Grootste marketing bureau Nederland: wie is de winnaar?

Bijgewerkt: 16 april 2023

Nederland telt meer dan 27.000 marketingbureaus. Veel van zijn ‘kleintjes’: zzp’ers of eenmanszaken die soms met andere specialisten samenwerken. Een klein aandeel van dit soort bureaus heeft meerdere mensen in dienst. Benieuwd naar het grootste marketing bureau van Nederland? Ik deed hier onderzoek naar.

Definitie van marketingbureau

Tja, wat is een marketingbureau precies? Dit is in ieder geval een bedrijf dat andere bedrijven helpt met het promoten van hun producten of diensten. Ze bedenken creatieve en strategische manieren om ervoor te zorgen dat mensen geïnteresseerd raken in wat een bedrijf te bieden heeft.

Hierbij kun je al gelijk een kanttekening plaatsen. Een SEO tekstschrijver helpt namelijk ook met de promotie van producten of diensten. Een reclamebureau doet dat ook. Het verschil is dat een marketing bureau van alles wat doet. Zoals reclame maken, websites ontwerpen, beheren van social media-account, SEO en adverteren.

Wat is het grootste marketingbureau van Nederland?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eerst een waarschuwing: het grootste bureau hoeft niet gelijk de beste zijn. Een bedrijf met duizenden werknemers wil namelijk niet zeggen dat het ook goed werk uitvoert. Kijk maar eens naar Royal Imtech, dat door fraude failliet ging.

Laat ik dat dus vooropstellen: het grootste Nederlandse marketingbureau is niet direct de beste keuze. En vaak ook niet de goedkoopste keuze, want grote bedrijven vragen nu eenmaal meer geld.

Oké, laten we nu gaan kijken wat het grootste bureau op het gebied van marketing is.

Het is moeilijk om precies te zeggen welke marketingbureau het grootste is. Dit is namelijk van verschillende factoren afhankelijk. Denk hierbij aan omzet, aantal werknemers, bereik en klantenbestand. Bovendien veranderen de ranglijsten van de grootste marketingbureaus vaak. Dit heeft met de concurrentie tussen de verschillende bureaus te maken.

Wereldwijd gezien

Kijk je naar bekende en grote marketingbureaus wereldwijd dan komen er een aantal namen bovendrijven:

  • Omnicom Group
  • Publicis Groupe
  • Interpublic Group (IPG)
  • WPP
  • Dentsu

Dit zijn bureaus met wereldwijde vestigingen. Ze bieden alle marketingdiensten aan die je maar kunt bedenken. Deze bureaus hebben zeer grote klantenbestanden. Bovendien werken ze met bekende merken samen.

En dit zijn de grootste van Nederland

Zoals je hierboven hebt kunnen zien is het lastig om te zeggen wie of wat de grootste is. Toch heb ik een poging gewaagd en een aantal grote en bekende marketingbureaus in Nederland op een rij gezet.

ARA Creative Agency – Een van de grootste reclamebureaus van Nederland, met een breed scala aan diensten op het gebied van creatieve strategie, branding, advertising, digital marketing en meer.

EssenceMediaCom – Een toonaangevend mediabureau in Nederland dat gespecialiseerd is in mediastrategie, planning en inkoop, zowel offline als online, voor verschillende merken.

Mirabeau – Een digitaal marketingbureau dat zich richt op het creëren van optimale gebruikerservaringen. Heeft expertise in onder andere webdesign, e-commerce, data-driven marketing en customer experience. Is in 2016 door een Amerikaans bedrijf overgenomen.

Dept – Een internationaal digitaal marketingbureau met vestigingen in Nederland en andere landen. Er is gespecialiseerd in digital strategy, creatieve concepten, webdevelopment, data-analyse en online marketing.

Havas Lemz – Een creatief bureau dat zich richt op merkcommunicatie, content marketing, social media en digital marketing.

Ogilvy – Een wereldwijd marketing- en communicatiebureau, met een sterke aanwezigheid in Nederland. Richt zich Op branding, advertising, digitale marketing, PR en meer.

Isobar – Een digitaal marketingbureau dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van innovatieve digitale strategieën, user experience (UX) design, e-commerce en data-analyse.

Hoe groter het marketingbureau, hoe meer je betaalt

Sommige bedrijven groeien flink door en worden steeds goedkoper. Denk maar eens aan de Action of Primark. Oké de producten die ze aanbieden zijn heel basic maar in vergelijking met andere aanbieders van soortgelijke producten blijven deze twee goedkoper.

Bij marketingbureaus is het juist andersom. Hoe groter het marketingbureau, hoe meer jij als klant gaat betalen. Hoe kan dit? Dat heeft met de hoge kosten te maken. Grote marketingbureaus krijgen te maken met verschillende soorten kosten:

  • Het kopen of huren van een kantoor of pand
  • Personeel (een van de grootste kostenposten)
  • Reclame voor het bureau maken

kijk, af en toe verschijnt er reclame van een marketingbureau of een webdesigner (of wat dan ook) op tv of langs de snelweg. Sommige van deze reclames zorgen ook nog eens voor teleurstelling: ze beweren iets en als je dan op hun website kijkt is dat helemaal niet waar. Maar laat ik het even niet over clickbait reclame hebben. Maar over het feit dat ze veel voor dit soort reclame-uitingen betalen. Dat wordt aan jou als klant doorberekend. Zo werkt dat nu eenmaal.

Maar de Action en de Primark maken toch ook reclame? Ja, maar dan heb je het over bedrijven met een miljoenenomzet. Die kunnen zich die marketingkosten wel permiteren. Natuurlijk zit de reclame ook in de prijs verwerkt, maar door de megahoge omzetten kunnen dit soort bedrijven hun prijzen nog steeds heel laag houden.

Nederlandse marketingbureaus hebben helemaal geen miljoenenomzet. Tenminste, ik ben ze nog niet tegengekomen en ik heb toch echt wel grondig onderzoek gedaan (bron: top 500 bedrijven in Nederland).

Is een klein marketingbureau een betere keuze?

Weet je waar je vaak ook voor betaalt? Voor de naam. Een bedrijf met een bekende naam kan makkelijk meer vragen, ongeacht of de dienst ook beter is dan anderen. Toen ik nog maar net met marketing begon, hanteerde ik lage tarieven. Naarmate mijn naamsbekendheid groeide kon ik meer gaan vragen.

Toch deed ik dit heel beperkt. Waarom eigenlijk? Omdat ik al jarenlang van mening ben dat er veel te veel voor online marketing wordt gevraagd. Natuurlijk, je moet als marketing bureau uit de kosten komen. En je wil ook winst maken. Maar ik ben van mening dat er soms teveel winst wordt gemaakt. En dat over de rug van hardwerkende ondernemers.

Dus, ondanks dat verschillende klanten mij hebben gezegd dat ik best mijn tarieven mag verhogen: ik doe het niet! Sterker nog, binnenkort ga ik mijn 20-jarige kennis en ervaring, inclusief mijn zelfontwikkelde technieken, met ondernemers delen. Zodat ze geen duur marketingbureau meer in hoeven te huren.

Dus om nog even antwoord te geven op de vraag: is een klein marketingbureau een betere keuze? Ja dat kan zeker een betere keuze zijn, al is het alleen maar om de prijs. Bovendien zijn er heel veel kleine marketingbureaus met bewezen resultaten.

Zo selecteer je het juiste marketingbureau in Nederland

Je hebt marketingbureaus die beloven dat je topposities in Google gaat halen. Je hebt er ook die beweren dat ze het geheim van Google kennen. Of dat ze de grootste, de beste, de goedkoopste of de grappigste zijn. Weet je, al die dingen zeggen uiteindelijk niks over de resultaten.

Hoe weet je dan wat de beste keuze is? Je keuze maak je op basis van de volgende selecties:

Bepaal je doelstellingen. Wat wil je bereiken met je marketinginspanningen? Wil je meer online zichtbaarheid, leads genereren, je merkbekendheid vergroten of je sociale media-beheer verbeteren? Niet elke marketingbureau kan dit allemaal realiseren.

Onderzoek en vergelijk marketingbureaus. Bekijk hun websites, lees hun case-studies en klantbeoordelingen en vraag om aanbevelingen van anderen in je branche. Maak een lijst van marketingbureaus die aansluiten bij je doelstellingen en behoeften.

Controleer expertise en ervaring. Bekijk welke diensten ze aanbieden en of ze ervaring hebben met marketingstrategieën en tactieken die relevant zijn voor jouw branche.

Budget en prijsstelling. Marketingbureaus hanteren verschillende prijsmodellen, zoals uurtarieven, projectprijzen of retainer-fees. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van de kosten en vergelijk deze met je budget. En let op: duur wil niet zeggen dat dit ook de meeste resultaten oplevert.

Communicatie en samenwerking. Let op hoe het marketingbureau communiceert tijdens het selectieproces. Zijn ze proactief, responsief en duidelijk in hun communicatie?

Creativiteit en innovatie. Kies een marketingbureau dat op de hoogte blijft van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche.

Resultaten en metingen. Vraag naar hun aanpak van metingen en rapportage van resultaten.

Chemie en vertrouwen. Last but not least, is een goede chemie en vertrouwensrelatie tussen jou en het marketingbureau belangrijk.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven