ChatGPT of andere AI-schrijver: over het auteursrecht

Bijgewerkt: 29 april 2023

ChatGPT is de meest uitgebreide en populaire AI schrijver. Steeds meer mensen gebruiken hem voor het creëren van blogs. Hoewel het een geweldige manier is om aan (gratis) content te komen kleven er wel wat nadelen aan. Bijvoorbeeld het auteursrecht. Dat ligt niet automatisch bij jou waardoor anderen er met je blogs vandoor kunnen gaan.

Wat is ChatGPT?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een chatbot die op basis van kunstmatige intelligentie werkt, dat is ChatGPT. Dit prototype is ontwikkeld door OpenAI. Het is gespecialiseerd in het voeren van gesprekken met mensen. Hierbij kan de chatbot verschillende opdrachten uitvoeren waaronder antwoord geven op vragen, blogs schrijven of een brief aan de koning. Noem het maar op.

Het werd in 2022 populair toen bleek dat studenten het massaal gebruikten voor het maken van werkstukken of verslagen. Tegenwoordig is het ook een handige manier om dagelijks blog voor je website te maken.

Het auteursrecht van AI schrijvers

Kijk je naar auteursrecht dan is dit het exclusieve recht van de maker van een creatief werk. Te denken valt aan blogs, productomschrijvingen, foto’s, video’s, muziek of kunstwerken. Sommige AI-schrijvers zoals ChatGPT creëren unieke werken. Ze maken zich niet schuldig aan plagiaat. Dit betekent dat ze geen bestaande werken overnemen maar mogelijk wel als inspiratiebron gebruiken. Dat mag gewoon!

Eenvoudige AI copywriters doen aan plagiaat. Bijvoorbeeld het Nederlandse auto-artikel.ai dat ik begin 2023 op plagiaat betrapte. Waar je ook nog voor plagiaat moet betalen (inmiddels hebben ze, na mijn feedback, deze fout eruit gesloopt).

Goed, een AI-schrijver die aan plagiaat doet kan geen auteursrecht hebben. Maar hoe zit het met ChatGPT en vergelijkbare tools die unieke werken maken? Het zal je verbazen maar ze hebben GEEN auteursrecht.

Auteursrecht is alleen voor mensen

Er was eens een aap die een camera in handen kreeg en selfies maakten. De fotograaf publiceerde deze selfies in zijn boek. Een dierenrechtorganisatie spande een rechtszaak aan. De fotograaf zou zich schuldig maken aan inbreuk op het auteursrecht van de aap.

Na een jarenlange rechtszaak kwam de definitieve uitspraak: een aap is geen mens en kan dan ook geen auteursrecht claimen. Dieren hebben nu eenmaal geen juridische rechten.

Het auteursrecht is dus alleen voor mensen, niet voor dieren. Ook niet voor softwareprogramma’s of in dit geval AI-schrijvers.

Een AI schrijver is toch door mensen gemaakt?

Hier bestaat wel enige discussie over. Het is een feit dat een AI-schrijver zoals ChatGPT door mensen is ontwikkeld. Je zou dan ook denken dat de ontwikkelaar het auteursrecht heeft op alle teksten die hieruit voortvloeien.

Dat zou een beetje oneerlijk zijn. Stel dat jij een prachtig kunstwerk maakt. Dat doe je met verf van een bepaald merk. Heeft de maker van de verf dan auteursrecht, of jij? Het antwoord weet je vast al.

Of je schrijft een aantal blogs op een Apple MacBook. Kan Apple het auteursrecht over je blogs claimen, omdat je ze op hun laptop hebt gemaakt? Ook daar zou je het niet mee eens zijn. Dus: een AI schrijver heeft geen auteursrecht en de ontwikkelaar van die software ook niet.

Wie heeft auteursrecht bij AI artikelen?

Je laat een aantal blogs of teksten door een AI-schrijver maken. Het is in ieder geval duidelijk dat het programma geen auteursrecht heeft. Dus zou je denken dat het auteursrecht bij jou ligt. Ook niet!

Je hebt alleen auteursrecht wanneer je zelf creatieve keuzes hebt gemaakt. In dit geval heb je die creatieve keuzes aan ChatGPT of een ander programma overgelaten. Hierdoor heb jij GEEN auteursrecht. Feitelijk heeft niemand auteursrecht over AI-content.

Welke gevolgen dit heeft

Ondanks de geweldige ervaring met AI copywriters is het best gevaarlijk om gebruik van ze te maken. Ik heb inmiddels meer dan 10 verschillende AI schrijvers onder de loep genomen. Ik geef toe dat ChatGPT het prettigst werkt en weinig plagiaat laat zien. Toch zit hier een ontzettend groot nadeel aan.

Wanneer je de tool vraagt om een blog over tuinieren te schrijven dan doet hij dit netjes. Vervolgens formuleer je de opdracht iets anders en vraag je om een blog over de tuin winterklaar maken. Het valt direct op dat de blog weliswaar een andere insteek heeft maar dat bepaalde zinnen toch weer terugkomen. De derde opdracht is een blog laten schrijven over goedkoop tuinieren. En wat blijkt? Je krijgt nagenoeg dezelfde blog als de vorige twee.

Kijk, ben je de allereerste mens die blogs door ChatGPT laten schrijven dan is de kans groot dat je unieke blogs hebt. Ieder die achter jou aankomt krijgt vergelijkbare blogs aangeleverd. Het resultaat: het internet staat straks vol met dezelfde blogs.

Anderen kunnen je werk hergebruiken

Omdat je geen auteursrecht hebt over AI-content mogen anderen jouw werk hergebruiken. In de praktijk komt het erop neer dat ze de teksten mogen overnemen en op een eigen website publiceren. Misschien vervelend maar omdat jij geen auteursrecht hebt kun je hier helemaal niet tegen in verweer gaan.

Google controleert of je gebruik maakt van AI schrijvers

Google wil meegaan in de populariteit met betrekking tot Ai schrijvers. Daarom ontwikkelt dit bedrijf zijn eigen chatbot. Geweldig, eindelijk een tool waarmee je blogs creëert die door Google hoog geïndexeerd worden. Toch? NEE!

Google heeft al aangegeven dat het streng gaat controleren op AI aangedreven content. Heb je dit soort content op je website staan dan houdt Google wat minder van jou. Het resultaat is dat je niet zo hoog in de organische zoekresultaten scoort.

Het mag dan ook duidelijk zijn: een AI schrijver is een handig hulpmiddel voor het creëren van blogs. Het is echter aan te raden om die blogs naar je eigen hand te zetten en te personaliseren. Eén op één overnemen en publiceren is het slechtste wat je kunt doen.

Laat professionele teksten schrijven

Wil je absoluut uniek blijven? Schakel dan een professionele (SEO) tekstschrijver in. We helpen je tegen voordelige tarieven. Neem contact op of vraag direct de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven