerservaring. Gebruik hier een tool voor zoals GoogleSpeed Insights. Download dit rapport en voeg dit aan je routekaart toe.

3. Concurrentieanalyse

Onderzoek jouw concurrenten. Ontdek welke zoekwoorden ze targeten en welke strategieën ze gebruiken. Het is belangrijk om te kijken wat je kansen zijn om beter te presteren dan de concurrentie. Onderstaande tools zijn geschikt voor het uitvoeren van een concurrentieonderzoek:

  • SimilarWeb
  • Ahrefs
  • SEMrush
  • SpyFu
  • Google Alerts
  • Social media-analyse

4. Zoekwoorden onderzoek

Voer grondig zoekwoordenonderzoek uit. Dit doe je om relevante zoekwoorden te vinden die jouw doelgroep gebruikt. Gebruik hiervoor een van de tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of AnswerThePublic.

Geef prioriteit aan zoekwoorden op basis van zoekvolume, concurrentie en relevantie. Zet ze overzichtelijk bij elkaar.

5. Contentstrategie ontwikkelen

De vijfde stap is een contentstrategie opzetten. Het is namelijk belangrijk dat je waardevolle en relevante content voor je doelgroep creëert. De inhoud van content moet antwoord geven op vragen en behoeften van gebruikers. Hierbij maak je op een natuurlijke manier gebruik van de belangrijkste zoektermen.

Maak een overzicht van de belangrijkste taken. Wie schrijft de blogs, wie verzorgt de afbeeldingen en video’s en wie is verantwoordelijk voor het optimaliseren van bestaande content? Natuurlijk kun je in het begin nog niet alle taken goed verdelen. Meestal vind je na een maand of twee de juiste balans.

Het helpt om met een team samen te werken. Maar wanneer je alles alleen doet, is het belangrijk om te noteren welke taken je op welk moment op je neemt. Neem in de SEO roadmap op dat je elke maand een contentkalender maakt. Hiermee heb je voor een hele maand frisse ideeën voor blogs, artikelen en social media posts.

6. Technische optimalisaties doorvoeren

In de roadmap moet staan welke technische SEO-optimalisaties je doorvoert. Hiermee los je fouten op de website op. Denk aan het verbeteren van de laadsnelheid, het optimaliseren van de site-architectuur en het instellen van een mobielvriendelijke ervaring.

Controleer deze takenlijst goed. Het is belangrijk dat je de taken aan de juiste personen toewijst. Wanneer er technisch iets niet goed gaat, heeft dit grote gevolgen voor je website.

7. On-page optimalisatie

Vaak wordt bij een SEO roadmap alleen aan het creëren van content, technische optimalisatie en linkbuilding gedacht. Maar het is net zo belangrijk om titels, meta-beschrijvingen, header-tags en interne links te optimaliseren. Dit doe je voor alle belangrijke pagina’s van je website.

Breng in kaart wanneer je deze optimalisatietaken uitvoert, wie dit doet en wanneer controle plaatsvindt.

8. Backlink-strategie

Afhankelijk van je benadering van linkbuilding, wil je misschien een backlink-strategie opnemen. Dit is het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van relevante en betrouwbare websites. Hiermee vergroot je de autoriteit van je site.

Maak een lijst van relevante websites waar je mee wil samenwerken. Maar ook hoe je deze gaat benaderen. Soms vind je relevante en betrouwbare partners bij een linkbuildingnetwerk. Maar het kan ook dat je relevante websites zelf wil benaderen en een voorstel wil doen.

Doe goed onderzoek naar de websites waar je mee gaat samenwerken. Backlinks kopen moet je niet doen, net zomin als backlinks op een linkfarm of een startpagina achtergelaten.

Plan maandelijks een moment in om je linkprofiel te onderzoeken, een eventuele spammy links te laten verwijderen.

9. Monitoring en rapportage

Stel regelmatige rapportage in om de voortgang van jouw SEO-inspanningen te volgen. Pas jouw roadmap aan op basis van de gegevens en inzichten die je verzamelt.

10. Geef je taken een logische volgorde

Wanneer je enige tijd met je SEO-strategie bezig bent, zul je merken dat bepaalde taken geen logische prioriteit hebben. Bijvoorbeeld eerst blogs schrijven en dan pas een zoektermenonderzoek. Of met linkbuilding beginnen, en later in het jaar technische optimalisatie.

Het is belangrijk dat je prioriteit geeft aan taken die een grote SEO-impact hebben. Wanneer je hiermee begint, verminder je de hoeveelheid tijd die je aan dit soort zaken besteedt.

Richt je in eerste instantie op SEO Quick Wins. Dit zijn eenvoudige taken die een hoge impact hebben. Ga hierna voor de langetermijnprojecten, zoals het creëren van content. Hoewel dit veel tijd vraagt, levert het ook veel op.

Als derde ligt de focus op achterstallig onderhoud. Dit soort taken kost weinig tijd maar heeft ook een lage impact. De minst belangrijke taak is die met een hoge inspanning en een lage impact.

Ik hoop dat mijn artikel je heeft geholpen bij het maken van een SEO roadmap. Voor vragen kun je contact met mij opnemen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven