Advertorial voorbeeld: zo moet het

Bijgewerkt: 16 april 2023

Een advertorial is een wolf in schaapskleren. De perfecte manier om lezers te overtuigen of over te halen. Om één en ander te verduidelijken vind je in dit artikel een advertorial voorbeeld. Maar ook de voor- en nadelen van een advertorial.  Het is immers belangrijk dat je niet zomaar voor het eerste het beste artikel gaat: je investering moet ook wat opleveren.

Wat is een advertorial?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een advertorial lijkt op het eerste oog op een normaal redactioneel artikel. Denk hierbij aan een nieuwsbericht of een nieuwswaardige blogpost. Opvallend is dat een advertorial probeert aan te prijzen of te verkopen. Het kan gaan om merkbekendheid, aanbieden van diensten of de verkoop van een product.

Een advertorial is dus een advertentie maar dan verpakt als redactioneel artikel. Daar waar een advertentie vaak uit enkele zinnen bestaat kan een advertorial al snel tussen de 200 en 600 woorden bevatten, soms nog meer.

Niet als advertentie herkenbaar

Bij een advertorial is het belangrijk dat de lezer de tekst niet direct als advertentie herkent. Toch eisen kranten en tijdschriften dat er advertorial of advertentie boven het stuk komt te staan. Een advertorial op het internet wordt veel minder vaak van deze begeleidende tekst of waarschuwing voorzien. Daarom is een online advertorial zeker interessant.

Situaties waarbij je voor een advertorial kiest

Niet altijd is een advertorial geschikt, deze moet bij de situatie passen. Ten eerste de verspreiding: gebeurt dit via het internet (een website), krant, tijdschrift of vakblad? Wat is de niche of branche? Een advertorial over huisdieren past niet in een financieel dagblad. Het is dus heel belangrijk om naar de wijze van verspreiding te kijken.

Een advertorial kan meer aanspreken dan een advertentie. Advertorials bevatten altijd iets van nieuwswaarde en passen daarom uitstekend bij het aanprijzen van een nieuw product, maar ook bij interessante ontwikkelingen binnen een bedrijf of rondom een dienst/product.

Wel voor een advertorial kiezen:

  • Nieuwe ontwikkelingen
  • Aanprijzing (nieuw) product of dienst
  • Positief onder de aandacht willen brengen
  • Journalistiek standpunt uiten
  • Opiniestuk

Niet voor een advertorial kiezen:

  • Geen nieuwswaarde
  • Negatieve uitingen
  • Geen achterliggend belang

Advertorial voorbeeld

De uitleg over een advertorial is duidelijk, maar ziet dit precies uit? Hiervoor moeten we ons op een advertorial voorbeeld richten. Omdat er zoveel verschillende soorten advertorials zijn laat ik ook een aantal advertorial voorbeelden zien.

Advertorial Voorbeeld 1: Gezonde Granola

Titel: “Ontdek de knapperige en gezonde wereld van Granola!”

Introductie: “Wil je een lekker en gezond ontbijt dat barst van de smaak? Probeer dan eens onze heerlijke granola! Onze knapperige mix van volkoren granen, noten en gedroogd fruit zit boordevol voedingsstoffen en smaakt alsof je een hapje neemt uit de natuur zelf.”

Beschrijving: “Onze granola is gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten en bevat geen kunstmatige toevoegingen. Het zit boordevol vezels, eiwitten en gezonde vetten, die je energie geven om de dag goed te beginnen. Bovendien is het een geweldige bron van belangrijke mineralen zoals ijzer, magnesium en vitamine E. Onze granola is ook geschikt voor vegetariërs en veganisten, dus iedereen geniet van deze gezonde en smakelijke traktatie!”

Call-to-action: “Bestel nu onze gezonde granola en ontdek zelf hoe lekker en voedzaam het is! Je zult versteld staan van de smaak en de voordelen voor je gezondheid. Probeer het vandaag nog en geef je ontbijt een gezonde boost!”

Advertorial Voorbeeld 2: Superhelden Tandpasta

Titel: “Maak tandenpoetsen leuk met onze Superhelden Tandpasta!”

Introductie: “Wil je dat je kinderen met plezier hun tanden poetsen? Onze Superhelden Tandpasta maakt tandenpoetsen een avontuurlijke en leuke ervaring! Laat je kinderen hun superkrachten gebruiken om plak en gaatjes te verslaan en zo een stralende glimlach te krijgen.”

Beschrijving: “Onze Superhelden Tandpasta heeft een heerlijke fruitsmaak en bevat fluoride, om tandbederf te voorkomen. Het heeft een zachte textuur en is speciaal ontworpen voor de gevoelige kindertandjes. Bovendien zit het in een kleurrijke verpakking met hun favoriete superhelden, waardoor tandenpoetsen een spannend avontuur wordt! Laat je kinderen genieten van het poetsen en help ze een levenslange goede mondverzorgingsroutine op te bouwen.”

Call-to-action: “Haal vandaag nog onze Superhelden Tandpasta in huis en maak tandenpoetsen leuk! Ze zullen dol zijn op de leuke verpakking en de heerlijke smaak. Bestel nu en help je kinderen op weg naar een gezonde en stralende glimlach!”

Een verhaal dat verkoopt

Bovenstaande advertorial voorbeelden laten zien dat het om een verkopend verhaal gaat. Zo zou je een advertorial dan ook kunnen omschrijven: “een verhaal dat verkoopt”. Helaas is dit niet altijd mogelijk en blijven resultaten soms uit.

Een slecht geschreven advertorial overtuigt de lezer niet. Overtuigen hoeft niet alleen te betekenen dat de lezer iets koopt, ook nieuwsgierig maken naar het merk, product of dienst is al voldoende. Het verhaal dient vooral als ondersteuning.

Nog een reden waarom een advertorial soms geen effect heeft: de verkeerde media gekozen. Een webshop kan beter een advertorial op het internet plaatsen, in een krant heeft dit weinig zin. Dit komt omdat mensen die de krant lezen echt niet direct naar de PC rennen om de webshop te bezoeken. Een advertorial op het internet met een linkje naar de website werkt vele malen beter.

Opbouwen of behoud van merkbekendheid werkt wel weer via printmedia zoals een tijdschrift, vakblad of krant. Een advertorial is alleen zinvol wanneer deze:

  1. Op de juiste wijze is geschreven
  2. Op een goede manier verspreid wordt

Advertorial als landingspagina

Online wordt er heel veel gebruik gemaakt van advertorials. Wist je dat een advertorial als landingspagina prima kan? Het is zelfs mogelijk om deze advertorial goed vindbaar in machines te krijgen.

Meestal wordt er gekozen voor een blogvertorial. Dit is een advertorial in de vorm van een blogpost. Veel grote bedrijven maken hier gebruik van, bijvoorbeeld bol.com of HelloFresh. Een blogvertorial heeft twee voordelen:

  1. Vindbaar in zoekmachines
  2. Bevat waarde of relevante informatie

Het is dus helemaal niet zo gek om voor een advertorial als landingspagina te kiezen.

Advertorial laten maken

Je bent inmiddels op de hoogte van de betekenis van een advertorial, hoe dit eruit ziet en je hebt een advertorial voorbeeld gezien. Zelf een advertorial schrijven? Voor sommigen blijkt dit toch wel lastig te zijn. Al helemaal wanneer je niet weet hoe je de lezer overtuigt of goed vindbaar bent in zoekmachines.

Een advertorial laten maken is dan een betere keuze. Je ontvangt een advertorial van een uitstekende kwaliteit en perfect op de doelgroep afgestemd. Een advertorial laten maken neemt je veel werk (en zorgen) uit handen. Een waardevolle investering die zich vaak op korte termijn terugverdient.

Inschrijven en opdracht plaatsen

Een advertorial laten schrijven, hoe werkt dat? De gemiddelde advertorial bevat 400-600 woorden maar soms loopt dit op tot wel 1000 woorden. Is de advertorial bedoeld voor een website, dan is het ook nog eens belangrijk dat er wat goede zoektermen in de tekst staan. Dit vergroot de kans op een hoge positie in zoekmachines.

Een advertorial laten schrijven kan na inschrijving (registratie). Dit is bedoeld om grote drukte te voorkomen: beperking in aantal opdrachtgevers en overzicht houden in het aantal mensen dat opdrachten kan plaatsen.

Gelukkig zijn de kosten voor een advertorial laten maken zeer interessant, informeer gerust naar de actuele prijzen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven