Hoe maak je je website bekend? 11 effectieve methoden

Bijgewerkt: 21 juli 2023

Je website staat online en je wil dat iedereen hem ziet. Je hebt er tenslotte niet zomaar veel tijd en misschien wel geld in gestoken. Het promoten van je website hoeft niet duur te zijn. Met de juiste technieken kan dit zelfs helemaal gratis.

Ik heb veel aanbieders gezien die je beloven dat je jouw website gratis bekend kan maken. Aan het einde van het artikel kom je er achter dat je toch ergens voor moet betalen. Niet in dit artikel. Je krijgt van mij een aantal goede ideeën om, zonder ook maar één cent uit te geven, je website bekend te maken.

Organisch promoten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je wil jouw website bekendmaken, maar hoe doe je dat? Marketingbureaus beloven je soms gouden bergen. Je zou topposities kunnen behalen of 1000 extra bezoekers per dag, je hoeft alleen maar voor hun diensten of een of andere vage cursus te betalen.

Het is verstandig om voorzichtig om te gaan met dit soort beloftes. Niemand kan een hoge positie in Google beloven, of 1000 bezoekers per dag. het internet, zoekmachines en gebruikers zijn heel grillig. Als iemand mij een dergelijke belofte op veel bezoekers of een hoge positie zou doen, zou ik heel hard wegrennen. In ieder geval niet mijn geld hieraan uitgeven.

Je kunt je website gratis bekendmaken. Zonder dat je hier een marketingbureau, een tekstschrijver of een cursus voor nodig hebt. Hieronder vind je 11 effectieve methoden om je website te promoten.

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het eerste waar je je mee bezig moet houden is zoekmachine optimalisatie. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor gebruikers en zoekmachines. Richt je hierbij op het delen van waardevolle content, het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel en technische optimalisatie.

Veel bedrijven schakelen hier een SEO-tekstschrijver, copywriter en/of marketingbureau voor in. Dat is helemaal niet nodig. Met mijn individuele training SEO & Social Media heb ik tientallen ondernemers geholpen met het gratis bekendmaken van hun website. Dit scheelt je honderden tot wel duizenden euro’s per maand!

SEO is niet zo moeilijk, je moet je er alleen in verdiepen en er de tijd voor nemen. Ook moet je weten wat je doelgroep is en wie je concurrenten zijn. Daarnaast moet je aan de slag gaan met bepaalde zoekwoorden en zinsdelen. Hierbij maak je gebruik van een SEO-tool, maar het inzetten van je creativiteit is net zo belangrijk.

2. Waardevolle blogs schrijven

Contentmarketing is een krachtige tool om je website bekend te maken. Met name blogs scoren goed, mits ze ook waardevol voor het publiek zijn. Zorg dat de inhoud aansluit bij de interesses van de doelgroep. Dit betekent dat je eerst moet weten wie je doelgroep is, en wat hen bezighoudt.

Richt je altijd op SEO-blogs. Deze zijn geoptimaliseerd volgens de richtlijnen van zoekmachines. Natuurlijk moet je voor het publiek schrijven, maar het is wel zo handig wanneer je blogs in zoekmachines gevonden worden. Daarom doe je een zoektermenonderzoek en kijk je welke zoektermen relevant zijn voor de onderwerpen waar je over schrijft.

3. Gastbloggen

Wil je jouw website meer bekendheid geven? Verdiep je in gastbloggen en de effecten hiervan. Het is iets wat tijd vraagt om uit te voeren, maar het heeft vaak verrassend veel voordelen. Bloggen houdt in dat je voor andere websites interessante blogposts schrijft. Ze publiceren die op hun website. In de blog staat een linkje naar jouw website.

Waarom moet je gast bloggen? Dit doe je om twee redenen. Ten eerste toonde jouw expertise via de website van een ander. De website in kwestie profiteert van waardevolle blogs, door jou geschreven. Het tweede is dat je hiermee aan linkbuilding doet. Elk kwalitatief linkje naar je website, telt mee binnen je linkprofiel.

4. Podcasts maken

Steeds meer mensen geven de voorkeur aan het bekijken van video’s of het luisteren naar podcasts. Door hierin mee te gaan, luister je naar het publiek en geef je ze waar ze behoefte aan hebben. Maak podcasts over onderwerpen die bij je bedrijf of website aansluiten. Deel deze podcasts niet alleen op je website maar ook via social media.

Wanneer de inhoud van je podcasts interessant genoeg is, gaan anderen ze delen. Zo bouwt je website bekendheid op.

5. Social media

Natuurlijk moet je ook aanwezig zijn op social media. Het is een van de makkelijkste manieren om je website onder de aandacht te brengen. Kies minstens drie sociale kanalen waar je doelgroep actief is. Bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Twitter.

Deel regelmatig iets op social media. Ga de interactie aan, wat betekent dat je op anderen reageert. Door consistent op social media te posten, weet het publiek wat het aan jou heeft. Zorg uiteraard dat een linkje naar je website in je social mediaprofielen staat.

6. E-mail marketing

Krijg je veel bezoekers op je website? Het is zonde om ze gewoon te laten vertrekken. Veel van deze bezoekers komen nooit meer terug. Doe aan e-mail marketing, de beste methode om lange tijd contact met bezoekers te onderhouden. Met de juiste nieuwsbrieven zet je een deel van die bezoekers om in betalende klanten.

Het mooie aan e-mail marketing is dat mensen hierdoor jouw website niet vergeten. Oftewel: hij wordt steeds bekender. Die kans laat je toch niet liggen?

7. Google Mijn Bedrijf

Meld je bedrijf op Google aan. Maak een Google Mijn Bedrijf account en verifieer dat jij het echt bent. Wanneer iemand op zoek is naar je bedrijf, of een dienst of product die hij aanbiedt, verschijn je in de lokale zoekresultaten. Ideaal om je website bij het lokale publiek onder de aandacht te brengen.

8. Actief zijn op een forum

Meld je aan op een forum met onderwerpen die binnen jouw niche valt. Reageer als een expert, zodat je anderen helpt met hun problemen of vragen. Wees voorzichtig met het delen van linkjes naar je website, dit wordt vaak als spam gezien. Het helpt wel om een linkje naar je website in je handtekening op te nemen.

9. Vragen beantwoorden op Quora of goedevraag.nl

Laat zien dat jij de expert bent binnen je vakgebied. Ga naar Quora of goedevraag.nl en maak hier een account aan. Beantwoord vragen van gebruikers waar jij het antwoord op weet. Doe dit vanuit je kennis en ervaring.

Het mooie aan dit soort websites is dat ze erg populair zijn. Hierdoor verschijnen ze vaak op de eerste pagina van Google, met name voor de langere zoekopdrachten. Houd er wel rekening mee dat die populariteit ook marketeers van lage kwaliteit aantrekt. Daarom is het belangrijk om met veel zorg je aanwezigheid op dit soort websites te presenteren. Zodat je niet als spam overkomt.

Beantwoord op een professionele wijze vragen van gebruikers. Plaats hierbij af en toe een linkje naar een relevante blog van jou, maar doe dit niet te vaak. Als je het op de juiste wijze gebruikt is dit een goede manier om je website te promoten.

10. Je e-mail handtekening

Hoe makkelijk is het om mensen sneller naar je website te leiden via je e-mails? Wanneer je iemand een mailtje stuurt, of dit nu privé of zakelijk is, voorzie je deze altijd voor een professionele e-mail handtekening. Hierin staat je naam, wat je doet en een linkje naar je website.

Plaats deze e-mail handtekening onder verschillende e-mailsaccounts. Dat hoeft dus niet alleen je zakelijke e-mail te zijn. Vooral wanneer je website net online staat, kun je wel wat extra promotie gebruiken. Bedenk dat mensen nieuwsgierig zijn en soms op de link in je e-mail handtekening klikken.

11. Focus op kwaliteit

Het belangrijkste is dat jouw content van de allerhoogste kwaliteit is. Daar bedoel ik niet mee dat je teksten 100% foutloos moeten zijn. Zelfs de beste schrijvers maken af en toe een tikfout of een taalfout. Met kwaliteit bedoel ik dat de inhoud zeer waardevol voor bezoekers is.

Deel artikelen die uitgaan van jouw deskundigheid. Elk artikel moet de gebruiker helpen bij het beantwoorden van een vraag of het oplossen van een probleem. Het gaat erom dat je behulpzaam bent. Doe dit middels blogs, podcasts, video’s en social media. Maar ook op elk ander platform waar je content deelt.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Wanneer je tijd steekt in goede kwaliteit, helpt dit bij het opbouwen van vertrouwen. Op de lange termijn levert dit ontzettend veel op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven