Beste kopteksten voor Google

Bijgewerkt: 1 augustus 2023

Teksten of header-tags zijn belangrijk voor Google, maar ook voor je gebruikers. Volgens John Mueller van Google is de koptekst een sterk signaal dat vertelt wat het onderwerp van de pagina is. Daarom zijn ze een belangrijk onderdeel van SEO. En oh zo eenvoudig, want het kost weinig moeite om ze te maken.

Een goede koptekst maakt het verschil tussen een hoge ranking of misschien wel helemaal niet geïndexeerd worden. In dit artikel laat ik je zien hoe je de beste kopteksten voor Google kiest.

Helpful Expertise Authority & Trust

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Net als de inhoud van de webpagina, moet ook de koptekst behulpzaam zijn, expertise uitstralen, vanuit autoriteit zijn gemaakt en betrouwbaar zijn. Dit noem je ook wel Helpful Expertise Authority Trust oftewel HEAT.

Veel marketeers hebben het over EEAT. Is dit iets anders? Nee, het komt op hetzelfde neer. EEAT is zelfs de officiële benaming en staat voor de afkortingen Experience ,Expertise, Authority, Trust. De eerste, experience oftewel ervaring, is door Google als laatste toegevoegd. Wanneer je een artikel schrijft moet dit vanuit ervaring gebeuren. Bijvoorbeeld omdat je ervaring over het onderwerp of met het product hebt.

Je kunt je ervaring niet in een koptekst terug laten komen. Daarom is behulpzaamheid (helpful) het goede alternatief.

Wat is een headertag?

Vaak worden de benaming koptekst en headertag door elkaar gebruikt. Maar eigenlijk zit er een klein verschil tussen deze twee. Een header-tag is namelijk een HTML-tag. Het vertelt de browser welke stijl het moet gebruiken. Terwijl het bij een koptekst alleen om de tekst zelf gaat. Zeg maar de platte tekst, zonder HTML opmaak.

Het is belangrijk dat elke webpagina voorzien is van een H1-tag. Dit ziet er als volgt uit:

<h1>Dit is een titel</h1>

Voor tussenkoppen gebruik je de header-tags H2 t/m H6. Meestal gebruik ik alleen H2 en H3 op een webpagina.

Waarom header-tags zo belangrijk zijn

Met header-tags breng je structuur op een webpagina aan. Dat is prettig voor gebruikers want ze zien wat de titel en de tussenkopjes zijn. Veel mensen scannen teksten, waarbij er niet echt sprake is van aandachtig lezen. Doordat ze tussenkopjes scannen, kunnen ze bepalen of ze dat gedeelte willen lezen.

Header-tags zijn ook belangrijk voor zoekmachines. Je geeft aan zoekmachines het signaal wat de titel is, en waar de hoofdstuktitels staan. Zo kunnen zoekmachines beter begrijpen hoe je webpagina is opgebouwd.

De beste kopteksten bedenken

Dat je heading-tags moet gebruiken, dat is wel duidelijk. Nu komt het moeilijkste gedeelte: kopteksten bedenken. Dat is niet zo eenvoudig. Een goede koptekst oftewel een titel voldoet aan de volgende eisen:

  • Het trekt de aandacht van de gebruiker
  • Het speelt in op emoties
  • Het doet een belofte

Dat laatste is een beetje gevaarlijk want wanneer je in de titel een belofte doet, moet je dit in de tekst ook waarmaken. Gebeurt dit niet? Dan spreek je eigenlijk van een clickbait titel. Je maakt een geweldige titel om ervoor te zorgen dat mensen naar je artikel doorklikken, maar uiteindelijk stel je ze teleur.

Clickbait titels die in de zoekresultaten zichtbaar zijn, kunnen tijdelijk voor meer verkeer naar je website zorgen. Maar wanneer zoekmachines in de gaten hebben dat je met clickbait bezig bent, dan verdwijn je uit de indexatie.

Zoektermen in een koptekst gebruiken

Misschien heb je geleerd om altijd zoektermen in een koptekst te plaatsen. Het klopt dat zoektermen behulpzaam zijn voor zoekmachines. Ook zien gebruikers aan de hand van de titel en de gebruikte zoektermen, of het artikel aansluit bij waar ze naar op zoek zijn.

Je moet echter niet je hele titel volstampen met zoekwoorden. Wanneer je dit doet ben je spammy bezig. Neem in ieder geval het belangrijkste zoekwoord in de koptekst op. En dan nog eens één of meerdere keren in de andere header-tags. Maar niet te vaak, want hiermee schrik je lezers af. Lezers houden niet van herhalingen.

Wees behulpzaam

Een van de belangrijkste dingen op het internet is dat je behulpzaam bent voor anderen. Of dit nu op social media, via je website of een forum is. Door behulpzaam te zijn activeer je de wet van wederkerigheid. Mensen voelen zich dan genoodzaakt om jou ook ergens mee te helpen. Bijvoorbeeld door iets bij je te kopen, of je artikel te delen.

De wet van wederkerigheid geldt ook voor zoekmachines. Wanneer je artikelen schrijft die behulpzaam zijn voor gebruikers, zijn zoekmachines blij met jou. Als beloning ontvang je een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Toon expertise

Wanneer je een dierenwebshop hebt, ben je een expert op het gebied van huisdierverzorging. Elk artikel dat je schrijft komt voort uit jouw expertise. Maar het zou vreemd zijn wanneer je plots artikelen over meubelmakerij schrijft. Tenzij dit je tweede hobby is, maar dan ga ik even niet van uit.

Wanneer je blogs of artikelen over meubelmakerij op je dierenweblog plaatst, kan Google aan je gaan twijfelen. Je hebt immers nog geen expertise met dit onderwerp aangetoond. Daarom zullen je nieuwe artikelen waarschijnlijk niet zo hoog ranken. Ook niet wanneer je hier een goede koptekst bij maakt.

Laat altijd middels de koptekst zien dat je weet waar je over praat (expertise). Het kan lastig zijn om dit in je titel of koptekst terug te laten komen, maar onmogelijk is het niet. Hieronder heb ik wat voorbeelden van kopteksten geplaatst, waarin de expertise van de schrijver naar voren komt.

  • Het gebruik van data: inzicht van onze deskundige analisten
  • Van theorie naar praktijk: professionele begeleiding
  • Ontdek de kracht van AI met onze oplossingen

In elk van deze kopteksten is te zien dat hij geschreven is vanuit de ervaring van een deskundige.

Autoriteit in een koptekst naar voren laten komen

Autoriteit op het internet verwijst naar de mate van geloofwaardigheid van een website. Het zijn vooral zoekmachines die naar deze geloofwaardigheid kijken. Wanneer een website autoriteit heeft opgebouwd, zal deze hoger in de zoekresultaten verschijnen.

Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan de autoriteit van een website. Dit zijn contentkwaliteit, algehele autoriteit van een website en het aantal en de kwaliteit van backlinks. Maar ook sociale signalen.

Hoe kun je middels een koptekst autoriteit uitstralen? Dat kan een lastige zijn, want autoriteit moet je verdienen. Maar je kunt wel laten zien dat je gezaghebbend en betrouwbaar bent. Autoritaire kopteksten stralen zelfvertrouwen uit. Bijvoorbeeld:

  • Vertrouwd door duizenden klanten: de topkeuze voor jouw bedrijf
  • Achter de schermen bij (bedrijfsnaam), ontdek onze expertise
  • Bewezen oplossingen voor lekkende kranen

Vertrouwen opbouwen

Vertrouwen hangt nauw samen met behulpzaamheid, expertise en autoriteit. Wanneer het met die drie dingen goed zit, bouw je vertrouwen op. Dit betekent dat de koptekst een belofte waarmaakt. Wanneer je bijvoorbeeld een titel zoals “12 tips om blijvend af te vallen” gebruikt, moet je ook daadwerkelijk die tips geven. De tips moeten vooral bruikbaar zijn. Dus niet zoiets als ‘ga elke dag 2 uur hardlopen’. Daar zitten mensen niet op te wachten.

Vertrouwen opbouwen bij publiek is iets dat je gewoon moet doen. Het is de basis voor langdurige relaties met klanten. Vertrouwen heeft ook met geloofwaardigheid te maken. Het publiek neemt jouw boodschappen veel serieuzer.

Wanneer je betrouwbaar bent, heeft het publiek een positieve kijk op je merk. En mocht je ooit geconfronteerd worden met een negatieve situatie, dan helpt een sterk vertrouwen bij het publiek om er zonder kleerscheuren uit te komen.

Je ziet dat je veel kunt bereiken met de juiste kopteksten. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om een koptekst voor je blog of artikel te bedenken. Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven