Is ChatGPT slecht voor SEO?

Bijgewerkt: 1 augustus 2023

Steeds meer marketeers en blogsites maken gebruik van ChatGPT. Het is eenvoudig om met deze kunstmatige intelligentieteksten en blogs te genereren. Helaas komen veel van deze teksten wat onnatuurlijk over. Bovendien ligt ChatGPT onder vuur, want het heeft letterlijk teksten gestolen.

Maak je gebruik van deze AI-tool? Dan moet je weten waarom ChatGPT slecht is voor SEO. Natuurlijk kan deze tool je helpen bij het genereren van teksten, maar het kan een negatieve impact op je website hebben.

Voorstanders en tegenstanders

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


ChatGPT is in 2022 populair geworden, dit is in 2023 alleen maar toegenomen. Marketeers en copywriters hebben ontdekt dat het heel eenvoudig is om hiermee teksten en blogs te maken. Het kost nauwelijks tijd om een tekst van 500 woorden eruit te persen. Binnen een minuutje staat deze tekst voor je klaar.

Inmiddels bestaan er duizenden websites die gevuld zijn met ChatGPT teksten. Sommige van deze websites weten goed in zoekmachines te scoren.

Met deze wetenschap kun je eigenlijk maar één conclusie trekken: ChatGPT heeft een positieve invloed op SEO. Helaas blijkt dit niet altijd zo. Inmiddels hebben de eerste ChatGPT gegenereerde websites de gevolgen hiervan moeten ondervinden.

ChatGPT heeft zowel voorstanders als tegenstanders. De voorstanders blijven vasthouden aan deze gratis tool en geven aan dat hun websites hoger in zoekmachines ranken. De tegenstanders zijn niet tevreden over de kwaliteit, ze laten zien dat het een negatieve impact op SEO heeft.

Het is een geweldige oplossing

Niemand kan ontkennen dat ChatGPT een geweldige oplossing is voor het snel schrijven van blogs of artikelen. Het is niet zomaar dat er vele YouTube video’s en cursussen over bestaan. Feitelijk doen de aanbieders van deze video’s en cursussen niets anders dan inspringen op een trend. Geen enkele aanbieder zal de gevaren van ChatGPT onderschrijven.

Hoe het rankt in zoekmachines

AI-content kan zeker goed scoren in de zoekresultaten van Google. Vaak zie je het gedurende de eerste dagen tot weken nadat het artikel is gepubliceerd. Maar: ChatGPT is slecht voor SEO. Dit komt omdat de gegenereerde inhoud niet voldoet aan de E-EAT vereisten van Google. Vaak zie je dan ook dat AI-content in het begin goed scoort, maar wanneer Google de tekst goed gaat beoordelen, het juist slechter scoort.

Toen begin 2023 duizenden marketeers en copywriters gebruik gingen maken van ChatGPT, waren ze razend enthousiast. Hun AI-content scoorden zo goed in Google, dat ze steeds meer met ChatGPT gingen maken. Maar na enkele weken hadden ze het nakijken, want hun content werd slechter beoordeeld als voorheen.

Dit is waarom ChatGPT slecht is voor SEO

Content moet voldoen aan de E-EAT-norm van Google. Dit houdt het volgende in:

  • Ervaring: vooral artikelen die een product of dienst beschrijven, moeten gemaakt zijn vanuit de ervaring van de schrijver.
  • Expertise: de schrijver moet aantonen dat hij kennis en vaardigheden heeft omtrent de onderwerpen die hij publiceert.
  • Autoriteit: de situatie waarbij mensen naar je luisteren omdat je positie en kwaliteiten hebt.
  • Vertrouwen: het publiek moet geloven dat jij als schrijver of bedrijf betrouwbaar bent.

Wanneer je bovenstaande bekijkt kun je wel begrijpen dat AI-content nooit aan deze normen kan voldoen. ChatGPT heeft geen kennis de expertise van de schrijver, en het kan ook geen autoriteit en vertrouwen opbouwen. Bovendien kan er niet geschreven worden vanuit de ervaring van degene die de prompt invoert.

Het is dus duidelijk dat ChatGPT teksten niet aan deze normen voldoen. Zelfs niet met de meest gespecificeerde prompts (=opdrachten voor AI).

Toch kan ChatGPT de productiviteit van schrijver verbeteren. Het is dus zeker geen slechte tool.

ChatGPT voor het maken van inhoud

Het voordeel van ChatGPT is dat het over een schat aan informatie beschikt. Je moet wel weten dat al deze informatie afkomstig is van bestaande bronnen zoals het internet en boeken. Deze informatie staat gratis ter beschikking. ChatGPT kan deze informatie opnieuw rangschikken en organiseren. Ook kan het samenvattingen maken.

Schrijvers halen hier voordeel uit. Wanneer je ChatGPT vraagt om een blogbericht over’ sporten tijdens de zwangerschap’ te schrijven, zal deze dit binnen een minuut voor jou doen. Je krijgt dan een blogbericht dat geschreven is op basis van de informatie die ChatGPT in zijn database heeft staan.

Inmiddels zijn er veel andere AI-tools verschenen die ook inhoud kunnen genereren. Sommige van deze tools werken slechter, omdat ze nog niet goed ontwikkeld zijn. Andere tools gaan wat beter met SEO om.

Verouderde en vaak onjuiste kennis

Wanneer je ChatGPT gebruikt moet je er rekening mee houden dat de kennis in de database verouderd is. Alle informatie is tot september 2021 bijgewerkt. Vanwege nieuwe wetgevingen mag ChatGPT de bestaande kennis niet zomaar actualiseren. Dit komt omdat er wat rechtszaken tegen OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, zijn aangespannen. Zo heeft OpenAI zonder toestemming van auteurs gebruik gemaakt van boeken, artikelen en teksten om ChatGPT te trainen.

Ook kan er sprake zijn van onjuiste kennis. In mijn onderzoek naar ChatGPT vroeg ik de tool om wat blogs te schrijven. In één van de blogs die over Chinese dwerghamsters moest gaan, maakte ChatGPT een grote fout. Het geloof aan dat in eerste dwerghamsters nestvlieders zijn, oftewel dat ze behaard en met open ogen ter wereld komen. Iets dat absoluut niet klopt.

Wanneer je ChatGPT teksten laat maken over een onderwerp waar je weinig kennis van hebt, kan het flink misgaan. Doordat je verkeerde kennis deelt gaat het publiek je wantrouwen.

Geen originele inhoud

Soms lijken door ChatGPT gegenereerde teksten heel erg op bestaande teksten. Dit heeft twee redenen.

De eerste reden is dat er veel informatie in ChatGPT is gestoken. Deze informatie is afkomstig van huidige bronnen. ChatGPT kan de informatie soms één op één overnemen, waardoor er niet langer sprake is van originele inhoud.

De tweede reden heeft te maken met het toenemend gebruik van deze tool. Wanneer twee mensen dezelfde prompt invoeren, is de kans groot dat er ook twee gelijke teksten uitkomen. Omdat je nooit kan weten welke prompt een ander gebruikt, is de kans aanwezig dat jouw inhoud niet origineel is.

Is dit slecht voor SEO?

Ja, inhoud die niet origineel is, zal heel slecht zijn voor SEO. Maar dat is niet het enige probleem, je geeft ook onnauwkeurige informatie. Een gezaghebbende schrijver zal dit nooit doen.

Kan Google AI-content detecteren?

Toen ChatGPT nog maar net op de markt kwam, was nog niet duidelijk dat het zoveel voor het genereren van blogs zou worden gebruikt. Sommigen denken dat je geen AI- gegenereerde inhoud mag gebruiken. Maar Google heeft verklaard dat dit wel is toegestaan. Het maakt voor Google niet uit hoe content tot stand is gekomen. Of je het nu zelf schrijft, hier een copywriter voor inhuurt of gebruik maakt van ChatGPT, het maakt voor Google geen verschil.

Wel kan Google AI-content detecteren. Het ziet aan de opbouw van een tekst of het door een mens of door een machine is gemaakt.

Dus Google kan het detecteren, maar het maak de zoekmachine niks uit dat je ChatGPT hebt gebruikt. Dan is ChatGPT toch niet slecht voor SEO?

Ja en nee. Sinds december 2022 heeft Google de E van ervaring aan zijn EAT-norm toegevoegd. Hierboven heb ik er het een en over erger uitgelegd. Het komt erop dat de schrijver van een tekst enige relevante ervaring moet hebben, wil hij er ook nauwkeurig over kunnen praten.

Een voorbeeld is een hotelrecensie, zonder dat de schrijver ooit in dit hotel is geweest. Of een review over een product waarbij de schrijver dit product nooit gebruikt heeft. Je kunt geen recensies of reviews schrijven over producten of diensten waar je nooit mee in aanraking bent gekomen.

Wanneer Google denkt dat je geen ervaring met je inhoudsonderwerp hebt, is dit slecht. En dat verklaart waarom ChatGPT slecht is voor SEO: het is niet geschreven vanuit ervaring.

Teksten schrijven voor mensen, niet voor zoekmachines

Het is belangrijk dat inhoud mensen helpt. Wanneer inhoud behulpzaam is, heeft het de potentie om hoog te rangschikken. Zelfs wanneer deze inhoud door ChatGPT is gemaakt.

Helaas worden veel ChatGPT teksten gemaakt om hoog te ranken in zoekmachines. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de intentie, behoeftes en wensen van gebruikers.

Dus wanneer je teksten of blogs door ChatGPT laat maken, vereisen ze altijd deskundige kennis en menselijk oordeel. Zolang je alleen maar gefocust werkt op het genereren van zoveel mogelijk inhoud, voldoe je niet aan de richtlijnen van Google.

Conclusie: ChatGPT is slecht voor SEO wanneer je AI-inhoud niet op een deskundige manier bewerkt en controleert.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven