TikTok voor volwassenen: video’s voor ‘grote mensen’

Bijgewerkt: 21 juli 2023

De doelgroep van TikTok bestaat grotendeels uit jongeren en jongvolwassenen. Het is een populaire app bij tieners en twintigers. Goed nieuws voor iedereen die ouder is: er komen steeds meer 30-plussers bij. Is TikTok voor volwassenen echt interessant? Er staan een paar adult-video’s op, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de app zich op ouderen richt.

Of je nu een maker van video’s bent, of je vindt het leuk om video’s te bekijken, TikTok voor volwassenen is niet zo vanzelfsprekend. Je moet de ‘adult only’-content kunnen waarderen.

In dit artikel laat ik zien wat de doelgroep van TikTok is en adult content precies inhoudt. Ook bespreek ik de mogelijkheden voor bedrijven, en of het wel interessant is om op TikTok aanwezig te zijn.

De doelgroep van TikTok

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je 30 jaar of ouder bent, is TikTok niet het eerste sociale mediaplatform waar je aan denkt. Of toch wel? Sinds 20020 hebben steeds meer volwassenen de app ontdekt. Om deze doelgroep tegemoet te komen, heeft TikTok de ‘adult only’-content gelanceerd. Hiermee concurreert het platform met OnlyFans.

De gemiddelde leeftijd

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim 33% van de TikTok gebruikers 10 tot 19 jaar oud is. 29% is tussen de 20 en 29 jaar. Gevolgd door de groep gebruikers van 30-49 jaar oud (16%).

Hoe ouder, hoe minder vertegenwoordigd op dit platform. Ruim 14% van de gebruikers is tussen de 40 en 49 jaar oud. 8% komt voor rekening voor vijftigplussers.

Ondanks dat de meeste gebruikers jonger dan 30 jaar zijn, heeft er door de jaren heen wel een interessante verschuiving plaatsgevonden. Kijk maar eens naar onderstaande cijfers, wanneer je de verschillende groepen samenvoegt:

  • Tot 30 jaar oud: 45%
  • Vanaf 30 jaar oud: 55%

Jawel, de 30-plussers staan aan de winnende kant. Dit betekent dat er steeds meer volwassenen een TikTok account aanmaken.

Video’s voor iedereen

Oorspronkelijk richtte TikTok zich op dansjes. Tegenwoordig kom je vooral video’s met humor tegen. Hoe gekker hoe beter.

Opvallend is dat verticale video’s het beter doen. Dat zijn video’s die goed te bekijken zijn wanneer je de smartphone rechtop houdt. Daarnaast scoren video’s die langer dan 5 seconden duren, ook beter dan de kortere exemplaren. Mocht je een video op dit platform willen publiceren, houd hiervan rekening mee.

Een leeftijdsgrens op content

Sommige video’s zijn niet geschikt voor jeugdige kijkers. Denk bijvoorbeeld aan grof taalgebruik, video’s waarin alcohol wordt genuttigd of een schaars geklede dame die in haar achtertuin te zonnen.

Dit soort video’s wil je niet aan kinderen tonen. Maar wel aan volwassenen. En dat is precies wat met TikTok voor volwassenen bedoeld wordt: je komt content tegen waaraan een leeftijdsgrens zit.

De maker van de video bepaalt zelf of er een leeftijdsgrens moet worden gesteld. En ook wat die grens dan is.

Zonder kleren is niet toegestaan

Voordat je razend enthousiast wordt en direct een account aanmaakt: TikTok staat geen video’s toe waar mensen geen kleren aan hebben. Schaars gekleed mag, maar het mag dan niet al te sensueel zijn. Het is tenslotte geen P*rnHub.

TikTok 18+

Wil je toch dit soort video’s zien, dan moet je de app TikTok 18APK installeren. Houd er wel rekening mee dat dit geen officiële applicatie van TikTok is. Hoewel ze wel zo doen lijken, en ze gebruiken zelfs het officiële logo van TikTok. Behalve dan dat Gmail-adres op hun contactpagina, daaraan zie je dat het een namaak-app is.

Een TikTok bedrijfsaccount

Steeds meer mensen geven de voorkeur aan het bekijken van video’s of het luisteren van podcasts. Het lezen van blogs is nog steeds populair, maar minder dan vroeger. Op TikTok heb je de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken. Handig wanneer je vanuit je bedrijf video’s wil delen. Zo maak je een zakelijk account aan:

  • Installeer de TikTok-app en open deze
  • Maak eerst een normaal account aan
  • Voltooi alle stappen
  • Tik onderaan op het gedeelte Profiel
  • Tik op de knop Menu
  • Tik op Instellingen en privacy
  • Tik op Account beheren
  • Tik op ‘Overschakelen naar zakelijk account’

Waarom zou je voor een bedrijfsaccount kiezen? Omdat je dan precies bij kunt houden hoe goed je video’s presteren, en welke content populair is. Je ontvangt een werkruimte met promotie-informatie. Ook krijg je ondersteuning bij het vinden van creatieve ideeën.

Een extra toevoeging is dat je een e-mailadres op je TikTok profiel kan plaatsen, iets dat met een privéaccount niet kan. Bovendien krijg je exclusieve toegang tot de commerciële muziekbibliotheek. Deze bibliotheek bevat vooraf goedgekeurde geluiden en of nummers van opkomende en ervaren artiesten.

Is een zakelijk account interessant voor mijn doelgroep?

Je moet vooraf bepalen of je doelgroep mogelijk actief is op TikTok. Bedenk dat ruim 55% van de gebruikers 30 jaar of ouder is. Dit betekent dat de kans vrij groot is dat jouw doelgroep hier aanwezig is.

Definieer je doelgroep. Verkoop je rollators, dan moet je niet op TikTok zijn. Maar verkoop je kinderkleding, dierproducten, sieraden, gadgets of andere populaire items, dan is TikTok een goed platform om je bedrijf naamsbekendheid te geven.

Dit geldt ook voor bedrijven die diensten aanbieden. Bijvoorbeeld het schildersbedrijf dat how-to video’s deelt. Veel mensen kunnen dit soort video’s waarderen.

Wanneer moet je content voor volwassenen markeren?

Kijk even goed welke video’s je publiceert. Heb je het idee dat het alleen voor volwassenen is, markeer het dan ook als zodanig. Doe dit zeker wanneer je een zakelijk account hebt. Je wil niet dat jouw account opgeschort wordt, omdat jij je niet aan de regels houdt.

Het effect voor bedrijven of ondernemers

TikTok stimuleert de verkoopcijfers van bedrijven. Hierbij is het belangrijk om consequent video’s te tonen. Toch levert adverteren op TikTok meer resultaten op. Volgens een studie ervaren Europese bedrijven een 64% hogere ROAS, maar alleen wanneer het om betaalde content gaat.

De vraag is of je altijd moet adverteren op dit platform. Nee, want ook wanneer je alleen organische views scoort, is dit beter dan helemaal geen views. Zonder te adverteren, maar wel met de delen van de juiste content, kun je jouw verkoopcijfers een boost geven van wel 20%. Helemaal niet gek voor je aanwezigheid op een videoplatform.

Hier moet wel bij gezegd worden dat het draait om het delen van de juiste video’s, op de juiste momenten. De volgende video’s scoren hoog op TikTok:

  1. Humoristische video’s
  2. Uitdagingen (challenges)
  3. Sketches
  4. Duetten
  5. Dansjes
  6. Fitness of sport
  7. Doe het zelf of woningrenovatie
  8. Schoonheid en huidverzorging
  9. Mode
  10. Advies of lifehacks
  11. Huisdieren

En ook echt in deze volgorde. Dus als je producten of diensten aanbiedt, en je kunt hier video’s over maken in een van bovenstaande categorieën, moet je zeker een zakelijk TikTok account aanmaken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven