Is Semrush betrouwbaar? De waarheid achter de statistieken

Bijgewerkt: 29 juli 2023

Veel marketeers, maar ook website eigenaren, maken gebruik van de SEO-tool Semrush. Van trefwoordonderzoek tot concurrentieanalyse, het biedt verschillende mogelijkheden. Maar dan moeten de gegevens wel betrouwbaar zijn.

Semrush is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest populaire SEO-tools. De rapporten die je uit deze tool haalt, zijn zeker nuttig. Maar volledig betrouwbaar zijn ze niet.

Dit is waar Semrush zijn gegevens vandaan haalt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak wordt gedacht dat Semrush een op zichzelf werkende tool is. Zoals bijvoorbeeld Google, dat zelf gegevens meet en analyseert. Semrush heeft een eigen algoritme met beperkte mogelijkheden. De meeste gegevens zijn afkomstig uit externe rapporten. Het heeft partnerschappen met grote zoekmachines en social mediaplatforms.

Semrush werkt ook op basis van anticipatie en veronderstelling. De crawlers van Semrush doorzoeken webpagina’s en analyseren deze. Hierbij wordt gekeken naar rankings in zoekmachines en het aantal backlinks. Ook wordt gekeken naar het verschil tussen organisch en betaald verkeer, en de betrokkenheid op social media.

Semrush anticipeert op basis van deze gegevens. Het berekent hoeveel verkeer een webpagina moet hebben, wanneer het op een bepaalde positie in Google staat.

Hoe betrouwbaar is Semrush?

Tot het jaar 2022 werkte Semrush vrij nauwkeurig. Sinds dat jaar is hier toch verandering in gekomen. Met betrekking tot populaire zoekopdrachten en zoekvolumes, kloppen de gegevens wel. Dit is ook niet zo moeilijk, dit soort data is makkelijk op te vragen bij Google. Zelfs wanneer je geen partnerschap hebt.

Kijk je naar bezoekersaantallen, dan is Semrush niet meer zo betrouwbaar als vroeger. De inschattingen die deze SEO-tool maakt, zijn vaak veel te laag. Maar het kan ook een uitschieter naar boven hebben. Laten we er een voorbeeld bijnemen.

Bovenstaande website laat in Google Search Console zien dat het ongeveer 400 bezoekers uit de organische zoekresultaten trekt. Dat is omgerekend 12.000 bezoekers per maand. Deze bezoekers zijn alleen uit Google afkomstig, je moet er ongeveer 5% bij optellen om ook het organisch verkeer uit andere zoekmachines te betrekken. Dan kom je uit op 420 bezoekers per dag.

Wat zegt Semrush? Deze tool schat de bezoekersaantallen heel anders in.

Je ziet dat Semrush voor dezelfde website een inschatting maakt van 9000 organische bezoekers per maand. Dat zijn er ongeveer 300 per dag.

Nu zou je denken dat 300 of 420 bezoekers per dag geen groot verschil is. Maar dat is het wel, want je hebt het over een verschil van maar liefst 40%. Bij sommige websites heb ik verschillen gezien van ruim 50%.

Op het gebied van bezoekersaantallen is Semrush niet betrouwbaar. Hoe dit komt is onbekend, misschien werkt de tool niet meer zo nauw samen met grote zoekmachines. Maar er is nog een reden waarom de gegevens niet meer zo betrouwbaar zijn. Dit heeft te maken met clickstream-gegevens.

Wat zijn Clickstream-gegevens?

Clickstream-gegevens zijn gegevens over gebruikersgedrag op het internet. Wanneer een persoon gebruik maakt van een browser, worden gegevens verzameld over elke klik die hij maakt. Denk hierbij aan bezochte websites en webpagina’s, welke zoektermen er gebruikt zijn maar ook op welke links de gebruiker op een webpagina klikt.

Clickstream-gegevens zijn bijvoorbeeld afkomstig uit webanalyse tools zoals Google Analytics. Maar Semrush heeft geen toegang tot jouw Google Analytics account, tenzij je dit zelf hebt ingesteld. Je ziet dan ook dat websites die Google Analytics en Search Console hebben gekoppeld aan Semrush, nauwkeurige gegevens laten zien.

Voor websites die deze koppeling niet hebben gemaakt, moet Semrush op een andere manier aan Clickstream-gegevens komen. Dit kan bijvoorbeeld via een browserextensie. Een aantal gebruikers wordt via de browserextensie gevolgd. Vervolgens staan die aantal gebruikers centraal voor alle gebruikers. Dat is ook de manier waarop statistieken omtrent televisieprogramma’s berekend worden.

Deze manier van meten maakt het een beetje onbetrouwbaar. Want wanneer 90% van de browserextensie-gebruikers niet geïnteresseerd is in bepaalde webpagina’s, geldt dit gelijk voor iedereen. Terwijl dit in het echte leven vaak heel anders is.

ISP-gegevens

Semrush kan ook clickstream-gegevens verzamelen via internet service providers (ISP’s). Dit soort providers verzamelt gegevens over de online activiteit van hun klanten. Vervolgens worden deze gegevens aan externe bedrijven verkocht.

Vanwege strengere wetten zijn ISP- gegevens niet meer zo makkelijk verkrijgbaar. Dat kan ook verklaren waarom de nauwkeurigheid van Semrush achteruit is gegaan.

Kloppen het aantal backlinks?

In deze SEO tool krijg je ook inzicht in het aantal backlinks. Niet alleen van je eigen website, maar ook van die van concurrenten. Je kunt bijvoorbeeld kijken welke belangrijke websites naar je concurrenten verwijzen. Mogelijk kun je hetzelfde als je concurrenten doen en ook deze backlinks regelen.

Voor Semrush is het niet zo moeilijk om het aantal backlinks te vinden, en welke domeinen naar elkaar verwijzen. Het linkprofiel van een website is over het algemeen goed in te schatten. Maar je moet weten dat deze inschatting niet voor 100% betrouwbaar is.

Zoektermen en zoekvolumes

Sommige data in Semrush is vrij nauwkeurig. Bijvoorbeeld wanneer het op zoektermen en zoekvolumes aankomt. Semrush haalt deze data uit de grote zoekmachines zoals Google en Bing. Deze data is voor iedereen vrij toegankelijk.

Is Semrush gratis of moet je betalen?

Omdat deze SEO-tool de laatste tijd niet meer zo nauwkeurig werkt, is het de vraag of je het wel moet gebruiken. Het prettige aan deze tool is dat je het dagelijks 10 keer gratis kunt gebruiken. Ondanks dat de gegevens kunnen afwijken, is het nog steeds een nuttige tool om je SEO-strategie te bepalen en bij te sturen.

Het geeft je statistieken over het verkeer van concurrerende websites, maar ook op welke zoekwoorden ze goed ranken. Houd er wel rekening mee dat de populaire zoekwoorden kunnen afwijken van de werkelijkheid.

Wanneer je intensief gebruik wil maken van deze tool, moet je betalen. De kosten van Semrush zijn in vergelijking met andere tools relatief hoog. Wanneer je een beperkt budget hebt is Semrush niet de eerste keuze.

Gebruik het om concurrenten te analyseren en voor een zoektermenonderzoek

Je moet Semrush niet gebruiken om je eigen website te meten en te analyseren. Daar heb je andere tools voor zoals Google Analytics, Search Console en het Bing webmaster programma. De data die je in deze tools vindt is zeer betrouwbaar. Google en Bing laten geen fouten zien. Wel moet je weten hoe je de data moet interpreteren.

Wil je de website van concurrenten analyseren? Omdat je geen toegang hebt tot hun analytics of webmaster programma’s, moet je terugvallen op een SEO-tool. Bekijk wat de inschattingen van concurrerende websites zijn. Bijvoorbeeld:

  • Aantal organische bezoekers
  • Betaald verkeer
  • Verkeer uit social media
  • Termen waarop ze ranken
  • Zoekvolumes van de populaire zoektermen
  • Directe concurrenten van jouw concurrent
  • Backlinks

Het is belangrijk om je concurrenten te begrijpen en hoe ze in verhouding tot jouw website staan.

Ook is Semrush geschikt voor het uitvoeren van een zoektermenonderzoek. De data die je in deze tool vindt, is bijna net zo betrouwbaar als wanneer je gebruik maakt van de Google tool.

Conclusie over de betrouwbaarheid

Om alles samen te vatten kan ik zeggen dat Semrush onbetrouwbaar is op de volgende gebieden:

  • Aantal organische bezoekers
  • Op welke zoektermen jij of je concurrenten ranken

En het is betrouwbaar omtrent de volgende gegevens:

  • Zoekvolumes
  • Moeilijkheidsgraad van zoektermen
  • Backlinks

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven