Googlebom: je webpagina hoog in Google

Alles is beïnvloedbaar, zelfs zoekmachine Google. De Googlebom is hier een bekend voorbeeld van. Middels een Google bom is het namelijk heel goed mogelijk om je webpagina hoog in de organische zoekresultaten te krijgen. Zelfs wanneer deze pagina niet relevant is aan de zoekopdracht. Ontdek alles over de Googlebom en of dit tegenwoordig nog wel werkt.

De werking van een Googlebom

Meer weten over de Google bom? Ik zal eerst uitleggen hoe dit precies ontstaan is. Sinds de komst van Google is deze zoekmachine wereldwijd populair geworden. Daarom is het voor webmasters belangrijk om hoog in Google te scoren. Ze bedachten verschillende technieken om de ranking te beïnvloeden.

Sommige technieken werkten goed, anderen waren nutteloos. Een aantal van deze technieken wordt nog steeds toegepast, bijvoorbeeld het gebruik van keywords in een tekst. Maar er zijn ook veel technieken die Google niet goedkeurt, bijvoorbeeld cloaking (zoekmachinespiders een andere inhoud tonen dan bezoekers te zien krijgen).

De Googlebom is een van die technieken om de rankings te beïnvloeden. Deze techniek kreeg in 2007 veel bekendheid. Het was mensen gelukt om op de zoekterm ‘miserable failure’ te verwijzen naar de website van het Witte Huis. Iemand die deze zoekterm in Google invoerde kreeg de website van het Witte Huis als eerste voor zijn neus.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoveel mogelijk backlinks

Een Googlebom valt onder de technieken die Google afkeurt. De basis ligt in het krijgen kan zoveel mogelijk backlinks naar een bepaalde webpagina toe. Hiermee wordt gebruik gemaakt van een ankertekst. Dit is het stukje tekst waarachter een link schuilgaat.

Zo ziet een ankertekst eruit: ik zoek een SEO tekstschrijver. Je ziet dat het woordje SEO tekstschrijver een linkje bevat naar een andere webpagina. Dat woordje noem je dus een ankertekst.

Zo werkt de Google bom ook. In het geval van de zoekopdracht ‘miserable failure’ werd het op verschillende websites als ankertekst gebruikt met een linkje naar het Witte Huis toe.

Hoe Google hierop reageerde

Zoekmachine Google kreeg al snel lucht van de Googlebom. Toch duurde het nog enige jaren voordat Google het voor elkaar had dat de Google bom niet meer effectief is. Dat zie je wel aan de geschiedenis van Google bommen, na die eerste verschenen er nog velen.

De allereerste Googlebom was zoekopdracht More evil than Satan himself. Wie hierop zocht zag als eerste resultaat de website van Microsoft. Andere bekende Google bommen:

  • Completely wrong: afbeeldingen van presidentskandidaat Mitt Romney
  • Landverrader: Maxime Verhagen
  • Raar kapsel: foto’s van Balkenende
  • Vreemdelingenhaat: website van Rita Verdonk
  • Gladjakker: site van Camiel Eurlings
  • Liar: Tony Blair

Je ziet, de Googlebom was ook in Nederland populair.

Google bom: werkt het nog steeds?

Misschien denk je erover om zelf een Googlebom te starten. Ik wil je best uitleggen hoe je dit doet, maar wat is het effect hiervan? Tegenwoordig bereik je hier nauwelijks effect mee. Google is heel kritisch naar backlinks gaan kijken. Dankzij de Google bom is linkbuilden tegenwoordig ook minder effectief. Dat is ook waarom je voorzichtig moet zijn met het inkopen of ruilen van backlinks. Er zijn al diverse websites hier flink op afgestraft.

Goed, je wil weten hoe je een Google bom opzet. Ik zal het je tonen, maar houd er rekening mee dat het effect minimaal zal zijn of misschien helemaal uitblijft. In het slechtste geval zakt je eigen webpagina in de zoekresultaten weg. Persoonlijk zou ik dan ook geen gebruik maken van een Googlebom.

Zo creëer je een Googlebom

Aan de slag met het maken van een Googlebom. Je hebt hier een aardig netwerk van websites voor nodig. Denk hierbij aan relevante websites, die werken nog het beste. Maar ook verschillende fora of niet relevante websites kunnen je hierbij helpen.

Bedenk als eerste welke webpagina of website je hoog in Google wil krijgen. Maar ook op welke zoekterm deze bovenaan moet verschijnen. Wil je bijvoorbeeld de website van een slagerij op de zoekterm ‘dierenleed’ bovenaan in Google krijgen, of misschien de website van je ex op de zoekterm ‘lelijke mensen’?

Zo werkt de Googlebom:

  1. Creëer een ankertekst inclusief linkje naar een webpagina
  2. Plaats deze ankertest op zoveel mogelijk websites en fora

Hiervoor heb je de hulp van je netwerk nodig. Je zou op social media kunnen vragen of anderen je kunnen helpen. Kijk ook eens in groepen op Discord en Telegram, daar vind je ook mensen die mee willen doen. Vooral via social media vind je genoeg aanhangers.

Het is wel belangrijk dat iedereen gebruik maakt van het zelfde stukje ankertekst. Deze ankertekst moet uiteraard wel in wisselende teksten worden geplaatst. Wanneer namelijk iedereen dezelfde tekst gebruikt, dan riskeer je dat Google die webpagina’s uit de zoekresultaten houdt.

In de praktijk zou dit er zo uitzien (schuingedrukt is het stukje ankertekst):

  • Website 1: ik ga het vandaag hebben over lelijke mensen.
  • Website 2: hieronder een overzicht van de meest lelijke mensen ter wereld.
  • Website 3: uit onderzoek blijkt dat lelijke mensen minder succesvol zijn.

Website op andere manieren hoog in Google krijgen

Ben je serieus en wil je de website hoog in Google krijgen? Dit moet je zeker niet middels een Google bom doen. Zelfs wanneer het je lukt om je mee hoogte scoren zo dit vroeg of laat ongedaan worden gemaakt. Dan is al het werk voor niets geweest.

Gelukkig zijn er zat andere manieren om je website hoog in Google te krijgen. Door het delen van goede en kwalitatieve content sta je veel hoger in de organische zoekresultaten. Dit levert je veel websitebezoekers en ook een hogere omzet op.

Laat SEO teksten schrijven, hiermee scoor je altijd goed. Niet alleen in zoekmachines maar ook bij je doelgroep. Vraag gerust meer informatie aan omtrent SEO teksten en de kosten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.