Hoeveel moet je betalen voor SEO?

Bijgewerkt: 1 augustus 2023

Stel dat je bedrijf te weinig winst gemaakt. Er komt iemand naar je toe en hij zegt dat, als jij € 500 betaalt, dit jouw omzet vertienvoudigt. Zou je dit dan doen? Waarschijnlijk wel. Maar wanneer het onzeker is of het je omzet gaat verhogen, wil je die € 500 niet betalen.

Ik heb het over SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Niemand kan jou garanderen of de SEO-inspanningen succesvol zijn. Daarom is het zo lastig om een budget te bepalen. Weet je niet hoeveel je moet betalen voor SEO? Mijn calculator geeft antwoord op al jouw vragen.

Je concurrenten overtreffen op de resultatenpagina’s van zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is een van de meest krachtige marketingstrategieën. Het is een makkelijke manier om je concurrenten te overtreffen in zoekmachines. Vooral wanneer de focus op contentmarketing ligt. De ROI voor contentmarketing ligt op 1:35. elke euro die je aan dit onderdeel besteedt, zou in de praktijk € 35 aan omzet op moeten leveren.

Behalve wanneer je teveel betaalt voor SEO. Maar ook wanneer SEO op de verkeerde manier wordt toegepast. Helaas zijn er veel cowboys in de SEO-wereld actief. Ze doen maar wat, in de hoop het grote geld binnen te halen. Ben jij een van die vele die veel voor SEO betaalt?

Hoeveel kost SEO?

De meeste bedrijven betalen voor SEO tussen de € 1500 en € 5000 per maand. Kleine bedrijven werken met een maandbudget van € 1000 tot € 2000. Er zijn ook bedrijven die meer dan € 25.000 per maand betalen. En natuurlijk zijn er ook bedrijven die € 100 of helemaal niks aan SEO uitgeven.

Hoeveel je uitgeeft is afhankelijk van verschillende factoren. Dit heeft te maken met de grootte van je bedrijf en hoeveel budget je vrij kunt maken.

Een van de belangrijkste factoren is de prijs die het SEO-bureau of de SEO copywriter bepaalt. Je hebt dure en goedkope aanbieders. Een dure aanbieder betekent niet dat het betere resultaten oplevert.

Ontzettend veel aanbieders

Een snelle Google zoekopdracht laat zien dat er wereldwijd miljoenen SEO-bureaus actief zijn. Ze bieden vergelijkbare diensten aan, tegen concurrerende prijzen. Sommige kleine aanbieders hanteren aantrekkelijke lagere tarieven.

Met zoveel aanbieders is het lastig om een keuze te maken. Je moet niet alleen naar de prijs kijken maar vooral de resultaten. Een slechte SEO aanbieder belooft veel maar presteert weinig. Vaak zie je dit al aan hun website terug: deze rankt laag in de organische zoekresultaten.

Over het algemeen zien bedrijven die meer betalen voor SEO, betere resultaten. Bedrijven die minder dan € 500 per maand betalen, komen er het slechtst vanaf.

Te weinig voor SEO betalen maakt je ongelukkig. Je geeft meer geld uit dan dat het oplevert. Dan kun je beter helemaal niks met SEO doen.

Investeren in een vroeg stadium

De meeste bedrijven investeren pas in SEO, wanneer ze merken dat hun website slecht in zoekmachines scoort. Het is jammer om zo lang te wachten. Investeren in een vroeg stadium loont. Al bij de lancering van een nieuwe website, moet je een SEO-strategie ontwikkelen.

Toch durven veel bedrijven dit niet. Ze zijn bang dat ze geld uitgeven, zonder dat dit rendement oplevert. Het klopt dat betalen voor SEO in het begin weinig oplevert. Maar op de lange termijn behaal je een goed rendement op je investering.

SEO per maand, per uur of per project betalen

Bijna alle bedrijven betalen een SEO-expert per maand. Eigenlijk zou je dit niet moeten doen. Wanneer je per maand betaalt, maak je de SEO-expert lui. Hij weet dat er maandelijks geld binnenkomt, waardoor zijn inspanningen steeds minder worden.

Beter kun je per project betalen. Of per uur, maar dat laatste kan voor jou negatief uitvallen.

Wanneer je per project betaalt, verplicht je de SEO-expert om zich maximaal in te spannen. Al helemaal wanneer je een gedeelte achteraf betaalt. Maar hoe ziet een SEO-project precies uit? Je maakt afspraken over de hoeveelheid content die je krijgt aangeleverd. Of het aantal backlinks dat voor jou wordt geregeld.

Je kunt iedere maand nieuwe afspraken maken. Voor het SEO-bureau is dit niet leuk, want ze hebben liever dat je een vast maandbedrag betaalt. Maar voor jou is het beter om elke maand met nieuwe afspraken te werken. Zo ga je geen verplichting aan. Je kunt opstappen wanneer je wil.

Verwachtingen en werkelijkheid

Voordat je betaalt voor SEO, moet je het verschil kennen tussen verwachtingen en werkelijkheid. Over het algemeen krijg je bij SEO daadwerkelijk waar je voor betaalt. Je website gaat hoger ranken in zoekmachines. Hierdoor wordt je website beter gevonden en trek je meer organisch verkeer aan.

Toch gaat het binnen SEO vaak mis. De cowboys die alleen maar op jouw geld uit zijn, gebruiken black hat SEO technieken. Dit betekent dat ze trucjes inzetten om jouw website tijdelijk hoger te laten ranken. Hierdoor denk jij dat SEO resultaat oplevert. Je betaalt en bent tevreden. Maar na enkele weken begint de ellende: je webpagina’s worden lager gerangschikt. Soms verdwijnen ze helemaal uit de zoekresultaten.

Black Hat SEO is gevaarlijk. Het levert op de korte termijn op, maar uiteindelijk brengt het schade aan je website toe. Wees dus voorzichtig met dit soort SEO cowboys, want ze zorgen ervoor dat je website weinig waarde heeft.

Hoeveel moet je betalen voor SEO?

Je budget is erg belangrijk. Wanneer je een maandbudget van € 400 hebt, kun je ook niet meer aan SEO uitgeven. Toch is het beter om iets meer te betalen. Bedrijven die € 500 of meer per maand uitgeven, hebben 54% kans op goede resultaten.

Is het slecht om € 100 per maand voor SEO te betalen? Nee, met € 100 kun je zeker met zoekmachine optimalisatie doen. Je kunt bijvoorbeeld één tot drie teksten laten schrijven. Of wat backlinks aanvragen. Misschien heeft je website technische optimalisatie nodig. € 100 is dus niet slecht om aan SEO uit te geven.

Maar het is vaak te weinig. Je bent dan niet actief genoeg met je website bezig. Hierdoor duurt het heel lang voordat je resultaat ziet. Omdat jouw concurrenten meer voor SEO betalen, groeien ze harder. Wanneer jouw concurrenten autoriteit hebben opgebouwd, is het moeilijk om ze ooit te overtreffen.

Gegarandeerd op pagina één? Dat bestaat niet

Velen zijn slachtoffer van spammers en oplichters. Die geven garantie dat je op pagina één van de zoekresultaten komt te staan. SEO is geen kwestie van punt A naar punt B.

Ik ben lid van een Facebookgroep. Ik schrik er soms van hoeveel onervaren SEO-aanbieders hier actief zijn. Ze zeggen dat ze een nieuwe klant hebben binnengehaald en dat ze niet weten hoe ze deze klant op zoekterm-X kunnen laten ranken. Het is beangstigend om te bedenken dat jij misschien die klant bent.

Veel van deze onervaren aanbieders maken gebruik van Private Blog Networks. Dit zetten ze in om te linkbuilden. Vervolgens gebruiken ze ChatGPT of een student om teksten te laten schrijven. Jij als klant loopt risico. Bovendien doe je niks anders dan geld weggooien.

Laten we het dus niet over prijs maar over resultaten hebben. Wanneer je geen schade aan je website wilt toebrengen, is het belangrijk om voor goede SEO te betalen.

Dit kan ik allemaal voor jou doen

Ik zorg ervoor dat jouw website toegankelijk is voor zoekmachines. Je ontvangt content die voldoet aan de SEO-richtlijnen van Google. Bij het verzamelen van backlinks letten we op kwaliteit en relevantie, niet op hoeveelheid. Natuurlijke backlinks stimuleren je positionering in de SERP’s.

Een hoge gebruikservaring is net zo belangrijk. Je ontvangt hier advies over, en desgewenst helpt mijn team jou met het optimaliseren van je website.

Omdat content het belangrijkste onderdeel van SEO is, besteden we hier veel aandacht aan. Jouw content is uniek, matcht met belangrijke zoekopdrachten en houdt rekening met de zoekintentie.

In tegenstelling tot adverteren levert SEO niet direct resultaat op. Zelfs wanneer ik en mijn team het tot in de perfectie uitvoer, kost het tijd voordat de inspanningen beloond worden. Maar het is meer dan de moeite waard. Het verkeer dat je uit Google ontvangt is het best converterend!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven